• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-09-09 12:54:39 följande:
    Va?! Skojar du?! I Sthlm också? Undrar om det kan vara olika från län till län, för här är kön MINST ett halvår! Det bör man ju kolla upp, för min del handlade det ju om en förfärlig massa pengar för att hinna med, om det hade varit så!
    I västra götaland är det 3 månader... borde vara så i stockholm oxå tycker jag.. det är nåt nytt i alla fall.. kolla upp det!
  • ingela0101
    Miny skrev 2010-09-09 12:05:30 följande:
    ingela0101: Känner du av att du tar pergotime, tänkte om ÄL har blivit kraftigare, och har dom sett att du har några problem med att ägglossa när du fick tabletterna?

    Min läkare tyckte att allt såg fint ut på mig men är osäker om jag ägglossar varje månad och om min vänstra äggledare plockar upp ägg från den högra äggstocken (höger äggledare borttagen efter x). Min vänstra äggstock har ännu inte börjat producera därför ska det få en push i rätt riktning.

    Två äggblåsor låter lovande!

    Håller mina tummar och tår för din skull och jag väntar bara på min mens som kommer om 2 veckor  så jag får börja på pergotime!
    Det fick tyvärr inte så bra för mig. Jag var på vul igår igen och jag hade nu 3 stora blåsor och då gör de ingen insemination. De tyckte också att vi skulle avstå från sex i 5 dagar (har dock inte bestämt mig för ifall jag ska lyda det rådet). Känns som en bortkastad månad...

    Jag kände ingenting när jag tog tabletterna utan allt kändes som vanligt. Jag har haft egen ägglossning men när vi bestämde att vi skulle försöka med insemination tyckte gynekologen att det var bra att bättra på ägglossningen.

    Vi har stått i kö till ivf i 3 månader så imorgon ska jag ringa och kolla med detta kring vårdgarantin. Annars kommer vi nog att gå vidare med privat ivf. Orkar nog inte ge insemination en till chans.
  • Pemberly

    Trifolium: Grattis! Det är alltid skönt att veta att man har hjälp av vården, själv har jag inte funderat något på ivf. Inte ännu! Men krävs det skall jag kolla upp det. Det är väl efter ett år man har rätt att få ''hjälp'' ?
    Ja, det stämmer att man ska ha försökt ett år för att få hjälp. Jag tror det kan variera om det behövs ett år efter X eller om man även kan räkna in tiden man försökte före X. Jag bokade tid för utredning 1 år och 4 månader efter att vi börjat försöka ordentligt (dvs hålla reda på ägglossningen), och 7 månader efter Xet. Även om jag blev gravid inom ett år så satt det ju inte på rätt ställe och det tyder på att något var fel. Jag fick ju berätta om detta när vi sökte hjälp och de sade inget om att vi sökt för tidigt. Hur lång tid det sedan tar från att man utretts till att man kan få börja ivf-behandling beror på vilket landsting man bor i. Jag hade tur för i Uppsala var det ingen kö alls utan jag fick börja redan nästa menscykel efter att läkaren bestämt att vi skulle göra ivf. Jag vet dock att det är kö i Stockholm, och på en del andra ställen. Men jag vill påpeka att det inte är lång kö överallt i Sverige, vilket folk tycks tro ibland. 
  • LYCKA82

    Ja man ska försöka själv under ett år, sedan får man göra utredning, därefter gäller vårdgarantin på 3 månader.. men man kan ju lyckas gå runt detta o säga att man har försökt ett år, om man vill ha snabbare hjälp..

  • Miny
    ewaulrica skrev 2010-09-09 12:37:56 följande:
    Vill bara försöka att uppmuntra så gott jag kan... :) Jag slutade med p-piller efter en massa trassel med spiral, hormoncystor osv i juli förra året. (precis som du) I november opererades jag för ett X där min vänstra äggledare togs bort. Kändes som om jag hade svårt att bli gravid och hade begärt utredning för IVF nu i mitten på augusti. (hade redan tagit hormonblodprov samt att mannen lämnat spermieprov)

    Till min förvåning så visade det sig dagarna innan vi skulle till Sophiahemmet att jag var gravid!! På helt egen hand! För mig tog det alltså också nästan precis ett år, så det FINNS hopp!

    Hoppas att du snart får din mens så att du kan börja köra på med Pergotime! Lycka till! :)
    Tack, behöver uppmuntran.. Men de senaste månaderna har gått jättebra, har knappt tänkt på ''barn'' och bli gravid alls.. tänkte väl någonstans inom mig, att då kanske det händer.. Men har inte tappat hoppet helt, utan har ju denna månad kvar, sen 2 kurer av pergotime. Så jag ser framemot det, men däremot kommer man nog blir rejält besviken om man inte lyckas när jag börjat med dem.

    Grattis till bebis i magen :) det förtjänar du!
  • Miny
    ingela0101 skrev 2010-09-09 18:27:39 följande:
    Det fick tyvärr inte så bra för mig. Jag var på vul igår igen och jag hade nu 3 stora blåsor och då gör de ingen insemination. De tyckte också att vi skulle avstå från sex i 5 dagar (har dock inte bestämt mig för ifall jag ska lyda det rådet). Känns som en bortkastad månad...

    Jag kände ingenting när jag tog tabletterna utan allt kändes som vanligt. Jag har haft egen ägglossning men när vi bestämde att vi skulle försöka med insemination tyckte gynekologen att det var bra att bättra på ägglossningen.

    Vi har stått i kö till ivf i 3 månader så imorgon ska jag ringa och kolla med detta kring vårdgarantin. Annars kommer vi nog att gå vidare med privat ivf. Orkar nog inte ge insemination en till chans.
    Men hujja! Ja men dom gör ju så för att det inte ska bli ''trillingar'' så att säga, när man har två äggblåsor har jag hört får man köra på som vanligt! eller i ditt fall insemination!

    Förstår att det är tufft, är inget roligt att missa månader och chanser..
  • Sejda79

    Jag tänkte höra med er om hur vi ska gå vidare... jag hade ett X i våras. Opererade bort ena äggledaren, men fick höra att den andra skulle fungera som vanligt. Vi har försökt bli med barn sedan dess, men inget händer. Vi har en dotter sedan tidigare och hon blev till på första försöket. När jag blev gravid med X så var det också på första försöket. Nu har vi hållit på sen operationen i våras och inget har hänt, så jag börjar bli både orolig och irriterad.

    Ringde kvinnokliniken idag för jag vill gärna kolla upp om den andra äggledaren verkligen fungerar fortfarande. Jag fick inte ens ett återbesök efter operationen utan fick bara åka hem dagen därpå och har inte haft kontakt med vården sen dess. Men till svar fick jag att eftersom vi har en dotter så kommer ingen utredning att göras såvida vi inte bekostar den privat. Vi vill inte sätta igång någon stor utredning, utan bara kolla upp hur det ser ut, typ som återbesök. Vad gäller? Vart ska jag vända mig?

  • saltflingan

    Sejda: Kolla upp vilka privata alternativ som finns där du bor. Jag kände mig också väldigt orolig för den kvarvarande äggledarens status och funderade på om jag skulle boka in mig för en äggledarspolning. Nu behövdes det inte eftersom vi snabbt blev gravida igen, men om det hade dröjt så hade jag absolut gått och kollat upp mig. Varför gå och må dåligt i onödan när man kan gå och kolla upp sig? Visst att man får betala det själv, men vad är det mot alternativet?

    Själv har jag äntligen slutat blöda! Tog bara från 5+1 till 10+3....knappt något alls.    Snart är det dags för kub och då hoppas jag innerligt att vi får se bloody mary kicka runt i magen. 

  • ewaulrica
    Sejda79 skrev 2010-09-21 13:35:09 följande:
    Jag tänkte höra med er om hur vi ska gå vidare... jag hade ett X i våras. Opererade bort ena äggledaren, men fick höra att den andra skulle fungera som vanligt. Vi har försökt bli med barn sedan dess, men inget händer. Vi har en dotter sedan tidigare och hon blev till på första försöket. När jag blev gravid med X så var det också på första försöket. Nu har vi hållit på sen operationen i våras och inget har hänt, så jag börjar bli både orolig och irriterad.

    Ringde kvinnokliniken idag för jag vill gärna kolla upp om den andra äggledaren verkligen fungerar fortfarande. Jag fick inte ens ett återbesök efter operationen utan fick bara åka hem dagen därpå och har inte haft kontakt med vården sen dess. Men till svar fick jag att eftersom vi har en dotter så kommer ingen utredning att göras såvida vi inte bekostar den privat. Vi vill inte sätta igång någon stor utredning, utan bara kolla upp hur det ser ut, typ som återbesök. Vad gäller? Vart ska jag vända mig?
    Tag kontakt med den som utförde operationen på dig. När de är "inne" och tar bort en äggledare så kollar de alltid upp den andra också, hur den ser ut osv. (det är iof inga garantier för att den fungerar som den ska, men ändå)

    I mitt fall fick jag inte heller något återbesök, jag åkte in akut ett par gånger för att jag hade ont där äggledaren suttit, men det visade ingenting. Vi skulle ha fått IVF när jag frågade om det efter några gånger, (vi började försöka bli gravida i juli förra året, fick X:et bortopererat i november) eftersom jag är över 35 och vi försökt över ett halvår. (6 månader gäller när man är över 35, inte ett år) Men trots att vi var berättigade landstings-IVF, (vi har inga gemensamma barn, ett krav) så hann vi inte ställa oss i kö, eftersom jag fyller 39 och kötiden här i Sthlm är lång.

    Vi sökte privat istället, på Sophiahemmet i Stockholm. Där kostar ett första besök som vanlig landstingstaxa (frikort gäller) och utredningen tar inte speciellt lång tid.

    Vi hade dock tur att det trots allt fungerade till slut för oss, för i juli blev vi gravida och jag är i v 11 nu.
    Så det finns hopp fortfarande, tänk på att det tar åtminstone 3 månader för kroppen att återhämta sig efter en sån historia!:)
  • Sejda79

    Jag tog kontakt med Kvinnokliniken igår, men hon som svarade var så otrevlig. Ska ringa imorgon igen och kolla om jag har bättre "tur". Kollade upp privata alternativ också och det skulle kosta 2000 kr att kolla äggledarens funktion. Ingen extrem summa, men jag tänkte först kolla om jag inte kan få det via landstinget. Och så kan vi ju fortsätta försöka ett tag till också. Jag opererades i mars i år och sen väntade vi några månader innan vi började försöka igen, så vi har inte försökt så himla många månader ändå. Men eftersom min dotter blev till på första försöket och även den graviditet som slutade med X så blir man ju lite fundersam när man försöker månad efter månad och inget händer. Framförallt med tanke på att de varit in i den friska äggledaren och jag har anlag för ärrbildningar. Jag misstänker att det blivit ärrvävnad i den friska äggledaren och det är därför inget händer. Vore därför bra om jag fick kolla upp det.

    Ni som blivit gravida efter X, hur lång tid tog det för er innan ni plussade på nytt?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3