• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • kim86

    Vildatiger.
    Du går in på accuchecks hemsida och laddar ner programmet. O sen beställer du en sladd för att koppla den till datorn via samma hemsida, (tog dock typ 2 veckor) kostar inget... =)
    Så, färdig och inskriven. De ve´rkade trevliga, men verkar inte alls ha så mycket med min diabetes att göra så som många ni har det. Detta verkar följas helt av diab.grav.mott.
    Då var det 9 veckors väntan till nästa UL. =)

  • Fiyali

    Hejsan!
    Vilda Tigern gör som Kim sa, annars så kan du ju be om en sender på diabetes mottagningen, de har kanske som man får leasa?

    Idag är första ultraljudet för att se om bebisen får stanna kvar i magen längre! Har känt mig så positiv och tänkt att denna första gransknings-vecka kommer gå sååå bra, men i helgen började smärtsamma värkar, enormt svullna fötter och händer, sen i tisdags har jag feber, och för första gången sen jag blev gravid kan jag omöjligt få ner mitt socker!
    Tog 12 enheter till frukost, låg på 6 nånting, åt 1 dl fil över ett sönderhackat äpple, landade på över 16 mmol efter 2 timmar! Tog 6 enheter till, och hade sjunkit ner till 12,8 två timmar efter det!!!
    Fyra timmar sen jag ätit och jag var hungrig, så åt en banan och tog 8 enheter och så swishhhhh upp till 16 igen. Har höjt mina basal doser och tar de både morgon och kväll, men just nu verkar inget bita! Hoppas det är febern som strular till det lite iaf!
    "Ät omelett" säger barnmorskan, men jag får ju upp den igen, har inte klarat någon form av äggig konsistens under hela graviditeten :(

    Hur som helst, hade kunnat kissa på mig så nervös jag är inför denna koll!!!
    Så skriver jag inget här mer på ett tag så vet ni varför!
    Men hoppas på att vi ses här ikväll igen :)
     

  • Vilda Tiger

    Fiyali
    Jobbigt med sockret! Det kan def bero på feber. Men att du svullnar så är ju konstigt... inte havandeskapsförgifning, antar jag? De måste väl ha såpass koll på dig. Kanske du kan äta avocado? Det höjer ju inte mkt men ger mättnad.


     


    Jag har på två dagar fått gå från att ta 2-3 enheter för en måltid till att nu ta 8-16 enheter för en måltid! Har höjt basalen flera ggr också och försöker hitta en balans. Så HÄR mkt har jag aldrig behövt höja förr på en endaste gång.


     


    och så är det APMYCKET på jobbet just nu. Jag har fått göra om planeringar och annat, vilket säkert stressar upp sockret en del med. Jag får jobba extra denna v eftersom de har lagt en föreläsningsdag på min annars lediga dag och jag ser INTE fram emot de kommande veckorna då mina elever har halvt panik över att studenten närmar sig utan att de är klara med det de ska ha gjort. Jag kan ju inte bara plocka bort saker heller för jag måste följa skolverkets kursplaner... GAAAH! Jag orkar inte allt det här idag! Sorry -men jag har INTE ork för jobbet just nu då sockret strular så och jag måste få gapa av mig någonstans.

  • blehnda

    Vilda: Gapa precis så mycket du vill, vet ju av erfarenhet att det brukar kännas lite bättre efteråt ;)!

    Fick en höleverans nyss av min underbara grannbonde. när vi var klara med höet och stod och pratade på uppfarten så sneglade han in i min carport och blev helt nervös i blicken. sen bad han mig lungt men bestämt att köra ut bilen därifrån och ringa hyresvärden. först så fattade jag inte riktigt vad som var så akut men sen såg jag att hela taket höll på att braka in av all tung snö. idag är det toksoligt och snön på taken blir tyngre och tyngre ju varmare den blir. jag vart så chockad att jag inte gjorde just nåt åt saken så grannen ringde i stället och förklarade hur akut han tyckte att situationen var. så nu är det massa filk med skyliftar, spadar och traktorer i min trädgård och håller på. Tacka gud för underbara grannar och förnuftiga bönder!

    Börjar ju bli löjligt nu, över en meter snö, i sörmland! nu vill jag ha vår!!!

  • BabyNo2

    HAllojsan brudar... woowwww... vad ni är flitiga...
    Blendha: MYSIGT med socker... jag SKA sen när jag slutat praktiken ta en heldag(de jag orkar alltså) o köpa lite.. som VILDA Skrev; åka hem strassen vill man ju leta rätt på....Sååå trist att bebben måste ha Eskilstunas Sjukhus dressen första dygnen.... vill juh börja mysa på en gång med egna kläder:o)
    Vi hittade Jrs 1a body..barbapappabody..en vit med tryck på mage o rygg... sååå SÖT..

    VEM skrev om svullet underliv?? Ursäkta språket nu.. men menade du överlag eller själva muffen??? Jag ..är svullen lite här o där känns de som.. men har gått upp aslite..sååå jag kan ej skylla på vätska lixom... men de är väl så att hormoner o blodcirkulationen som ökar gör sitt även där nere.... ???!!!

    Nån skrev om ont i handleden.. de låter som Karpal.. har i båda...fast har opererat den ena.Blev bra..fast u under graviditeten känner jag av den mera.

    Är de nån mer än jag som hamnar HÖGT efter frullen??
    Jag tror inte att min kropp  kan hantera en frulle direkt på morgonen utan måste få vara igång ett tag.O det är ju ganska omöjligt. Hamnade på 14 imorse efter 2 mackor, är uppe i 36!!!!!!!!!!!!! enheter humalog till frullen.. tror att jag får höjja ÄNNU mera faktiskt!!

    Säkert lite pga detta som jag höjt HbA1c från 5,4 till 5,6... min ssk var SÅÅ gullig o sade att; linda .. de är OKI. Du är dukttig, jag är NÖJD, o jag känner.. är hon nöjd är jag ganska nöjd...

    VILDA; Gapa på ... de är OKI:o) Nånstans måste man få utlopp för sina feelings .. e är fasen inte lätt att få ihop de... men duktiga är ni/vi... kämpa på :o)
    kram kram

  • Tjohooo82

    Blehnda kan inte låta bli att skratta lite åt ditt inlägg om höleveransen! =) Kan nästan se framför mig hur grannen står där och blir alldeles nervös :D men tur att han såg det så du slapp komma ut till en kraschad bil!

    Vilda klart du ska gapa av dig! Gör vi ju alla när det blir för mkt! Tror nog att stressen gör mkt för blodsockret, jag har aldrig kunnat få ordning på det när jag varit stressad.

  • Wille 2008

    Hej!

    Jag är ledsen...nästan på riktigt. Min bebis vill inte komma ut! Var på min tredje (!!!) överburenhetskoll idag och där gjordes hinnsvepning nummer 2 i hopp om att det sätter igång nåt. Öppen ca: 1,5-2 cm mjuk och inte så mycket av tappen kvar, men ändå ÄNDÅ ska bebis ligga kvar och gotta sig. I fredags när jag var på första kollen så tyckte ju den läkaren att jo, ja...men det kommer nog igång under helgen, så vi lämnade ju bort stora tjejen....i fredags!!!! Vet ni hur länge en gravid och hormonstinnt frustrerad gravid kvinna kan vara utan sin underbara 2 åring innan det liksom blir för mycket?! Det vet jag och den gränsen är nådd nu!

    Buhuuuu vad synd det är om mej ellerhur

    Fick tid för igångsättning på fredag morgon och det är nåt jag verkligen INTE ser fram emot. Solskenshistorier tas gärna emot...om det nu finns såna med igångsättningar (förutom Fridlysts )

    Förlåt att jag också lastar på allt på er flickor, men min semesterfirande mans öron verkar omåttligt fulla vid det här laget....

    Kramar till er som orkar lyssna/läsa och förstå{#lang_emotions_flower}

  • Nasse7

    Wille, jag har tyvärr inte varit med om någon igångsättning, men det går säkert jättebra ska du se!

    Vilda Tiger,  tycker du har en sådan härlig inställning. Jag vet att man får "synda" även om man är diabetiker, men att kunna göra det utan dåligt samvete är en annan sak.    Klart man får gapa ibland. Det var ju det jag gjorde i mitt förra inlägg.

    En av anledningarna till att min man är som han är, är att han själv är typ 1 diabetiker sedan 10 år tillbaka och han kan helt enkelt inte förstå det här suget man kan få. Det här MÅSTE HA NU!!  Sedan äter han sötsaker och godis ibland med, men som sagt, nått riktigt sug får han aldrig.

    Imorgon går jag in i v 25 och nästa vecka är det dags för MVC först och sedan läkarkontroll. Hur fungerar sånt för er?
    Här har jag kontakt med diabetesmottagningen varje vecka genom att jag mailar in mina värden och de kollar över och hör av sig oavsett om det är bra eller inte. men jag träffar dem inte.
    Sedan går jag hos "vanliga" MVC. Samma antal kontroller som under en vanlig graviditet med undantag att jag får träffa en gynläkare några gånger extra. Vet inte riktigt varför man ska träffa en gynläkare??

  • kim86

    Jag fick mitt "schema " idag..


    Jag ska gå till gynläkare 1 g/månad, o BM 1 G/månad från v 26. Innan dess 2 läkarbesök och 2 UL och 2 bm besök. Min diabetes sköts via telefon med dr på diab mott..
    Nu ska jag iväg på middag o berätta för min bror att han ska bli morbror.. =)
  • Fiyali

    Vildatigern:
    Jo, grattis mig, tecken på havandeskapsförgiftning.
    ALLT känns SKIT!
    Så förbannad, och började gråta  där inne idag, men nu fick jag äntligen byta barnmorska!

    Jag RINGDE dit igår och förklarade att jag mådde såhär och såhär och att jag läst att det kunde vara tecken på havandeskap. NEJNEJNEJ sa min barnmorska då, jag behövde inte komma in, det var inte alls tecken.
    Det första läkaren säger idag är "Tecken på havandeskapsförgiftning", så nu ska jag lata mig ännu mer, in igen på fredag och kolla, och sen nästa vecka!

    Flödet såg kanon ut! Tack och lov :)
    Bebis låg 32%+, så det var ju inte så roligt, men läkaren sa att hon "håller tummarna" för att jag ska kunna gå till vecka 37 eftersom flödet är så bra :) Jippi!

    Blir så trött bara, en lång historia kort, förra förlossningen sattes jag igång, var fruktansvära 23 timmar som slutade i akut snitt, när bedövning inför snittet lades så slog det ut mina lungor så jag kunde inte andas utan behövde hjälp med andningen, så jag träffade inte flickan min förrän 2 timmar efter hon var ute. Jag har VALT att inte minnas min förlossning som dålig, eftersom den gav mig något OTROLIGT här i livet och vad är EN dålig stund mot alla dessa 100 goda stunder om dagen som hon ger mig!?
    Men nu när det är dags igen, så är jag ju dela "rädd" för en lång dryg förlossning, men lika rädd för alternativet!
    Narkosläkare uppsökte mig direkt när vi blivit flyttade till avdelning och bad om ursäkt för det som hänt och sa att det förmodligen berodde på att han lagt bedövningen en kota för högt upp.
    Men jag hade ju äntligen fått min flicka och svävade på små moln så jag lyssnade inte så noga, sen när det var dags för efterkontroll så bad jag barnmorskan ordna så jag kunde träffa en läkare att diskutera det med, det blev aldrig gjort.

    Nu för SEX veckor sedan när det blev tal om att snitta/sätta igång för tidigt så kände jag att jag bara måste få prata igenom det här så jag mentalt är bättre förberedd och bättre till mods än vad jag känner mig nu.
    Förra gången hade barnmorskan missat att boka läkare, och denna gången hade hon missat igen, så nu blev jag bara så knäkt och tårarna sprutade! Haha löjliga gravhormoner:P

    Till saken hör dessutom att hon missade min ögonkontroll, så den har jag fått påminna om fyra veckor senare för att få göra, vi har fått brev hem till oss om uteblivna besök som sedan visat sig bero på att hon aldrig skickat kallelesen, samt när vi kommit ett par ggr så säger hon "Oj, kommer ni idag".

    Jag gick igång i vecka 24 förra gången första gången och i vecka 30 eller 31 andra gången, och därför skulle det hållas speciella kollar med ctg från vecka 18. Jag är nu i vecka 33, och har fortfarande inte gjort en enda ctg kontroll!? Varje gång när besöket är färdigt så har jag frågat, skulle vi inte göra ctg? "Jo men det kan vi göra nästa gång"
    Och när jag frågat vilka risker att jag skulle föda för tidigt denna gången det är, så svara on varje gång "Varför skulle det finnas några risker för det", och så får man förklara, så får hon sen läsa igenom allt från förra gången igen...

    Men idag när jag bröt ihop där inne, är absolut ingen hård tjej, men är nog en sån där som lätt visar glädje men inte sorgsna känslor, så fick mannen nog och sa ifrån på skarpen, gissa vad skönt!
    Har känts på sistone som om det vore vettigare att jag själv hade fått alla riktlinjer och dylikt och hållt koll på mig själv, för att man ändå behövt göra barnmorskans jobb!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare