• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • ebyl

    Fiyali: Ok, tack för info! Men just att det gjorde ont på henne när det hände, å att hon tycker det känns som om hon har ett litet barnhuvud i muffen gör ju att man blir lite nervös...
    Ang känsel så har jag inte haft några problem med minskad känsel tidigare. Nu under grav har jag en kuddkänsla, å även min man säger att jag känns svullen. Men vi får väl se hur det utvecklar sig efter grav!

    Blendha: Jag går på mammavattengympa å det är helt underbart!! Längtar tills imorgon då det är dags igen...

    Mitt HbA1c hade stigit den här gången, från 4,9% till 5,3%.. Inte helt oväntat då jag haft infektioner å jättestruligt med bs men man blir lite deppig ändå... Man vill ju att det ska ligga så bra som möjligt hela tiden!
    10 kg plus ligger jag dessutom på, v. 23. Ska bli "intressant" vart denna tvillinggraviditet slutar..

    Kram på er!

  • Sinnika

    Näpp, inget BB för min del ännu. En helvetesnatt med molvärk och sammandragningar men inga "riktiga" värkar. Och nu på morgonen är de som bortblåsta. Borde ut och promenera för att få lite fart på det hela men fötterna är så svullna att varenda steg gör ont. Och inga skor passar, är lite för kallt för makens crocs i all denna snö....


    Gnälligt värre här alltså!
  • Fiyali
    Sinnika skrev 2010-03-04 11:30:52 följande:
    Näpp, inget BB för min del ännu. En helvetesnatt med molvärk och sammandragningar men inga "riktiga" värkar. Och nu på morgonen är de som bortblåsta. Borde ut och promenera för att få lite fart på det hela men fötterna är så svullna att varenda steg gör ont. Och inga skor passar, är lite för kallt för makens crocs i all denna snö.... Gnälligt värre här alltså!
    Bra man får gnälla:) Efter gnäll kommer glädje, efter vintern kommer våren och efter förlossning kommer bebis :)
    Passa på och ta ett varmt bad! Antingen så sätter det igång värkarna, eller så gör det iaf din kropp mer avslappnad inför kommande träningspass :)

    Är det någon annan här som läst det som familjeliv har överst, "25 njutningar under graviditet" eller hur det nu står. Läste det i morse och de första 20 var väl inte direkt relevanta för min del, men de två sista fick mig att få rysningar i hela kroppen och nästan det att vattnas så där i ögonen av översvämmande känslor i kroppen :)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • kim86

    Hba1c 5,1 idag.. =)
    är nu i v 10, o längtar tills v 12. =)

    Hmm, någon här som varit o gjort ett ul privat typ i v 12-13?
    man är lite sugen, så man ser att allt är väl med knodden, skall inte göra KUB.

  • BabyNo2

    Oh.. här händer de grejjer:o) grattis.. deva NÅN som plussat..
    SÅ kul att läsa om era doser hit o dit..kul o kul.. men ... man vi kämpa på med samma sak.. mot samma mål..

    Vad KUL Blendha... vi hase samma hjärtljud o samma SF mått ;o)Såå..ska man gå på hjärtljudsmyten så kommer vi får varsinn grabb :o)
    VART MAMMAGYMPAR DU??? är du inte rädd att få en känning i vattnet?? de är jag..FAST är du med då har jag ju livvakt...
    vi får ta en fika sen efter mars om jag blir sjuksriven helt... snacka socker o bebbe:o)
    Har ni pratat NÅT om förlossningen? Ska du få göra besök i Etuna?

    Vet ej om ja skrev de.. men i lördags sorterade jag ALLA adrians kläder.. ungen har ju f*n mer strumpor än jag o Micke ihop..men vad mysigt de vaaa... jag lade alla strl 50-56 i en FIN påse :o) så jag sen kan tvätta allt innan de är dax:o) Satt med en tår redo att falla.. tänk att min stora kille vart såå liten :o)

    Köper ni mkt kläder oså till bebben i magen??
    Får vi en kille finns redan allt ju osen kommer familj o vänner med en del:o)
    Jag köpte mitt 1a plagg i förrgår..ett par sparkbryxor för tio kr o en såå söt babymössa med röda elefanter på!!för 5.. de var sådan utförsäljning i kyrkan här i kvarteret.. har HÖRT att de är bra o fräscht o billigt..såå jag chansade. Gick dit o handla 8 plagg för 65:- deeee ä väl OKI.. adrian blev glad iaf:o)

    SINNIKA; man får gnälla :o)

    EBYL; mitt HbA1c gick oxå upp.. inte så roligt... däremot vikten.. +2.5 kg.. men så länge magen växer ska de väl OKI! Jag blir ju orolig att jag ej går upp.. hmm.. men de smäller säkert till på slutet.. Just nu är jag en stooooooor mage bara...

    Dax att fixa lunch:o)
    kram alla mammor

  • Skrutt04

    Halloj igen
    Är ju som sagt sjukskriven för början till havandeskapsförgiftning och är hemma och sover mycket men nu fr o m denna v (v35) så ska jag gå på CTG ontroll i dagar i veckan för att... vet inte exakt men det hör till
    Gick dit i måndags och hjärtljudet var mellan 160 och 200 hela tiden, de var inne och vände på mig, kollade min temp, kollade mitt blodtryck och tillslut även min puls men inget förklarade varför barnet låg så högt. Efter 2 timmar fick jag åka hem 2 timmar och sedaqn komma tillbaka för samma sak igen. Samma visa, barnet sparka, buffa och hade sig och hjärtljuden var höga. Fick åka hem efter nästan 1½ timme med kommentaren " hör av dig om du märker av barnetsrörelser mindre7om fosterrörelserna avtar". Usch kändes inte kul, de orden ringde verkligen i öronen men, men. Fick komma tillbaka igår igen och fick ligga där närmare 2 timmar igen av samma orsak. Det dom sa då var att barnet ska ha en vilopuls på 110-150 men att min hade som lägst 155-160 men att det kanske berodde på min puls, de kollade den och den var nästan lite låg istället... nähä, sa de. Men om man har hög puls, och barnet också har det kan det bero på köldkörteln sa det så det skulle jag ta prov för. Men jag hade ju låg puls! Vi kollar ändå sa de... Känns som de famlar efter en nål i en höstack (eller hur man nu uttrycker sig). Ja, ja jag fick åka hem igen och även denna gång sa de att jag skulle höra av mig och jag inte kände bebisen lika mycket. Ska dit igen på måndag. Känns sådär
    Nästa vecka blir häktisk, ska på ctg kontroll måndag och osdag och på TUL, diabetspool och mvc på tisdag. Det är stressigt att vara sjukskriven
    Mitt senaste HBA1c låg på ca 5,5% (minns inte exakt) men nu ska det inte kolla det mer säger de utan nu är det BS som ska granskas istället. Hoppas att TUL har planat ut sedan förra gången (då låg det på 41,4%). Men å andrasidan är väl chansen för att få igångsättning större ju större barnet är... Vill nog helst förkorta detta "lidande" så mycket det går   Som jag skrev tidigare så vägde min son (nr 2) 5230g och var 55cm lång när han föddes i v 36+6 och det är mitt mål att inte nå dit igen. Håll tummarna för mig och min "lilla" på tisdag.
    Ursäkta att detta blev så långt...
    Kram till er alla
     

  • Maddie72

    Hej igen och tack för välkomnandet!

    Jag har en fråga till er. Är det någon av er som har hört talas om LCHF (low carb high fat), vet inte om ni skrivit nåt om detta i tråden? Jag har ätit så i omgångar och har förvånats varje gång hur bra jag mått, blodsocker har legat exemplariskt. Mkt låg insulindos tack vare det. Även gått ner i vikt. Någon som har testat det och varit gravid? Har läst i andra trådar att det är helt OK att äta så under graviditet. Det jag undrar är om det är OK som diabetiker?

  • Vilda Tiger

    Jag är nyss hemkommen från ett besök hos barnmorskan. Hon är så underbar att jag vill ta hem henne i en liten ask. Auktorär men såååå förstående och jäkla kunnig! Vi mixtrade lite med doserna men hon såg på mina kurvor att jag har ett jämnare socker de dagar jag är hemma. Nu har jag därför fått en tid om 10 dagar hos en läkare för att diskutera en sjukskrivning. Det känns bra, faktiskt. Det börjar ju snart närma sig slutet.  Allt var bra med mig. Bra tryck, järnet hade stigiti igen, bra hjärtslag och fina urinprover. Det enda som skenar är vikten. Jag närmare mig 20 kg + nu redan, i v 28. Men, men... Bm påminde mig om att det inte behöver fortsätta så rakt upp nu sista tiden, så jag lever på det. Ang bebis fick en vän till mig sin dotter idag, en liten Felicia. Jag läste det på facebook.

    Och just det - hba1c var 4,6. Det är jag nöjd med, då jag ändå har haft lite svängigt socker det sista.


    Sinnika
    Hoppas det snart sätter igång på riktigt!


     


    Maddie


    Visst kan du äta det under en gravv, det är ju inget som talar för att det INTE skulle gå bra. Jag har testat det förr men tyckte det var skit. Visst krävde jag mindre insulin men herregud vilken tråkig kost. Jag gick ner lite första veckan men det gick jag upp sedan igen, trots en MYCKET kontrollerad diet. SÅ mig passade det inte alls.

    Skrutt


    Jag håller tummarna för dig! Lät ju mindre roligt det där med pulsen. De sa itne alls vad det kan bero på? Jag har aldrig hört om det förr, att barnet har så höga hjärtljud så länge. Det är väl en maratonlöpare du har i magen.

  • slapparen

    Hej

    Jag vill bara önska er alla ett stort lycka till med era små knoddar som antingen har tittat ut eller kommer titta ut inom kort.

    Själv lämnar jag den här tråden ett tag då jag i går fick konstaterat ett missed abortion (var i vecka 13).

    Just nu är jag i chock... men jag hoppas att jag återvänder till denna tråd en vacker dag.

  • Maddie72

    Evell - Nej.. det var tråkigt. Usch jättetråkigt. *kramar om*

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare