• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • ebyl

    Evell: Det är så TRÅKIGT att en enda person kan få riva upp gamla känslor och få en att må dåligt! Verkade väldigt klumpigt av honom, å jag håller med om att det svenska språket är väldigt viktigt om man jobbar i Sverige. Iaf om man jobbar med människor. Hoppas du repar dig fort å ägnar tankarna åt såna som gör dig glad istället!!

    Sunstroke: När jag var gravid förra gången kunde inte min diabetesläkare sjukskriva mig pga fina bs-värden. Hade det varit pga graviditeten så var det läkaren på spec.mvc. Så prova där istället!!

    Kim86: Vi har en Teutonia Mistral som vi är SUPER nöjda med!! Iris är född i februari å vi har från början använt en Voxi-påse i sittdelen helt nerfälld. Vagnen är använd dagligen i snart två år å jag har verkligen ingenting att klaga över!  Så det är mitt tips..

  • Vilda Tiger

    Wille
    Ja, det poppar ut bebisar och du är nära du med ju! Ang mina fogar: Ja, det har börjar göra ont då jag går nu. Jag ha bälte och vet vilka rörelser jag ska satsa på och vilka jag ska undvika (har läst mig till själv) men den här snön är DÖDEN för fogarna! Förra gravven hade jag ont sedan v 19, gick på kryckor och var sängliggande sista veckorna. Ami frågade mig om jag inte fick erbj om rullstol då, men vet du va det knepiga är? Jag fick inte ens erbj om att träffa en sjukgymnast! De bara kontasterade att "jaha, du har lånat kryckor från en kollega" och inte mer sedan. Och ÄNNU konstigare är ju att JAG inte reagerade på att de inte gjorde det! Jaja -nu vet jag bättre och jag är glad att jag har kommit ända till vecka 24 innan fogarna stör mig.

  • Wille 2008
    Vilda Tiger: Heja dej! Fattar verkligen att den här äckliga snön gör det tufft för dej. Jag fick ju lite trubbel för ett par veckor sen också och då tipsade Ami mej om dels det där bältet, men jag kände att det var lite onödigt när jag har så kort kvar. Hade kanske inte tillräckligt ont alltså . Men också att alltid "väga"lika tungt på båda benen i alla situationer. Jag har tydligen alltid mina fötter korslagda...inte uppe vid knäna men fötterna. Försöker tänka på detta hela tiden då det känns jobbigt och det hjälper! Så lite kan göra så mycket!
    Hoppas sjukgymnasten kan hjälpa dig och att du trots allt ändå slipper bli förfrågad om du vill ha rullstol denna gång!
    Tror du att du pallar att jobba så mycket mer då?
  • Tjohooo82
    blehnda skrev 2010-02-04 18:23:43 följande:
    Tjohoo: Men guuud vilken vacker tös! shit så mycket hår! vad stor va hon? nä nu längtar jag så jag blir galen, vill ha ut bebisen nu!!!
    Hon vägde 3910 g och var 50 cm lång. Fast igår hade hon gått ner till 3655 :( enda fördelen är att vi nu slipper koppmata henne och kan använda flaska. Plus att jag är så nöjd idag, för vi lyckades med att amma lite längre stund! =D Jag skriver vi, eftersom först så hade min mjölkproduktion inte kommit igång och sen så fixade inte Leah att få för många stimuli (händer och bröstvårta) plus att hon slutade suga när hon väl tog bröstet, eftersom hon tidigare lapat i sig maten ;)

    evell - fy sjutton! Förstår att du blev sur och ledsen. Har själv råkat ut för en allmänläkare som jag besökte pga ryggont som påpekade att jag borde gå ner några kilon...och han var själv riktigt rund, mkt rundare än jag!
  • Vilda Tiger

    wille
    Ang jobb så har jag som mål att orka och kunna jobba till och med vecka 14 -  då det är påsklov. Det vore en smidig tid att byta lärare för mina elever. Då är jag i v 34 då jag går hem. DOCK inser jag ju att jag kanske inte orkar så lång tid... helt okej för min del att bli sjukskriven tidigare, jag skulle ändå känna att det var SKÖNT att få rå om mig själv hemma, men jag har lite skuldkänslor gentemot mina elever. De har haft mig i ett arbete som heter Projektarbete hela ht och fram tills nu och om en månad är det dags att lämna in den stora rapporten. Det vore rätt orättvist, känner jag, om en vik ska betygsätta deras arebte då jag har haft dem hela kursen. Men så tänker jag att det kna jag sköta mkt hemifrån och då kan jag ju jobba de 10 % DET gäller och vara sjukskriven från resten. Äh - mycket tankar. Vad gäller kroppen orkar jag några veckor till om det fortsätter som nu. Blir det värre vete katten...

  • blehnda

    Oj oj vad det händer saker här inne =)

    Evell: Ush vilken skit till läkare. jag hade en ful och stor gubbe som doktor under hela min uppväxt, vars enda mål med min diabetes verkade vara att jag skulle gå ner i vikt. jag har alltid vägt ganska mycket utan att vara tjock. kanske kan skylla på kraftig benstomme o muskler eller nåt, jag vet inte, men ändå jobbit. Han gjorde så att det enda jag tänkte på dygnet runt under hela högstadie o gymnasietiden var min vikt o att jag var aldeles för tjock enligt hans kurvor. Mitt sätt att lösa det hela var att få upp maten efter jag hade ätit den =/ inget att rekomendera. kan tacka gudarna för min familj o mina vänner som fick mig att inse att det var läkaren det var fel på och inte mig.
    SÅ SKIT I VAD IDIOTEN SA OCH FÅ BORT HONOM UR DITT LIV! Precis som wille sa, din kropp är faktiskt helt fantastisk!!!!

    Tjohoo: vad skönt att ni verkar ha fått igång amningen! Du ska se att hon kommer gå upp i vikt så fort hon insett att du är värsta lyxresturangen! =)

    Ang sushi...provat att äta de vid två tillfällen sen jag vart gravid men det är helt omöjligt. sist var i v. 14 eller nåt o då tok skenade jag upp till 26!!!! för att sen sjunka snabbt ner till 2, så ingen mer sushi för min del tills bebisen kommit ut! längtar massor för guuuud så gott det är!

  • Vilda Tiger

    Men för mig funkar sushi alldeles utmärkt, tack och lov. Jag äter det ofta och visst tar jag lite extra insulin men jag brukar hålla mig på godkända värden ändå. Stackars er som inte kan äta det! Men OJ va ni får njuta av det efter att ni fött sedan.

  • Wille 2008
    Vilda Tiger: Jag förstår dina tankegångar gentemot dina elever, men kanske funkar det som du sa att du kanske kan jobba 10% och bara betygsätta eller avsluta det arbetet. Bara tänk på att försäkringskassan ju numer utreder din förmåga att jobba...alltså överhuvudtaget. Då kanske de säger att du ska ta ett sånt jobb på heltid och så vips får du ingen sjukpenning. Var själv lite skraj för det, men jag hade lika mycket sd när jag satt på kontoert som när jag sprang omkring på hotellet och pekade med hela handen så det fick bli en 100% sjukskrivning och jag klarade mej tydligen från pöbeln ..pjuhhhh!

    Tjohoo: Vad skönt att ni fått igång amningen! Att hon gått ner i vikt är ju helt normalt. Säger de inte 10%?? Det är så skönt när det väl funkar att amma. Så smidigt på nåt sätt. Vi fick kämpa en hel del TRO mig, men det var det värt och no offense nu till er som inte ville/kunde/fick amma{#lang_emotions_heart}.

    Jag har jättemycket förvärkar...sådär så jag nästan dör en smula emellanåt . Fattar inte hur jag ska palla detta i två veckor till...ajajaj och tack Panodil att du finns! Nu ska jag försöka krypa till kojs och göra lite andningsövningar. Hoppas lilla Loppan vill sova läääänge imorn...yeah right

    Natti natti
  • slapparen

    TACK alla ni för era snälla kommentarer till mig... Vaknade i morse och kände att "något inte var bra", och så mindes jag läkarens ord och hån!!! MEN, vet ni, nu har jag bestämt mig för att låta det rinna av mig och vara glad åt den supersöta bm jag träffade i går!!!

    blehnda: Det var precis lika ätproblematik jag hade... i 8 år.

    Sushi åt jag i går och aldrig mer! Även om inte mitt socker rusade iväg lika som blehndas rusade det ändå upp till nästan 16!!! Så nu får jag snällt vänta tills efter BF...

    Nähej, dags och fara till jobbet. Ha en bra dag och fredag allihop!

  • ebyl

    Vilda: Jag får känslan av att du har ett bra bs, i form av att det oftast gör som du vill!

    Idag fick jag reda på mitt HbA1c, 4,9. Supernöjd!! Så himla skönt när det går åt rätt håll... Han en bra dag å helg alla!!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare