• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • IEmelieI
    Eddoo skrev 2011-10-22 17:24:20 följande:
    Stort grattis Jeena!!! Hoppas ni snart är hemma och bara kan njuta!Allvarligt talat?! Ja, strunta i henne. Du har ju väldigt få låga värden, och knappt några tydliga rekyler. Vill hon verkligen skapa sämre förutsättningar än nödvändigt för din graviditet?

    Dock så ligger du ju väldigt bra för det mesta, men har kanske lite många höga värden. Jag vet ju inte om exakt samma saker funkar för andra, men jag hade först och främst tagit lite mer basinsulin, och kanske lite mer måltiidsinsulin också i allmänhet.

    Sedan kollar jag alltid blodsockret nästan direkt efter maten. Är det över 7-8 då så tar jag några anheter extra. Då sjunker det snabbt. Märker man sedan att det blir ett mönster så är det ju läge att höja dosen, om man äter samma slags mat.
    jag är oftast lite feg på jobbet med måltidsinsulin. eftersom jag har ett jobb där jag inte får bara ta rast när jag vill och aldrig mer än 40 min per dag. Men jobbar bara en vecka till ;)

    men jag förstår verkligen inte hur hon kan tycka att mina låga värden är problemet kanske om man hat det är ofta och under 3. jag ser bara dom höga som ett problem.
    riparbella skrev 2011-10-21 19:23:38 följande:
    Du är expert på dig och din kropp, jag skulle inte lyssna på henne i det där läget. Tog en snabbkoll på översikten, men jag tycker ju inte att det ser ut som att du får så himla många rekyler av dina låga värden. Jag skulle anpassa mina enheter efter vad som funkar för mig. Min läkare frågar inte vad jag tar till måltider, hon vet att jag justerar efter behov. Det är ju trots allt Hba1c som är det viktigaste.
    Jag hade en vikarierande läkare en gång på ett besök och hon stirrade sig blind på ETT värde, som visserligen var jättelågt (1,9) men detta värde  snöade hon in sig på och tyckte jag skulle sänka pumpen hur mkt som helst. Trots att det var ETT enda värde. När jag träffade min ordinarie läkare suckade hon och tyckte att det var helt galet sagt av vikarien. Jag kan tillägga att jag inte gjorde som den tillfälliga sade.
    Får man fråga var du går på koll?
    det är samma med den här läkaren. hon brukar bara kolla på en vecka och sen utvärdera allt efter det. Vilket jag blir skit irriterad över.

    Jag går på NÄL trollhättan. :/ som tur är så får jag inte alltid den här läkaren. Om jag nu får henne nästa gång jag ska dit kommer jag verkligen  säga det att jag vill ha en annan läkare. För det känns bara som om hon vill sabotera för mig.

    Har man ens rätt till att kräva en annan läkare?!
  • yessthemess

    givetvis kan du kräva en annan läkare :) jag råkade ut för en tafsande och väldigt intimt frågande ögonläkare...han blev utbytt kan jag säga! :)

  • riparbella
    andeliss skrev 2011-10-22 21:36:37 följande:
    Jag måste fråga, är det någon mer som mår illa och kräks typ hela dagarna? Hur får ni ihop det? Jag klarar med nöd och näppe av att fixa jobbet! Det är fruktansvärt jo
    Jag vet hur det är och har tyvärr inget supertips att ge dig Denna graviditet mådde jag bara illa i några månader. Men med min dotter kräktes jag varje dag, minst 4 ggr/dag i 40 veckor. Man får inte i hop det, mitt råd är nog att försöka jobba mindre elelr försöka bli sjukskriven.  Jag var envis som en galning och jobbade på, spyyde på vägen dit, på jobbet, på vägen hem och var ett VRAK. Somnade hemma i soffan klockan 18 varje kväll. SEdan blev jag sjukskriven runt vecka 28 och det var rädddningen. DEt är ju i princip omöjligt att få BS att funka om man aldrig vet vad som stannar i magen. Jag tog ALLTID insulin en halvtimme efter maten, så jag visste om jag fick behålla det eller ej. Vissa perioder kunde jag bara äta fruktcoctail på burk och det var det enda jag åt. Hade iaf bra Hba1c, men det var väl för att jag alltid låg lågt. Jag lider med dig, illamående är så psykiskt påfrestande att man inte vet var man ska ta vägen till slut.
  • Frankofilen
    Jeena skrev 2011-10-21 22:23:33 följande:
    Hej allihop igen!
     
    Nu ligger vi på neo med vår lilla pärla Nora.. Skrattande
    Hon föddes natten till torsdag (v34+5 hann det precis bli) hon vägde då 3560g och 50cm lång.
    Till slut så blev det en vag.förlossning även om det under måånga timmar stod helt stilla. Fick rejält med värkdropp, en "sista gång" och då rasslade det till. Tungan ute

    Mycket pyssel är det nu, känns lite konstigt med massa prover och slangar tyvärr men hon mår bra och är världens finaste flicka.. såklart!! Hon hade socker på bara 1,9 när hon kom ut så hon fick och har fortfarande glucosdropp men jag hoppas vi kan ta bort det inom några dagar då värdena blir allt bättre och stabilare allteftersom. Har även varit en del pyssel med röntgen av både en blåslagen arm (inget brott som tur var) och av lungorna men det fick vi precis ett prel. besked på att dem är det antagligen inget bekymmer med heller.

    Vill tacka er här så jättemycket för både pepp och er erfarenhet..
    Grattis till den stora tjejen!
    Skönt att allt gick bra!
    Det brukar ta någon eller ett par dagar innan blodsockret stabiliseras. Alla mina barn, som alla vägt under 3.4 kg, har haft lågt blodsocker. Det har ökat från 1.3 - 3.5 på två dagar ungefär.
  • andeliss
    riparbella skrev 2011-10-23 10:38:02 följande:
    Jag vet hur det är och har tyvärr inget supertips att ge dig Denna graviditet mådde jag bara illa i några månader. Men med min dotter kräktes jag varje dag, minst 4 ggr/dag i 40 veckor. Man får inte i hop det, mitt råd är nog att försöka jobba mindre elelr försöka bli sjukskriven.  Jag var envis som en galning och jobbade på, spyyde på vägen dit, på jobbet, på vägen hem och var ett VRAK. Somnade hemma i soffan klockan 18 varje kväll. SEdan blev jag sjukskriven runt vecka 28 och det var rädddningen. DEt är ju i princip omöjligt att få BS att funka om man aldrig vet vad som stannar i magen. Jag tog ALLTID insulin en halvtimme efter maten, så jag visste om jag fick behålla det eller ej. Vissa perioder kunde jag bara äta fruktcoctail på burk och det var det enda jag åt. Hade iaf bra Hba1c, men det var väl för att jag alltid låg lågt. Jag lider med dig, illamående är så psykiskt påfrestande att man inte vet var man ska ta vägen till slut.
    Tack för ditt svar:)
    Ja, jag har funderat på att kolla om dom kanske kan sjukskriva mig på 50% under en tid nu..
    men vi får se, blir ju så tjurskallig så vill ju klara av det iallafall:)
    ang, bs så har jag också mycket låga värden nu, vilket gör det svårt att veta hur mycket insulin man behöver.
    men som sagt ska prata med min bm och spec mvc imorron så får vi se vad dom säger..
  • slapparen

    Hej, undrar om man får vara med här?

    Jag är en gravid typ 2:a som nu under graviditet behandlas med insulin. 

    Just nu ligger jag på tok för högt i BS och jag är så orolig. Har inte tagit något HbA1c än och bävar lite för det... kommer få panik om det är på tok för högt. 

    Är det någon mer här som legat för högt i HbA1c i början av graviditeten eller har ni alla haft ett bra värde inom ramen för vad det ska ligga?

    Är nu i vecka 6+1 och det är väl kritiska veckor har jag förstått... mycket som utvecklas hos fostret.

    Någon som har koll på vilka värden som är direkt "farliga"/som kan ge missbildningar?

        

  • Jeena
    Frankofilen skrev 2011-10-23 13:46:47 följande:
    Grattis till den stora tjejen!
    Skönt att allt gick bra!
    Det brukar ta någon eller ett par dagar innan blodsockret stabiliseras. Alla mina barn, som alla vägt under 3.4 kg, har haft lågt blodsocker. Det har ökat från 1.3 - 3.5 på två dagar ungefär.
    Tack!!!!

    Jodå, allt ser redan mycket bättre ut.. inget glucosdropp längre, försvann igårkväll redan. Behöver ingen andningshjälp (C-PAP) eller värmemadrass längre. Hon har dock legat på ljusmadrass för hon blev lite gul när alla blåmärken från förlossningen började ge med sig men den är väck också nu.

    Så nu har vi henne på rummet och har haft en såå mysig dag. Kramats hela dagen utan att vara nojjig att man ska råka rycka loss några slangar... såå härligt!!!
  • Protea
    Jeena skrev 2011-10-21 22:23:33 följande:
    Hej allihop igen!
     
    Nu ligger vi på neo med vår lilla pärla Nora.. Skrattande
    Hon föddes natten till torsdag (v34+5 hann det precis bli) hon vägde då 3560g och 50cm lång.
    Till slut så blev det en vag.förlossning även om det under måånga timmar stod helt stilla. Fick rejält med värkdropp, en "sista gång" och då rasslade det till. Tungan ute

    Mycket pyssel är det nu, känns lite konstigt med massa prover och slangar tyvärr men hon mår bra och är världens finaste flicka.. såklart!! Hon hade socker på bara 1,9 när hon kom ut så hon fick och har fortfarande glucosdropp men jag hoppas vi kan ta bort det inom några dagar då värdena blir allt bättre och stabilare allteftersom. Har även varit en del pyssel med röntgen av både en blåslagen arm (inget brott som tur var) och av lungorna men det fick vi precis ett prel. besked på att dem är det antagligen inget bekymmer med heller.

    Vill tacka er här så jättemycket för både pepp och er erfarenhet..
    Grattis till lilla Nora!
  • Protea
    slapparen skrev 2011-10-23 17:34:48 följande:
    Hej, undrar om man får vara med här?

    Jag är en gravid typ 2:a som nu under graviditet behandlas med insulin. 

    Just nu ligger jag på tok för högt i BS och jag är så orolig. Har inte tagit något HbA1c än och bävar lite för det... kommer få panik om det är på tok för högt. 

    Är det någon mer här som legat för högt i HbA1c i början av graviditeten eller har ni alla haft ett bra värde inom ramen för vad det ska ligga?

    Är nu i vecka 6+1 och det är väl kritiska veckor har jag förstått... mycket som utvecklas hos fostret.

    Någon som har koll på vilka värden som är direkt "farliga"/som kan ge missbildningar?

        
    Jag bor i England och har ar rekommendationerna hogre an i Sverige. Har ar malet att ligga runt 6% hba1c och de vill hellst inte att man ligger under. Jag lag pa 7.6% och 7.3% nar jag fick reda pa att jag var gravid, inte bra men efter det har jag i min forsta graviditet legat pa mellan 6 och 6.6% under hela graviditeten och min son foddes 5e januari i ar och vagde 3528 och inga andra problem. Nu ar jag gravid igen och ligger mellan 6.3 och 6.7% hba1c. Jag gjorde hjartgranskning och vanligt RUL i forra veckan och allt sag bra ut.

    Jag vet inte var gransen gar for farliga varden, fraga ditt diabetesteam - de borde veta.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare