• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • styrkan

    hej hej,

    Många funderingar kring detta tråkiga x:et.... Har försökt att läsa på en hel del för att bli klokare men det är svårt att hitta enkla svar.... Kan delge en bit av min story så kanske en del kan få svar på någon fundering.... Fick mitt första x jan -08 då jag använde spiral som preventivmedel.... Inte ett lämpligt val har jag förstått nu etferåt.. Det gick inte tillbaka av sig själv utan jag blev opererad i min högra äggledare. Fick dock behålla äggledaren men det finns ju nu ett snitt i den och läkarna säger att risken för ett nytt är 30 %. Man vet inte heller om just den äggledaren kommer att fungera till 100 %. När vi i höstas började diskutera barn igen så bestämmde vi oss för att försöka. Jag blev gravid direkt men det visade sig vara ett nytt x.... Trodde dom i allafall. Läkarna såg ingen graviditet i livmodern o inte heller i äggledaren.... Efter många turer in o ut på sjukhuset så hade dom inte hittat något då heller (3 veckor senare) men mitt hcg steg sakta men säkert. Dock för lite för att detta skulle vara en normal graviditet. Så tillslut blev det cellgifter för att få ut det som ingen läkare kunde hitta.... Hade mest ont på vänster sida så om det satt på höger eller vänster vet jag inte.... Måste vänta i 3 månader o nu är chansen 70% att jag kommer att få ett tredje x... o då kommer dom att operera bort äggledaren...men fortfarande så finns det 30% chans kvar så jag kommer inte ge upp.... Nu är mensen o ägglossningen igång som vanligt o de jobbiga 3 månaderna över o denna månads ägglossning ville oss inte väl med någon bebis.... Så vi hoppas på det bästa med nästa....

  • Stardust

    Hej alla i denna tråd.
    Jag har nu läst ikapp i alla 3 trådar (tog ett par timmar) och vill gärna ansluta till denna grupp med starka kvinnor!!
    Jag opererade mitt X i början av december. Det som skiljer mig lite ifrån er är att jag gjorde min första IVF behandling och det var denna som resulterade i mitt X. Jag opererades med titthål och läkarna beslutade att jag skulle få ha kvar min äggledare. Allt gick väldigt snabbt och smärtfritt i mitt fall då det upptäcktes tidigt. Jag började småblöda på min TD. Hade aldrig speciellt ont utan det var positivt grav test i samband men blödning som gjorde att det blev vul och blodprov och sedan konstaterat x på höger sida.
    Jag har nu genomgått mitt 2a IVF försök vilket resultarade i ännu ett + på TD i lördags. Jag har inte fått någon blödning ännu som jag fick förra gången. Ska undersökas på måndag 12/4 med vul för att se om det nu sitter på rätt ställe. Är fruktansvärt nervös, mår dåligt och kan inte tänka på något annat än att det kan vara ännu ett x. Är i något slags limbo nu där jag vet varken ut eller in. Letar symptom hela tiden...blir tokig!!

    Har oxå en fråga till er som genomgått X. Hur misstänkte ni att det var utomkveds? Blödde ni? När började ni blöda isf?

  • Jaynee
    Stardust skrev 2010-04-06 14:10:24 följande:
    Hej alla i denna tråd. Jag har nu läst ikapp i alla 3 trådar (tog ett par timmar) och vill gärna ansluta till denna grupp med starka kvinnor!! Jag opererade mitt X i början av december. Det som skiljer mig lite ifrån er är att jag gjorde min första IVF behandling och det var denna som resulterade i mitt X. Jag opererades med titthål och läkarna beslutade att jag skulle få ha kvar min äggledare. Allt gick väldigt snabbt och smärtfritt i mitt fall då det upptäcktes tidigt. Jag började småblöda på min TD. Hade aldrig speciellt ont utan det var positivt grav test i samband men blödning som gjorde att det blev vul och blodprov och sedan konstaterat x på höger sida. Jag har nu genomgått mitt 2a IVF försök vilket resultarade i ännu ett + på TD i lördags. Jag har inte fått någon blödning ännu som jag fick förra gången. Ska undersökas på måndag 12/4 med vul för att se om det nu sitter på rätt ställe. Är fruktansvärt nervös, mår dåligt och kan inte tänka på något annat än att det kan vara ännu ett x. Är i något slags limbo nu där jag vet varken ut eller in. Letar symptom hela tiden...blir tokig!! Har oxå en fråga till er som genomgått X. Hur misstänkte ni att det var utomkveds? Blödde ni? När började ni blöda isf?
    Det är så jobbigt att vänta, hoppas det satt sig rätt och går vägen!

    Jag började hänga här så fort jag plussat och läste om alla möjliga komplikationer som kan uppkomma, efter ett par veckor fick jag småblödningar och ringde i panik till gynakuten, där svarade dom med standardsvaret "vi kan inte göra något, det är så tidigt, du får vänta och se". Ett par dagar senare började jag få en hemsk "mensvärk" och åkte in (som var ett råd jag läste i någon tråd här "Åk in och ställ dom mot väggen så måste dom titta på dig, om du ringer säger dom åt dig att vänta och se.), dom hittade aldrig någon pågående graviditet och bokade in mig på ett nytt vul en vecka senare där ett x konstaterades. Den där veckan emellan vulen var den jobbigaste i mitt liv, men jag hann också bearbeta och acceptera att det inte var som det skulle och att jag förmodligen var tvungen att opereras.

    Som sagt, hoppas det går bra för dig nu! Försök att tänka på annat och inte leta tecken på x, försök leta tecken på en vanlig graviditet :).
  • Jaynee

    Mitt hcg har sjunkit igen, skönt, min läkare sa att jag kunde komma in om två veckor nästa gång och jag hoppas det är på noll då så vi bara kan gå vidare och fortsätta jobba på en bebis.

  • Kräfta2009

    Hej!

    Jag opererades för x för två veckor sedan. Fick behålla äggledaren. Nu har mitt hcg dock stigit och i morgon ska jag få cellgifter.

    Någon som vet vad som händer med det blod som finns i buken om man får cellgifter???? Jag trodde att om det fanns i blod i buken så gjorde man alltid operation.
    Har fått väldigt dålig info på sjukan, hoppas på att få lite mer i morgon.....

    Det verkar förresten vara väldigt olika vad läkare säger angående när man får försöka igen. Fick höra igår att man kan försöka efter att första mensen varit, men de flesta här verkar ha fått svaret att man ska vänta 3 månader.

  • Jaynee
    Kräfta2009 skrev 2010-04-11 15:31:27 följande:
    Hej! Jag opererades för x för två veckor sedan. Fick behålla äggledaren. Nu har mitt hcg dock stigit och i morgon ska jag få cellgifter. Någon som vet vad som händer med det blod som finns i buken om man får cellgifter???? Jag trodde att om det fanns i blod i buken så gjorde man alltid operation. Har fått väldigt dålig info på sjukan, hoppas på att få lite mer i morgon..... Det verkar förresten vara väldigt olika vad läkare säger angående när man får försöka igen. Fick höra igår att man kan försöka efter att första mensen varit, men de flesta här verkar ha fått svaret att man ska vänta 3 månader.
    Oj, men dom borde ju kolla upp om det är blod kvar. Kanske att kroppen tar reda på det själv och du får gå på efterkontroller? Fråga imorgon när du kommer till läkare, antar att det bara är sköterskor som tar blodprov och av egna erfarenheter vet jag att det är svårt att få ur dom information angående ens egna tillstånd, för dom vet helt enkelt inte, är inte insatta i situationen som läkarna är.

    Om att försöka igen sa min läkare att hon rekommenderade oss att hoppa över en cykel och köra igen sen, dom flesta får nog höra tre månader (för titthål, 6 månader för öppen buk-op) och det är vad jag läst på nätet också. När jag frågade min läkare om det så svamlade hon lite om att det var för den psykiska återställningen och ingenting om att det skulle vara farligt för kroppen att bli gravid så tätt inpå ett x, men som sagt, det är svårt att få ett rakt svar om det mesta ifrån vården.

    Annars kan du ringa sjukvårdsupplysningen och fråga, dom borde väl veta?
  • Kräfta2009
    Jaynee skrev 2010-04-11 15:44:52 följande:
    Oj, men dom borde ju kolla upp om det är blod kvar. Kanske att kroppen tar reda på det själv och du får gå på efterkontroller? Fråga imorgon när du kommer till läkare, antar att det bara är sköterskor som tar blodprov och av egna erfarenheter vet jag att det är svårt att få ur dom information angående ens egna tillstånd, för dom vet helt enkelt inte, är inte insatta i situationen som läkarna är. Om att försöka igen sa min läkare att hon rekommenderade oss att hoppa över en cykel och köra igen sen, dom flesta får nog höra tre månader (för titthål, 6 månader för öppen buk-op) och det är vad jag läst på nätet också. När jag frågade min läkare om det så svamlade hon lite om att det var för den psykiska återställningen och ingenting om att det skulle vara farligt för kroppen att bli gravid så tätt inpå ett x, men som sagt, det är svårt att få ett rakt svar om det mesta ifrån vården. Annars kan du ringa sjukvårdsupplysningen och fråga, dom borde väl veta?
    Tack för snabbt svar

    Efter operationen sa de att det räcker med en mens, men jag tror att om man får cellgifter så kan de finnas kvar i kroppen och skada ett framtida foster. Men jag blir väldigt förvirrad av alla läkare som säger så olika hela tiden!

    Gör det ont att få sprutan?????
  • angio101

    Kräfta2009: Om du får cellgifter så rekommenderas du att vänta 3 månader för att cellgifterna ska försvinna ordentligt och inte skada ev nytt embryo.

    Annars så fick jag rekommendationen att vänta en mens för att se att kroppen har kommit igång ordentligt (och så att man "vet" när en ev graviditet har startat, så att det blir rätt med VUL-undersökningar o dyl)

    Jag frågade min läkare om det här med tre månaders väntan (hade öppen bukkirurgi) och hon sa att när väl magen börjar bli större pga graviditet så har det gått över tre månader och då ska alla bukmuskler ha läkt ihop ordentligt, så ingen fysisk anledning att vänta mer än en mens. Det psykologiska är ju en helt annan femma

  • Stella 78
    Kräfta2009 skrev 2010-04-11 15:58:02 följande:
    Tack för snabbt svar Efter operationen sa de att det räcker med en mens, men jag tror att om man får cellgifter så kan de finnas kvar i kroppen och skada ett framtida foster. Men jag blir väldigt förvirrad av alla läkare som säger så olika hela tiden! Gör det ont att få sprutan?????
    Gissar att du redan fått sprutan, men svarar ändå. Jag tyckte inte det gjorde så ont mer än att det sved en del. Jag hade också massa blod i buken men det tar kroppen hand om själv. Nu slutade mitt i akutoperation ändå 2 dagar senare då jag fortsatte läcka ut blod i buken och hamnade i chocktillstånd efter så lång tid med smärtor (var opererad även några veckor tidigare). Dessutom var mitt hcg så högt så det där med cellgifter var tveksamt för mig från början.
    Hoppas allt gått bra för dig under dagen! 
    Kram
  • Kräfta2009
    Stella 78: Läste i din profil. Vad otroligt jobbigt du måste ha haft det!!! 

    Jag fick min spruta igår. Tycker också att det sved lite de första timmarna, men nu känner jag ingenting mer än lätt illamående. Fick höra att det kommer att göra ont dag 2-4. Jag hade inte så mycket blod i buken när jag fick sprutan, det mesta hade förvunnit under helgen och  mitt blodvärde var stabilt.

     Mitt hcg låg på ca 1100 när jag fick sprutan.
    Fick höra igår att cellgifterna går ur kroppen fort och att det som är viktigt innan man försöker igen att hcg går ner till 0 och hur fort det går ner. Så det verkade inte vara nån fara för framtida embryo, mer att alla rester ska förvinna. Enligt honom försvinner cellgifterna efter 1 vecka. Halveringstiden är kort.
    Oroar mig inför framtiden, det har ju ändå blivit ett ärr på äggledaren där ev framtida foster kan fastna...Vi står dock i kö till IVF också.

    Vilket sjukhus opererades du på?

    Kram, kram


Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3