• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • challis777
    ebyl skrev 2010-06-03 21:40:04 följande:
    Hej på er!
    Här har vi blivit en trebarnsfamilj! Jag blev igångsatt i tisdags då mitt bltr var alldeles för högt (160/102) å läckte ännu mer protein.. De ville inte chansa att jag skulle bli skitdålig, riskera mina njurar å mina barns liv... Å bebisarna såg ut att må superbra både på CTG å TUL. Så fick en BARD-kateter kl 11.30, 15.46 är Greta född å 15.54 är Ivar född! Det gick oerhört mycket snabbare än jag kunde drömma om, men har man havandeskapsförgiftning brukar kroppen tydligen vara lite lättare att jobba med. Plus att jag är omföderska då.

    Ni kan läsa å se bilder på elinedholm.blogg.se

    Kram på er!
    Grattis! Vad söta Ivar och Greta är, och vilka fina namn! Kul att en blev blond och en mörk
  • Vilda Tiger

    Hej! Jag har inte läst ikapp än men vill berätta att jag klockan 21 den 3 juni födde en son. Han vägde 4450 gram, var 53 lång och heter Benjamin. Bilder finns i bloggen om ni vill kika: www.troll.bloggagratis.se Han har legat bra i socker hela tiden och jag har gett ersättning via sondslang som fästes vid bröstet, så han inte vänjer sig vid att få mat på annat sätt än att suga. Nu börjar nog min mjölk komma igång för varannan gång nöjer han sig med bara tutte. På natten får jag dock ge ersättning efter amning än då jag inte får sova ngt annars. Vi kom hem idag och nu ska man bara förstå att man ÄN EN GÅNG inte stoppades då man fick hem från bb med världens finaste bebis. Att han är min på riktigt...

  • Maddie72

    Grattis BabyNo2 till bebis!!

    Grattis Ebyl till bebisar!!

    Äntligen Vilda Tiger!! Grattis till bebis!!

  • Nasse7

    Grattis till alla er som har fått era bebisar!!
    Jag har nu 9 dagar kvar till BF och igångsättning, men hoppas hoppas på att det ska komma igång av sig själv. Än är det stiltje på den biten, men det är ju några dagar kvar att hoppas på.

    Jag har haft en liten problematisk vecka med alldeles för många känningar. Känns som om insulinbehovet minskat väldigt mycket. Trots att jag har minskat enheterna vid lunch och middag har det nästan ändå blivit lågt. Det kombinerades i fredags med att jag inte känt några fosterrörelser sedan på torsdag kväll, trots att jag upprepade gånger petat och vickat på magen.
    Jag fick åka in till förlossningen för ett CTG och det visade som tur var att allting såg ut som det skulle, men det är jobbigt att  gå runt och oroa sig.
    Nu har i alla fall BS legat hyfsat stabilt under helgen så jag hoppas på att kommande vecka ska bli lite lugnare än förra.

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Vilda- underbart att höra, GRATTIS!!!!


    Nasse- snart e det din tur, spännande!! =) Håller alla tummar jag har att liten vill titta ut innan!!


    Hur går det för er andra, har bs varit snällt mot er i helgen?

  • kim86

    Grattis grattis grattis Vilda... =)
    Sicken sötnos.. när du orkar så vill vi ha förlossningsberättelse....  

  • Nasse7

    Har precis pratat med diabetesmottagningen och de ville jag skulle bli igångsatt tidigare än nästa vecka om det var möjligt eftersom de tyckte att insulinbehovet hade minskat så mycket.
    De tog kontakt med barnmorskorna dit jag ska på kontroll imorgon och sa till att de skulle göra igångsättningsbedömning redan imorgon istället för nästa vecka vilket var tanken.  Så vi får väl se vad de säger imorgon.
    Förra veckan när läkare kände på mig, så var jag öppen 1 cm, men tappen var helt omogen och då vill de ju oftast inte sätta igång någon om de inte behöver.
    Känns ändå ganska skönt att man inte behöver hålla koll på allting själv utan att andra har koll åt en.

  • challis777
    BabyNo2 skrev 2010-06-05 21:32:32 följande:
    Villhabarnigår.. visst är de skitsvårt att parera rekylerna efter en känning.. jag tog alltid lite humalog,olika dos beroende på hur låg jag var... men hamnade ändå på värden runt 10-12..MEN jag tänker att de kanske är bättre att ligga lite högt ett tag för att sen hamna mer normalt ist för att dutta o pendla mellan lågt o högt. Minabarn har kommit ut friska fast  jag haft mååånga mååånga känningar med rekyler upp emot 13:o)

    GRATTIS Ebyl.hur har Vilda det??

    Jooo.. NU ska ja ta mig tid att skriva ner min story..eller VÅR story!

    Bebbo var egentligen beräknad till IDAG 5 juni. Men pga för trångt bäcken o diabetesbarn så blev de planerat snitt den 25 MAJ.
    Natten till söndagen den 9 MAJ mådde jag SKIT!!!.. hade en utrensning.. men spydde bara. Hade såå ont i magen, satt på sängkanten o darrade o testade mitt BS flera flera ggr med olika mätare eftersom jag trodde jag hade en känning.. men låg stadigt på 6-7 i BS..
    Somnade tillslut om o vaknade på söndagen väldans öm i magen.
    Åkte till Mickes  jobb som hade öppet hus... sen var det söndagskväll. o jag började må så illa...åt inget utan gick o lade mig o SOV HELA NATTEN(första gången sen typ februari)
    Vaknade kl 5 av att vattnet gick.. Först trodde jag att jag kissat på mig.. men så var de inte,.,,
    Blev orolig eftersom vi visste att skulle de sätta igång med värkar så skulle de bli akutsnitt o de ville jag inte..efter 45 min. var vi på väg.. 6 mil till Eskilstuna sjukhus.
    Det var en häftig känsla.
    Kl 7 skrevs vi in o då var det 4 minuter mellan kraftiga sammandragningar... men allt stannade av när vi kommit till rätta o fått ett rum oså..
    De beslutade om snitt samm dag.. så in med kateter o allt som ska stikcas in i kroppen... Hade perfekt socker hela tiden. Mellan 4 o 7.
    Kl 13 kom de o sade att NU ska de bli bebis.. DÅ börjad jag gråta... då blev de så verkligt att vi skulle få bebbe i v 36+4!!! In på OP o allt gick såå smidigt.. o 13.48 kom MILTON WILHELM GUSTAVSSOn ut till oss.... underbart! Han undersöktes´på en gång o allt verkade ok.
    Han hamnade på NEO men slapp sockerdropp! I 3 dagar var han inskriven...samma dag som BLENDHAS Wilmer kom började de prata om att Milton skulle bli utskriven :o)
    Efter 22 timmar som fastande så var jag sååå jädra hungrig o när vi kommer upp på BB så är de SOPPA..HALLÅ, SOPPA!!!! haha...
    Jag läkte mycket bättre invändigt denna gång.. hade inte lika ONT som efter Adrian...inte direkt att man galopperar runt här hemma men de går bra!
    Sockret betedde sig som sist. Var helt utan insulin i 2 dagar o sen återgick jag till de "normala"
    Så nu har vi en Adrian o en Milton.. 2 busar,.. underbart.. man kanske skulle ge sig in i matchen igen för o få en tjej ;o) Men.. neeeeeeeee. orkar inte med en till graviditet.  O absolut inte foglossnong igen..

    ÖNSKAR ER ALLA LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!
    Ni är så JÄÄÄVLA SKIT DUKTIGA.. o även om d är tufft så får man lön för mödan!

    KRAAM Mamma Linda
    Stort grattis!!!
    Ja, visst är det härligt med två småttingar

    Har också funderat på om man skulle försöka sig på en till, men... nja... Inte än i alla fall
    Nu är ju mina 2 år i juli och lillan på 2 månader. Tänker på hur det skulle vara att ha 3 barn men bara 2 händer, haha, tycker att de som har fler än 2 gör det bra. Men, sista ordet är inte sagt än, jag har ju två embryon i frysen efter mitt sista och 5:e ivf, och de får ligga två år till så jag kommer kanske försöka tina dem.
  • challis777
    Vilda Tiger skrev 2010-06-06 13:40:07 följande:
    Hej! Jag har inte läst ikapp än men vill berätta att jag klockan 21 den 3 juni födde en son. Han vägde 4450 gram, var 53 lång och heter Benjamin. Bilder finns i bloggen om ni vill kika: www.troll.bloggagratis.se Han har legat bra i socker hela tiden och jag har gett ersättning via sondslang som fästes vid bröstet, så han inte vänjer sig vid att få mat på annat sätt än att suga. Nu börjar nog min mjölk komma igång för varannan gång nöjer han sig med bara tutte. På natten får jag dock ge ersättning efter amning än då jag inte får sova ngt annars. Vi kom hem idag och nu ska man bara förstå att man ÄN EN GÅNG inte stoppades då man fick hem från bb med världens finaste bebis. Att han är min på riktigt...
    Grattis vilda tiger! Jag trodde ju hela tiden på en kille för dig Han var jättesöt, lik sin syster! Rätt stor också, men inte farligt. Hoppas amningen kommer igång på riktigt för dig.
    Håller med om att det känns otroligt att det är SANT att man har barn, två till och med, och det är verkligen värt varje vakennatt med känningar och koller hit och dit och foglossning och hela kittet
  • challis777
    Nasse7 skrev 2010-06-07 14:04:34 följande:
    Har precis pratat med diabetesmottagningen och de ville jag skulle bli igångsatt tidigare än nästa vecka om det var möjligt eftersom de tyckte att insulinbehovet hade minskat så mycket.
    De tog kontakt med barnmorskorna dit jag ska på kontroll imorgon och sa till att de skulle göra igångsättningsbedömning redan imorgon istället för nästa vecka vilket var tanken.  Så vi får väl se vad de säger imorgon.
    Förra veckan när läkare kände på mig, så var jag öppen 1 cm, men tappen var helt omogen och då vill de ju oftast inte sätta igång någon om de inte behöver.
    Känns ändå ganska skönt att man inte behöver hålla koll på allting själv utan att andra har koll åt en.
    Åh, vad spännande!
    Då har du snart din bebis här du med

    Redan i morgon kanske, det kan ju ha hänt mycket, kanske tappen har mognat?
    Lycka till!!!
    Berätta sen om hur det har gått.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare