• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fixaren

    Doaivo: Nope, ingen bebis ännu, jag fick helgen på mig att komma igång av mig självt. Men här verkar ju inget hända så.. MEn vi fick en tid för igångsättning på tis kl 08.00.. Såå spännande! Jag hoppa verkligen at det kommer igång smidigt. Jag hade inte öppnat mig alls när jag var på läkarkontroll i fredags, men åh vad jag hoppas att det går bra. JAg frågade läkaren ifall dom gjorde nån bäckenröntgen eller något sådant, för tänk om det är 15%felräkning uppåt, och den fastnar. huu jag e lite rädd att nått ska hända. Men vi får hoppas att den slinker ut smidigt..
    Fy va jobbigt att ha en sådan läkare, kan du inte byta?

    Trollius: Grattis till din lilla Prins!!

  • Doaivo

    Nja, vad jag vet så finns de bara en läkare där. Jag måste åka 10mil på besök.
    Visst kan jag åka andra hållet, 16mil, men då blir de inte på samma sjukhus som jag i framtiden kommer föda. (planerar inte andra än).
    Ja, hoppas att de sätter igång av sig självt.
    Jag hade inte öppnat mig alls när jag blev inlagd, fick salva på tappen men den ville inte försvinna. =(
    En jäkla procedur. Hoppas du slipper igångsättning, de tar sån tid och är så jobbigt.
    Vad uppskattar de att vikten kommer ligga på?

    Jag fick göra ett UL när jag kom in några dagar innan snittet och då uppskattade de hennes vikt till ca 4,5. Och de vägde hon ju inte ens i närheten av. Kanske inte de bästa läkarna. Men de är inget att hänga upp sig på, nästa gång har jag lite kött på benen och vet vad jag ska fråga efter.
    Använder du pump?
    Tror jag ska ge det ett nytt försök, verkar ju som om de kan vara bra just under grav i alla fall.

    Är de någon som vet vad P-staven innehåller? Är de som att äta p-piller eller minipiller? Hur ställer de sig till p-stav och diabetes?

  • Doaivo

    Jag tror inte du behöver vara orolig förresten. (fast de är ju lätt att säga, de är man ju i alla fall) de kommer gå bra. Och de kan ju de där. =)
    Ser de att de inte kommer att funka så snittar de. Man ska inte måla fan på väggen ;P

    Lycka till! Spännande :)

  • BabyNo2

    OH HAR MISSAT MASSOOOR!!!
    Men har ej möjlighet att läsa allt nuu..
    Har en fråga till VILDA TIGERN; vad har DU för SF mått nu??
    Jag ligger på 35.. *poff*

    Blendha. vad trist att de är så jobbigt med ryggen... har du snackat med sjukgymnast?
    Jag kan rekommendera en tjej på sjukgymn. på Kullbergska.. heeeeeeeelt underbar!(o nu hänger jag ut henne på denna sida;A-L Rogerfors

    Jag är oxå helt paj nu.. fogar rygg andning .. U name it... TENS plattorna hjälper inte o jag har fått ta till kryckor... vilket ist resulterar i att mina karpaltunnlar SKRIKER AJ! o så som pricken över iét GRAVIDKLÅDAN is back.*gråååter över de*. stora sår på magen o brösten. uscha.. välkommen du lilla bebbe i maj... längtar så :o)

    Sen skrev nån nåt om levaxin doser.. de ä INTE säket att man måste höja.. jag äter 50 nu... o gjorde de innan grav. oxå... Så ingen höjning o inte heller då vi väntade Jr som är 2 år...

    Men kämpa på alla godingar.. kram kram kram

  • Vilda Tiger

    Babyno2
    Jag ska till bm samt göra TUL på torsdag så jag återkommer till din fråga efter det. Sist, i v 30, låg jag på 31 om jag minns rätt. Går in i v 33 imorgon. *yei*

  • blehnda

    Baby: stackare med sår på magen och kryckor! Har du samlat på dig vatten, eller slapp du det med jr och denna gången? Jag har börjat få jordens vatten fötter och händer, gör svinont. väntar bara på att det ska säga poff och att hela hubudet ser ut som en melon också. bm sa att det inte finns så mycket att göra åt saken, suck, är super obehagligt ju. Tänk vilka krämpor vi fick så fort vi passerade 30 v. strecket.

    VIll du träffas för en klagofika på tisdag? Känns som om min omgivning är lite trött på mitt gnällande om vattenansamlingar, sammandragningar och ryggont...

    Förresten, var ute och gick en promenad i går och idag och fick då så satans ont i magen, som jordens mensverk. fick då gå suuuper långsamt och smått framåtlutad och blev det lite bättre, men i går kväll hade jag som mensverkliknande molsmärta hela kvällen! Vad är det? är det sammandragningar eller växtverk eller? Har ju aldrig varit gravid innan så jag vet ju inte hur saker och ting ska kännas, nu har jag inge ont i magen alls, bara ryggen. Hur känns sammandragningar och förverkar egentligen?

    Nu ska jag sova! God natt på er och har ni några smarta teorier får ni hemskt gärna dela med er! gOD NATT!

  • Nasse7
    Vilda Tiger skrev 2010-04-04 13:21:51 följande:
    meminiSjälvklart! Va söt hon var/är, Emma. Nasse Jag är ju bara lite längre gången än vad du är (går in i v 33 imorgon) och jag hade min sån där svacka för några veckor sedan. Jag var så TRÖTT på att ta prover, att ställa klockan på natten och sånt. Så jag förstår dig, även om du verkar ha en lite djupare än den jag hade. Jag sket fullständigt i om jag låg på 8 och ville ha ett äpple, då tryckte jag i mig 10 enheter och käkade mitt äpple efter en kvart ändå. Känns det bättre idag eller tror du att det var mer än en endags-känsla? Hur hårt är du mot dig själv? En del äter ju itne om de ligger t.ex. över 7, eller så är de superstrikta med mat, tider, prover och godis. Jag är inte den typen. Jag anpassar min diabetes efter mitt liv och inte tvärtom. Det finns för- och nackdelar med båda sätt. Men OM du är en sån som är strikt så kanske du kan släppa kraven liiiite under en vecka eller så. Så att du känner att saker och ting är roliga igen?
    Det känns faktiskt lite bättre idag, men visst är jag hård mot mig själv. Jag kan vara jättesugen på vad som helst egentligen, men om jag ligger på 7 så låter jag bli att äta och det är väl egentligen det som jag är trött på. Att ha det här ständiga suget och inte kunna göra någonting åt det. Det är väl därför jag ser fram emot när detta ska vara över, för då kan man släppa på kontrollen lite mer, det drabbar ju liksom bara en själv då. Jag tror det är mitt dåliga samvete som spelar in också. Jag känner mig så svag när jag har ett sug som är svårt att stå emot.
    Nu har jag ju bara haft diabetes sedan i september förra året, så jag har ju inte behövt att stå emot mina sötsug på det här sättet förut, men jag hoppas att det kommer att gå lättare med tiden.
    Tack för stödet. Jag ser faktiskt ljuset i tunneln, även om den var väldigt mörk igår....
  • kim86

    Jessicaviola. Jag åt 150 mikrogram levaxin innan. o nu då 225 mikrogram. Så 150 var ju en hög dos till att börja med, men men, man får väl bara följa efter som med insulinet tex. Har fått börja höja nu, o blir ytterst deppig när bs som varit sååå bra under de senaste 4 veckorna helt plötsligt ska bråka. Låg på 16 en gång igår och på 13 efter en banan idag. Puh, blir väldigt trött nu när man vant sig vid att ligga så lågt. Skall prata med diab läkare på onsdag.

    Grattis Fiyali.. =) sicken knubbis, vad härligt, så ska ju barn vara. =)
    Min mage har börjat puta rejält nu, snart v 15 o nu går det minsann inte att dölja längre.

    Hoppas påsken har varit bra, o att ni kunnat hålla er från godiset måttligt.. =)

  • BabyNo2

    Blendha.. de låter som du hade lite sammandragningar.. om magen blev HÅRD oxå.
    Så får jag oxå om jag går fort/längre bitar.. smärtsamt! faktiskt! Ett tecken s´på att man ska ta de lugnt har jag hört ;o) Sen kan de ju va så att bebben möblerar om lite i magen.. grejjar o flyttar runt ;o)

    Ahh.. idag har jag ju full snurr!!!! så ingen fika idag.. men alla andra dagar.. Min bästis är hemma från Norge så vi ska fika o luncha o sååå ;o)

    Jag har nog ej gått upp vatten/vätska.. har gått upp 4 kg nu.. sååå, jag är bara en stoooor mage!! Rullar fram...

    dax att ta sig ner.. hatar kryckor.. men, ett nödvändigt ONT!

    kram på er

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare