• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Mathe

    Sådär då har även jag invigit bildtråden, kan behövas lite "mindre perfekta tårtor" i den {#lang_emotions_wink}

    Dagens "riktiga" tårta hann det aldrig bli någon bild på, men den var starkt inspirerad av Egensinnigs superfina godistårta. Bakade Monnies tårtbotten (som blev helt perfekt) och fyllde med min aningens modifierade bilarfluff, ekstörms hallonmousse och rårörda hallon. Det blev supergott, till och med med bilarfluffen, passar betydligt bättre i tårta än med sked ur kastrullen {#lang_emotions_wink} Gjorde fjärilar i FP. Gillar FP skarpt, plättlätt att göra tjusiga grejer i det {#lang_emotions_smile} Kollegorna provsmakade lite på min gerbera och tyckte FP-smaken var god, vilket kanske inte jag tyckte då iofs.

  • Queequeg
    rultan skrev 2010-03-02 20:44:23 följande:
    behöver lite hjälp med fluff....Riesenfluff; hur mycket kolor till grädden? Det är ju liksom både kola och choklad, så det förvirrar mig ;) Kan det vara gott med Mariannefluff till? Iså fall; samma fråga där - hur mycket? Eller har ni tips på annat som passar till Riesen? Hallonmousse antar jag? Den gör jag ofta och den är ju supergod, men vill gärna prova på nåt nytt och utöka min repertoar med fyllningar :)
    Jag hade nog runt 180 g reisen till 3 dl grädde.

    Marianne kan säkert vara gott till om man gillar mint (vilket inte jag gör) mint och choklad är ju en klassisk kombination.

    Skulle ta samma mängd där 180g till 3 dl grädde
  • JoKo

    Alltså...Jag har lite halvångest.
    Har 4 beställningar till lördag. Och jag ska iväg på kurs med jobbet på lördagmorgon

    Jag behöver bara bli lugnad i att det fungerar utmärkt att göra de två första klara på torsdagkvällen så de blir hämtade dagtid på fredag o ändå är "som vanligt" när de ska ha sitt kalas på lördagen.

    Visst blir det sketabra?

  • Lenilus
    JoKo skrev 2010-03-03 06:58:10 följande:
    Alltså...Jag har lite halvångest. Har 4 beställningar till lördag. Och jag ska iväg på kurs med jobbet på lördagmorgon Jag behöver bara bli lugnad i att det fungerar utmärkt att göra de två första klara på torsdagkvällen så de blir hämtade dagtid på fredag o ändå är "som vanligt" när de ska ha sitt kalas på lördagen. Visst blir det sketabra?
    Lugn, de blir tom bättre, då får de stå och dra till sig en dag, de blir faktiskt godare. Jag använder bara smörkräm som spackling under locket, så jag talar bara från den erfarenheten, grädde däremot kanske är vanskligt. Men det är ingen fara. De flesta tårtor som jag har till söndagar gör jag klart (iaf täcker) på fredagar, för att slippa stå hela lördagen och det fungerar hur bra som helst.
  • Lenilus
    Smurfan 81 skrev 2010-03-02 20:25:40 följande:
    Åh, det låter smaskens!
    Ja, jag kan inte nog lovprisa denna smörkräm! Som sagt, måste nog vara den enklaste och dessutom god på köpet och extremt lättarbetad. Tar bara nån minut att vispa ihop.
  • linn78

    frågar igen om någon vet: är det ok att fylla tårtan på onsdagen och sen ha den i kylen till lördagen för att spackla och täcka eller ska jag satsa på att frysa in den istället tom fredag kväll? Jag opererar foten på torsdag morgon så jag kommer inte att kunna stå och fixa tårtor efter det, bara ork till att fixa sista på lördag morgon...

  • linn78

    Hur transporterar man en barbie tårta på bästa sätt? Den går ju inte precis in i en tårtlåda..

  • mina12
    Missy Cat skrev 2010-03-02 20:11:01 följande:
    Den är jättegod.Jag smaksatte en gång med päron essens... och "gud i himmelen" vad god den blev!Som päronglassen jag åt när jag var liten fån glassbilen (knattarnas glasspinnar med päron, jordgubb, vanilj, ananas mm...)
    Blev nyfiken på den här omskrivna smörkrämen från Lenilus. Hur lyder receptet?
  • Queequeg
    mina12 skrev 2010-03-03 11:48:34 följande:
    Blev nyfiken på den här omskrivna smörkrämen från Lenilus. Hur lyder receptet?
    Det är bara att ta knappt ett paket smör (500g paket)  och en burk kondenseradmjölk och blanda ihop
  • Egensinnig
    linn78 skrev 2010-03-03 11:26:29 följande:
    frågar igen om någon vet: är det ok att fylla tårtan på onsdagen och sen ha den i kylen till lördagen för att spackla och täcka eller ska jag satsa på att frysa in den istället tom fredag kväll? Jag opererar foten på torsdag morgon så jag kommer inte att kunna stå och fixa tårtor efter det, bara ork till att fixa sista på lördag morgon...

    Jag hade inte gjort det , tycker det är alldeles för länge. Mitt schema hade sett ut så här:
    Ons - baka o frys ner
    Fre- ta upp, tina o fyll


    Lite beroende på vad du har för fyllning så skulle du kunna frysa dem fyllda iofs


    Matilda, Matilda........
Svar på tråden Tårttråden del 17