• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Skogsrå

    Grattis Fridlyst. härligt att det blev en så bra förlossning och en frisk bebis också såklart! {#lang_emotions_smile}

  • Vilda Tiger

    Fridlyst
    GRATTIS till pojken!

    Fiyali
    Men det där stämmer inte med vad jag har lärt mig! Min läkare hävdar alltid att hba1c inte mäter de sista veckorna, utan säg 7-8 veckor tillbaka MINUS de närmaste veckorna... Har fler lärt sig så?

  • kim86

    Vildatiger, det är nog tyvärr så att det är de senaste veckorna som spelar störst roll..
    Det man mäter är ju hur mycket socker som satt sig på hemoglobinet på blodkropparna. Efter 120 dagar dör en normal blodkropp, men de skapas ju många nya. Så de nya är de som kanske fått mindre socker fäst på sig, o då spelar de sista veckorna störst roll. Även om hba1c mäter hur det varit i snitt på 120 dagar.

  • FinastE2010

    Tack för alla gratulationer! :) Ska ta och lägga upp lite bilder på lillen. Han är så himla söt och snäll! :D Tänkte det kan ju vara kul och skönt för er att höra att allt gått så bra. Det kan ju bli en väldigt bra förlossning trots att man är diabetiker. Över förväntan på alla punkter helt klart! :)

  • blehnda

    Vilda: jag fick höra exakt samma sak av min doktor i tisdags. att det mäter ca två månader tillbaka och att de senaste veckorna inte finns med i hba1c värdet liksom. så har jag alltid fått höra av alla läkare jag haft under mina 18, snart 19 år som diabetiker.
    vore ju dumt om dom sakt fel i alla år =(.

    Idag har jag klippt mig och fått huvud och nackmassage av världens goase tjej. har alltid lite ångest när jag ska till en frisör för jag blir ALDRIG nöjd och känner mig alltid fulare och hemska när jag går därifrån. men detta stället var helt underbart! ska alltid gå dit framöver, och billit, bara 350:- super nöjd blev jag dessutom! =)

    nu snöar det idag igen, och på lördag sa dom att det skulle komma uppskattningsvis 30 cm snö till där vi bor, suck! börjar lessna regält på denna snö nu, längtar sååå till varma vårdagar utan alla dessa kläder!

  • Vilda Tiger
    blehnda skrev 2010-02-18 15:22:55 följande:
    Vilda: jag fick höra exakt samma sak av min doktor i tisdags. att det mäter ca två månader tillbaka och att de senaste veckorna inte finns med i hba1c värdet liksom. så har jag alltid fått höra av alla läkare jag haft under mina 18, snart 19 år som diabetiker.vore ju dumt om dom sakt fel i alla år =(.Idag har jag klippt mig och fått huvud och nackmassage av världens goase tjej. har alltid lite ångest när jag ska till en frisör för jag blir ALDRIG nöjd och känner mig alltid fulare och hemska när jag går därifrån. men detta stället var helt underbart! ska alltid gå dit framöver, och billit, bara 350:- super nöjd blev jag dessutom! =)nu snöar det idag igen, och på lördag sa dom att det skulle komma uppskattningsvis 30 cm snö till där vi bor, suck! börjar lessna regält på denna snö nu, längtar sååå till varma vårdagar utan alla dessa kläder!
    Se där, då är inte jag den enda som har hört det! Jag ska fråga igen då jag träffar min bm, hon är kunnig på sånt. Ang frisör så har jag en som jag verkligen gillar, men det kostar långt över femhundralappen då jag ska dit. Ska jag dessutom slinga eller färga lite så går det på långt över tusen. Jaja - jag har inte klippt mig sedan i... typ februari (gud, ett år sedan!) så det är väl ändå dags nu. Det är SÅÅÅ skönt med huvudmassage! Får du det av din frisör? Min brukar massaera lite då hon tvättar håret, är det det du menar eller betalar du för en längre stund? *trånar* Jag är också bra trött på snön, vill ha VÅR så jag kan sitta ute och lyssna på fåglarna och gå liiite iaf utan att halka så att fogarna åker isär hela tiden. Jag är INTE en vintermänniska.

    Jag och min man lämnar Lyckeli hos hennes farföräldrar (där hon trivs som fisken i vattnet) på lördag och far till ett SPA i Varberg. Ska bli sååå skönt att förhoppningsvis få sova mer ostört en hel natt, även om jag märker att jag vaknar mer än vad Lyckeli väcker mig på nätterna. Jag sover lätt just nu, helt enkelt. Det var ju fler som upplevde det här i tråden och jag sov rätt illa hela förra gravven med, så det är väl så det funkar för en del. Det fanns inga tider för behandlingar kvar men vi ska iaf slappa i poolerna och njuta av lugnet tillsammans. Sedan är dte ju dags för en ny arbetsvecka snart och det är bara sex undervisningsveckor och en lovvecka kvar för mig att jobba, sedan går jag hem för att bara jäsa sista tiden.
  • ebyl

    Det jag fick lära mig när jag läste diabeteskursen (som sjuksköterska) var att det mäter hur blodsockret legat 6-8 senaste veckorna. Något mer kan inte jag bidra med. Men däremot så kan man ju ha ett väldigt svängande bs å ändå få ett bra HbA1c, för det är ju ett snittvärde...

  • slapparen

    Först och främst, en stor kram till anjasmamma!

    För det andra, TACK för era svar! Ni är för gulliga. Jag är så glad att jag hittat denna tråd och har er att ventilera med.

    I dag var det då dags att ta tjuren vid hornen och tala om för sMVC att jag inte fått i mig insulin så som jag borde... Jag kände mig lite dum men när hon frågade om jag inte fått någon som visat mig hur man ska göra och jag sa nej, så tänkte jag, precis som ni skrivit, att det är banne mig deras skyldighet att se till att jag skulle ha fått det.

    Nu ska jag sänka mina doser något.

    För tillfället pendlar jag enormt i socker... var nere på 3,7 innan lunch. Jag ska lägga till en frukt/smörgås emellan målen.

    Nu få vi se hur det går MED insulin... ;)

  • BabyNo2

    Tjabba tjejjer.. ger mig till k'nna igen... har bara inte haft tid att följer er på några dagar..
    BS har legat allt annat än stabilt kan jag lova.... uscha......somnade ifrån LANTUSEN igår.. så jag vaknade med 9.. skitbra Gustavsson :o/
    Har legat stadigr på värden runt tio sista veckan.. inte bra. Men dax att ta tag i det snart...
    Är sååå himla hungrig på  ALLT nu bara.. jösses..
    Ha de så bra nu.. jag o Adrian ska lyssna på popcornfrilla med Mojje :o)

  • Fiyali
    Vilda Tiger skrev 2010-02-18 11:02:46 följande:
    Fridlyst GRATTIS till pojken! Fiyali Men det där stämmer inte med vad jag har lärt mig! Min läkare hävdar alltid att hba1c inte mäter de sista veckorna, utan säg 7-8 veckor tillbaka MINUS de närmaste veckorna... Har fler lärt sig så?
    Jag har ingen aning, det var vad herr doktor sa iaf :)
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare