• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Nasse7

    Hej på er igen alla, nu har jag hittat hit igen.
    Nu har jag gått igenom en period där jag har behövt höja mina doser ganska mycket. Har gått från 10 enheter på kvällen till 18 nu.  Och jag är bara i v 24, så jag undrar var detta kommer att sluta...
    Är det någon mer än jag som har en man därhemma som kan göra en helt galen ibland?
    Jag kan få ett sådant sötsug så jag hoppar högt ibland och då köper jag hem lite godis för att kanske, kanske kan jag ta en liten bit efter maten eller kanske om jag får lågt blodsocker...
    Min man brukar titta på mig och tycka att jag borde kunna hålla mig borta från sådana saker eftersom man ju inte ska äta sånt. Om man får lågt bs ska man ta druvsocker eller russin för det ökar på bs snabbt och inte godis som tar lång tid.
    Och nu när de har varit problem med mina värden så har jag tagit ganska bra med insulin, vilket har resulterat i känningar nästan varje dag, men nästa dag om jag minskar ner på doserna så är bs över 10 istället.
    Då ska han vara viktigpetter och säga: jag säger ju att du tar mycket insulin, eller: jag säger ju att du måste äta frukt mellan måltiderna.
    Vet att han gör det för att han bryr sig om mig, men det spär på mitt redan dåliga samvete för att jag fortfarande har sug för sötsaker och jag försöker verkligen tänka på mina värden.

  • Vilda Tiger

    Jessica
    Vill bara slänga in en liten brasklapp om rosenrot. Det funkar bra om man har oregelbunden cykel men har du en regelbunden så kan den köra till den och orsaka rubbningar. Bidrottninggele sägs ju ha ännu starkare effekt om du nu vill testa rosenrot.

    Wille
    MÄH! Jag trodde du låg och födde nu, eller helst igår!

    Sockret mitt svajar som sjutton just nu i dagarna. Jag tror det är dags för en rejäl insulinhöjning igen. Det kommer ju i snitt var tredje vecka. Nu har jag börjar göra kurvor över hur sockret ändras över dagen, det är mer överskådligt än att bara skriva upp värdena i en bok tycker jag.


     


    Smultron


    Jag skulle nog vilja läggas in i ditt fall... för att vara ärlig. Jag hoppas dock du får ner sockret snabbt själv och att fostret vill stanna i din mage.


     


    Nasse


    Nja... jag känner inte igen mig i det där viktigpettrandet, men jag har ju hört det av andra än min man förr. Och jag blir nästan trotsigt tvärtemot då! Alltså, att ta EN godis om man ändå ligger lågt måste ju vara legitimt! Bättre än att käka det då man ligger högt, liksom. Och vi måste ju ändå få ha samma cravings som andra gravida, man ORKAR inte sköta sig hundra, hundra i nio månader. Jag får också attacker och käker sex kanelbullar på raken, och då får jag ju vackert trycka i mig insulin därefter. Det är ju ingenting barnet påverkas av så länge jag håller sockret i balans.

  • Fixaren

    jessicaviola: Jag säger som Vilda, flytningarna blir lite sega och hala, men annars märker inte jag ägglossningen.. Och vi får hoppas att din mens håller sig borta! =)

    Vilda: Hoppas ni hade det underbart på spat! Det hade vi, såå lugnt och skönt! Ville inte åka hem..
    Härligt att besöket var givande hos sjukgymnasten, hoppas verkligen att dina övningar hjälper så du slipper ha så ont..

    Kim: Mysigt att se hjärtat!!! Vi gjorde inte heller kub/nupp test..

    Wille: Hoppas att det kommer igång snart, så du får träffa din lilla! Jag kan tänka mig att tiden går väääldigt långsamt när man är så nära..

    Smultron: Jag hoppas verkligen att du kommer till ro och tar hand om dig. för om du stressar upp dig så kommer det bara bli svårare för dig. Dom kommer klara det själv, men du kanske ska be bom lägga in dig ett tag så du kommer på rätt köl.
    Prova testa blodsockret i handflatan istället, jag tar bara där och det gör inte alls ont. Hatar när dom sticker mig i fingret hos bm.
    Jag håller alla tummar jag har att du får behålla din lilla pärla! *kramar om*

    Nasse: Vi kanske kan dela. Min är heeeeeeeelt åt andra hållet. Vilket gör mig tokig. Vi kan sitta i soffan på kvällen och han går ut och hämtar det han vill ha från köket. Det är INTE lätt att sitta i soffan och känna att jag vill ha!! men jag får inte för jag ligger så högt.. :( Men samtidigt känner jag dom smaskiga dofterna.. urk! Men ibland så tar jag en extra dos och smakar lite.. ;)

  • Vilda Tiger

    Fixaren
    VI hade det underbart på spa:et! Vart var det ni åkte? Vi hade sån tur med för dagen efter vi kom hem var alla tåg från Varberg inställda.

    Ja, ang sjukgymnastiken så sa hon att övningarna jag gör till och med kan förbättra tillståndet, inte bara stoppa upp förfallet, eller hur man nu ska uttrycka det.

  • sosso08

    uh, nu känner jag mig lite små dålig/förvirrad med tanke på allt prat om sötsaker och att inte äta vs äta.

    jag äter precis det jag känner för men petar såklart i mig mer insulin om det skulle behövas, och håller koll på mitt socker. Är det galet av mig? Påverkas barnet av det?

    Har nämligen gjort så enda sen jag fick min diabets 2007 och aldrig haft ett hba1c över 5.0%. Men visst är det lite mer jobb nu under graviditeten att hålla sockret nere och jämt.

  • Fixaren

    Vilda: Vilken tur ni hade, att tågen gick! :)
    Då får vi hoppas att det förbättrar! :)
    Vi var på strömstad spa, helt underbart!

    Jag var hos bm idag, och allt såg bra ut. *pustar ut*
    Hade en såndär jobbig vecka förra veckan, när jag trode att mina höga värden berode på semlor,  men när det höll i sig i flera dag så insåg jag att ne, det kan jag u inte skylla på. Låg mellan 9-10 hela nätterna, fick dela upp lantusdosen på morgon/kväll, höja dom doserna och höja novorapiden, då fick jag det under kontroll igen! *skönt* Men hej å hå vilka doser..

    Var på tul i torsdags, och den lille låg på +14,8% och hade en aning för mycke fostervatten, men det var ingen fara sa hon.. Men å så otroligt det känns att det är en "färdig" bebis på ca 2700g i min mage nu.. {#lang_emotions_heart} Jag längtar! 38 dagar kvar..

    Just nu är jag proppmätt efter en smaskig kyckling och fetaost paj, me trots detta så är jag såååå sjukt sugen på en VIT baguette med massa brieost och salamikorv på eller att hugga in på ett paket Delicatobollar. Mums!

  • ebyl

    Alltså jag måste bara fråga er andra om det är fler än jag som är, eller iaf känner mig sjukt svullen under bäckenet?? Idag har jag suttit på utbildning hela dagen å är öm som f*n i den delen jag sitter på. Alltså även underlivet. Förstår ju att det sväller på, men finns det stödbyxor man kan dra på sig? Jag är ju ändå inte så långt gången (v.23) men förstår ju att det blir så här när det är två krabater som trängs... Hade en arb.kompis som berättade idag att hon haft "vulvavaricer" när hon var gravid... Känns ju lockande, å framförallt fruktansvärt ont!

    Vilda: Du går inte på vattengympa eller så för fogarna? Jag ska få prova det på fredag, hoppas det är något som passar mig! Ska dessutom få ett bälte utprovat så fort som möjligt, hoppas att det gör att man känner sig lite mer stabil.

  • Fixaren

    sosso, jag gör oxå så till viss del.. Är jag på kalas och vill ha 2 tårtbitar så tar jag det! Och om jag ligger bra hemma på kvällen så kan jag smaska nått gott. Men om jag ligger högt så måste jag först få ner det innan jag äter nått sött, och då brukar jag låta bli.. för jag inte orkar vänta..
    Men det är klart att vi ska få gotta oss oxå! Så hårt som vi jobbar!!!

  • blehnda

    Tjo hej alla glada!

    Idag har jag sanerat hus, bil och katt efter att ha hållt min hormonstinna hankatt instängd ett dygn eftersom han skulle kastreras idag. ville ju inte riskera att han skulle vara ute på damjakt när vi skulle till vet.

    Han lyckades pinka inne på minst tre ställen tror jag samt spraya ner kattburen i bilen så allt fuillkomligt stank vidrigt hankatt piss. en flaska klorin senare och tre tvättmaskiner senare börjar det kännas som ett hem snarare än som en laggård här hemma. Men nu är kulorna borta! Och katten kan ha åkt på ett bad han också, passade på när han var groggy av all narkos, han stank ju steckaren!

    Och så har jag köpt min första bebissak idag=) Förutom vagnen då...

    Ett litet klädset med mössa, body, små byxor och minimala små strumpor!
    Min man fick nästan tårar i ögonen när jag visade honom, eller så var det bara genom mina hormontankade ögon som det såg ut så ! haha... super fint! längtar! "bara" typ 15 veckor kvar nu, ush låter ju så länge men det är ju iaf mindre än hälften!=)

    Sorry för lååååånt egoinlägg förresten, kram på er!

  • Vilda Tiger

    Sosso
    Jag äter det jag känner för så länge jag har ett okej socker före jag äter. Ligger jag på 12 så petar jag ju i mig insulin först så jag sjunker till iaf 7, tar sedan mer insulin och äter det jag vill ha. I vanliga fall gör jag INTE så då jag ständigt får hålla koll på min vikt och mitt kaloriintag för att inte skena iväg på vågen.

    Fixaren


    Va bra att allt såg bra ut hos bm! Och TULsiffran var ju bra den med.


     


    Ebyl


    Jag har stödbälte vilket jag tycker är jätteskönt då det liksom stramar till hela bäckenet. Har haft det sedan första känningarna i v 22 ungefär. Vattengympa gick jag på sist, då jag väntade Lyckeli, och det var ju typ den enda motion jag fick då jag inte kunde gå alls. Men nu finns det inga kurser som passar mitt jobbschema och hemmaschema (de ligger de kvällar då Marcus är iväg och då funkar det inte) så jag har fått ge upp det. Men jag kan ju åka iväg själv de dagar varmvattenspoolen är öppen och göra de övningar jag gjorde under Magkänslans kurs för två år sedan. Ang ditt bäcken så finns det stödstumpbyxor som stöder hela vägen upp och går över magen med. Jag har ett par hemma men har inte öppnat och testat dem. Det kanske skulle underlätta för dig?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare