• Fiansess

    Fler med graviditetsdiabetes? Del 2

    Här fortsätter vi snacket om allt vi kan komma på vare sig det gäller diabetesen eller annat roligt, i väntan på våra efterlängtade bebisar!
    En del har fått, en del är NÄRA och en del har snart sina med .

    Välkomna alla nya som gamla graviddiabetiker!

    Del 1 hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47871042.html

  • Svar på tråden Fler med graviditetsdiabetes? Del 2
  • Tida77
    Sally01 skrev 2010-01-20 12:11:50 följande:
    Hej, Har precis fått diagnosen grav diabetes. Och gör nu första veckan blsr kontroller med bara kost omläggning. Är där nån som kan svaret vad man ska ligga i mellan för att slippa insulin. Vill veta om jag är på väg åt rätt håll eller vad. Tacksam för svar.
    Det verkar väldigt olika. De bedömmer ju också olika beroende på om man, som jag, har höga fastevärden, eller om man ligger bra fastande men skenar efter måltid.

    Till mig har de sagt att fastevärdena ska ligga under 6, efter måltid under 8. Men som sagt det verkar vara väldigt olika hur och när de bedömmer att man behöver insulin...
  • Tida77
    jennsans skrev 2010-01-20 13:21:59 följande:
    himla: ja jag är tacksam för att jag slapp prova på ännu mer för tidigt iaf.. kul att få lite värden o tänka efter.. det har inte jag fått veta nåt om.. har ju visserligen inte frågat heller.. men när de tittade på mina värden så ringade de ju in de som var över 7 =( men men.. längtar lite till nästa torsdag då det är dags för nästa besök =) sally01: välkomen hit.
    Som sagt, det verkar vara väldigt olika hur de gör :) I min bok har de inte ringat in några värden (tur det för hela min bok innan insulin skulle vara helt kluddig) och nu senast slängde de bara en blick i den och tycktre jag hade värden som en frisk, och jag hade ju många värden över sju, trots insulinet...
  • jennsans
    Tida77 skrev 2010-01-20 20:10:52 följande:
    Som sagt, det verkar vara väldigt olika hur de gör :) I min bok har de inte ringat in några värden (tur det för hela min bok innan insulin skulle vara helt kluddig) och nu senast slängde de bara en blick i den och tycktre jag hade värden som en frisk, och jag hade ju många värden över sju, trots insulinet...
    får väl se vad de säger om en vecka trots värden efter kalasande i helgen =)

    fick tid för tul idag på posten.. tiden är 10/2.. kommer då va i v 37..
  • Fiansess

    Välkommen Sally!
    Jag har oxå ungefär samma siffror som de ovan skrivit och klarar mig bra med kosten.

    Igår var jag så jäkla dum och tog 2 ljusa smörgåsar till lunch och fick värde över gränsen. Av 2 mackor??!! Jag blev skitledsen rent ut sagt. Jag äter inte ljust bröd särskilt mkt i vanliga fall, men kommer jag aldrig mer kunna det?? Vad är det som gör att det KAN gå tillbaka sen???

    Här är man less. Idag är det BF, jag har gjort ytterliggare en hinnsvepning, men inget händer och just nu känns det som bebis har bosatt sig därinne för all framtid!
    Jag öppnar mig ju, men får inga värkar. Hur seg kan man vara egentligen??
    Är skiträdd för att inte hinna in den dagen det sätter igång på allvar !

  • Maallan

    Halloj brudar

    Jag tänkte hänga här med er om det är okej.
    Fick börja med insulin för en vecka sen lite drygt. Så otrevligt att sticka sig själv men det går rätt bra nu.

    Har bf med 2an 6/4. Var på ett läkarbesök idag o fick göra ett tidigt TUL o såg alldeles normalt ut för min vecka sas. Hoppas det fortsätter så

    Sen omställningen öht att inte ta ett glas dricka, en chokladbit el godis el  nåt, man överlever ju, men suget. Är ju inte klokt vad man varit "beroende" av socker. Det surrar i huvudet jämt. Men ska väl gå över det med.

    Ska läsa ikapp lite i tråden senare, fast nu blir de långtidsverkande sprutan sen sova.

  • jennsans
    babyfia skrev 2010-01-20 21:55:02 följande:
    Välkommen Sally!Jag har oxå ungefär samma siffror som de ovan skrivit och klarar mig bra med kosten.Igår var jag så jäkla dum och tog 2 ljusa smörgåsar till lunch och fick värde över gränsen. Av 2 mackor??!! Jag blev skitledsen rent ut sagt. Jag äter inte ljust bröd särskilt mkt i vanliga fall, men kommer jag aldrig mer kunna det?? Vad är det som gör att det KAN gå tillbaka sen???Här är man less. Idag är det BF, jag har gjort ytterliggare en hinnsvepning, men inget händer och just nu känns det som bebis har bosatt sig därinne för all framtid! Jag öppnar mig ju, men får inga värkar. Hur seg kan man vara egentligen??Är skiträdd för att inte hinna in den dagen det sätter igång på allvar !
    är väl hormonerna och belastningen på kroppen som gör att man får graviditetsdiabetes bland annat.. när sen belastningen och hormoner försvinner brukar det la kunna gå tillbaka hos de flesta..
    med 1an märkte jag inget av det efter..
  • himla

    maallan... välkommen hit !!!

    Babyfia ... nämen ingen bebis än... fast kanske du just nu ligger och krystar som bäst !!!

    jennsans... ja jag hoppas verkligen att det är slut på det här eländet DIREKT efter att bebis är ute... ååå sååå trött på detta ... höra alla prata om hur gott de äter å hur ofta de äter .... själv bara säger jag suck nu ... å min vikt rasar... iofs inte såå dumt men blir ju orolig åt andra hållet istället att jag inte äter ordentligt bara för att få ner värdena ... jaja idag är det en mätningsfri dag igen och jag ska försöka att äta ordentligt ... utan att äta onyttigt då förståss....


    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • jennsans
    himla skrev 2010-01-21 08:50:39 följande:
    maallan... välkommen hit !!!Babyfia ... nämen ingen bebis än... fast kanske du just nu ligger och krystar som bäst !!!jennsans... ja jag hoppas verkligen att det är slut på det här eländet DIREKT efter att bebis är ute... ååå sååå trött på detta ... höra alla prata om hur gott de äter å hur ofta de äter .... själv bara säger jag suck nu ... å min vikt rasar... iofs inte såå dumt men blir ju orolig åt andra hållet istället att jag inte äter ordentligt bara för att få ner värdena ... jaja idag är det en mätningsfri dag igen och jag ska försöka att äta ordentligt ... utan att äta onyttigt då förståss....
    att du går ner i vikt beror nog på att du äter bättre?? utan sötsaker, annat bröd osv..
    o att gå ner pga att man äter bättre eller rör sig gör inget under graviditeten.. inget barnet tar skada av alltså..

    jag har iaf stått still i vikt nu trots att bebis har stor tillväxtperiod nu.. *glad*

    vid förra förlossningen så åt jag ändå stor daimstrut till efterrätt typ dagen efter o inget jag märkte på några värden (tog visserligen bara förevärden) men de borde ju ha blivit lite högre med daimstrut =)
  • babybloggen

    Jag ligger hemma och är sjuk, totalt däckad i en förkylning. Måste säga att det märks på mina värden direkt eftersom jag inte kommer ut på några promenader. Så det där med motion gör tydligen en hel del för sockervärdena (för mig iallafall).

    Idag är det dock en mätfri dag vilket känns skönt. Idag ska jag också rapportera in mina värden. Jag gissar att jag kommer få fortsätta mäta varannan dag även om jag helst skulle vilja höra orden "du behöver inte mäta mer". Men det är nog en utopi...

    Skulle ha åkt till förlossningen idag för ett vändningsförsök, då min lilla busa ligger i säte. Vi gjorde ett försök i måndags som misslyckades, men  läkaren tyckte att vi skulle prova igen. Det är med blandade känslor jag går med på ytterligare ett vändningsförsök då det gjorde så jäkla ont!! Men samtidigt vill jag väldigt gärna föda vaginalt så jag får nog snällt stå ut med ett försök till. Misslyckas nästa försök blir det planerat snitt och då lär det ske någon vecka före BF, så det känns ju bra iallafall. Och då är det nära!! Har ju BF 12 feb, men säg att det blir en vecka innan - så kanske 5 feb istället? Ouiiii - längtar efter min bebis!!


    ~ BF 12 februari ~
  • jennsans
    babybloggen skrev 2010-01-21 09:03:04 följande:
    Jag ligger hemma och är sjuk, totalt däckad i en förkylning. Måste säga att det märks på mina värden direkt eftersom jag inte kommer ut på några promenader. Så det där med motion gör tydligen en hel del för sockervärdena (för mig iallafall).Idag är det dock en mätfri dag vilket känns skönt. Idag ska jag också rapportera in mina värden. Jag gissar att jag kommer få fortsätta mäta varannan dag även om jag helst skulle vilja höra orden "du behöver inte mäta mer". Men det är nog en utopi...Skulle ha åkt till förlossningen idag för ett vändningsförsök, då min lilla busa ligger i säte. Vi gjorde ett försök i måndags som misslyckades, men  läkaren tyckte att vi skulle prova igen. Det är med blandade känslor jag går med på ytterligare ett vändningsförsök då det gjorde så jäkla ont!! Men samtidigt vill jag väldigt gärna föda vaginalt så jag får nog snällt stå ut med ett försök till. Misslyckas nästa försök blir det planerat snitt och då lär det ske någon vecka före BF, så det känns ju bra iallafall. Och då är det nära!! Har ju BF 12 feb, men säg att det blir en vecka innan - så kanske 5 feb istället? Ouiiii - längtar efter min bebis!!
    skulle åkt dit? blir inget pga förkylningen??
    infektion i kroppen kan höja blodsockervärdena hos en icke gravid person iaf så lär ju vara lika för oss.. så är nog inte enbart promenaderna även om motion har stor betydelse!
Svar på tråden Fler med graviditetsdiabetes? Del 2