• Anonym
    Äldre 14 Feb 05:25
    38006 visningar
    89 svar
    89
    38006

    Min dotter hör röster

    Jag har en 8 årig dotter som annars är en ganska glad men blyg tjej har två bästa vänner som är verkligen bra för henne.
    Första gången jag hörde henne säga att det är röster som pratar med henne var för ung. 6 mån. sedan men jag trodde att hon kanske sett något barnpogram och tyvärr ignorerade problemet.
    Men på sista tiden har "rösterna" skrämt henne och hon vill bli av med dem.
    På måndag ska vi träffa doktorn och se vad hon säger.
    Jag och min man är väldigt oroliga och såklart frågar vi oss själva om detta är vårat fel.
    Vi flyttade från Sverige till usa för ett par år sedan och kanske detta är ett del av det-vad vet jag?
    Vi är en ganska normal familj, jag är hemma fru och vi lever ett ganska gott liv utan ekonomiska bekymmer och vi försöker lägga all vår lediga tid på våra älskade barn.
    Är det någon som har varit med om samma sak?
    Mvh Orolig mamma

  • Svar på tråden Min dotter hör röster
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 30 Oct 01:54
    #71
    Anonym (psykiater) skrev 2010-10-29 20:51:44 följande:

    Hej TS! Så här utreder vi vuxna med psykossymtom hos oss (dvs på mottagningen där jag jobbar):
    - en kartläggning av aktuella problem/symtom
    - tidigare symtom/svårigheter (sjukdomsepisoder av alla slag, skolproblem, relationskrångel..)
    - förekomst av sjukdomar i släkten
    - alkohol-och narkotikavanor
    - kroppslig undersökning inklusive blodprover, EEG (undersökning av hjärnans elektriska aktivitet) och datortomografi eller magnetkameraundersökning (avbildar hjärnans struktur)

    Vi gör en del  neuropsykologiska (allmänbegåvning och kognitiva funktioner) och neuropsykiatriska utredningar ( med frågeställning adhd, asperger och autism) också.

    Det kanske är bra att de som träffat din dotter inte gjort en så stor sak av det - om de verkligen hade trott att det var något allvarligt fel som måste hanteras så hade de nog gjort det. Går det att ta kontakt med den som utrett/träffat henne och ställa frågorna du ställer här?


    det later ungefar som den processen har en massa frag forrmular men de har inte gjort EEG osv eftersom de inte tror att det har nagot att gora med ev EP.
    Jag har pratat en hel del med hennes lakare som ar valldigt forstaende men sager sjalv att det ar svart att avgora om vi ska ' ga vidare" med det eller om vi ska prova att bara be henne ignorera rosterna.
    I dag har vi haft en HELT lugn dag utan roster och jag har pratat med skolan om att fa vara och ata lunch med henne pa fredagar vilket hon uppskattade.
    Jag ser ocksa att hon ar ganska ensam i skolan och drar sig lite undan aven om de flesta verkar valdigt snalla mot henne.
    tack igen.
  • Äldre 30 Oct 03:46
    #72
    höbåtsolle skrev 2010-10-29 09:32:58 följande:
    Nålarna lär ju vara en ordentlig smittohärd efter att de suttit i en HIV-positiv. Man kan aldrig riktigt veta vilka steriliseringsrutiner, och om de efterföljs, dessa kvacksalvare har.
    Men akupunktur är inte kvicksalveri! Har med triggerpunkter och nervreceptorer att göra :)

    Hur som helst - hoppas det går bra för din dotter ts! ♥
  • Anonym
    Äldre 30 Oct 12:21
    #73
    höbåtsolle skrev 2010-10-30 01:20:13 följande:
    Inte bara hans åsikt, men enligt alla definitioner och sunt förnuft. Har du hört om cold reading? Det är oerhört lätt att rabbla upp jobbiga händelser, eftersom offren brukar vara godtrogna och samarbetsvilliga och hela tiden ge ledtrådar.

    Det vore ingen idé att geniförklara mig om jag blundade och med en transcendental min mumla att någon nära dig har gott bort. Även om det troligtvis är sant.
    Okej, det är din åsikt också. Jag håller inte med om det därför att jag aldrig sa något alls mer än att presentera mig och berätta vad jag hette. Hon började babbla utan att jag frågat eller sagt något alls. Klart att någon nära gått bort grejen är ett säkert kort, men det var inte det jag skrev, utan att hon pratade om saker jag gjort tillsammans med honom, som ingen annan visste om förutom han och jag, och nej, det var ingen gå till ica grej utan det här var något annat som ingen annan vet. Heller inte när hon nämnde människor i mitt liv vid namn och berättade om våran nuvarande relation osv. Visst, hon kan ha chansat, men då måste hon ha varit jävligt pricksäker när hon under en hel timme bara babblar om saker som JAG har varit med om och hur JAG har mått under de senaste åren med våldtäkt, kränkning och misshandel i ett förhållande. Man chansar inte och prickar rätt på allas namn, mina känslor och tankar och mina upplevelser utan att jag ens öppnat min käft. Men vi har olika åsikter om saken och det får man väl ha? Du har förmodligen aldrig varit tillräckligt insatt i det för att veta något annat heller.
  • Anonym (Suck)
    Äldre 30 Oct 12:27
    #74
    höbåtsolle skrev 2010-10-29 09:32:58 följande:
    Nålarna lär ju vara en ordentlig smittohärd efter att de suttit i en HIV-positiv. Man kan aldrig riktigt veta vilka steriliseringsrutiner, och om de efterföljs, dessa kvacksalvare har.
    Å andra sidan så dör ett hiv virus efter någon minut då det inte kan leva utanför kroppen. Gah vad jag hatar opålästa människor som tror att dom vet så jävla mycket. Håll tyst istället om du inte vet vad du pratar om.
  • KlasKr­istian
    Äldre 31 Oct 11:22
    #75
    Anonym skrev 2010-10-29 17:55:19 följande:
    Du ska inte säga att de är kvacksalvare. Det är DIN åsikt. Jag både känner medium och har varit hos främmande medium och jag har inte tvivlat en sekund på att dom vet vad dom snackar om när dom rabblat upp alla jobbiga händelser jag har gått igenom genom åren,  när jag aldrig i hela mitt liv träffat personen i fråga. Och även talat om framtiden och det visat sig att alla saker slår in en efter en. Självklart finns det fejk också men dra inte alla över en kam bara för det.
    Man kan vara skeptisk, men döm inte folk som faktiskt tror på sånt. Jag är helt övertygad om att det finns något på andra sidan, då jag varit med om helt oförklarliga saker och jag var ännu mer övertygad när jag träffade ett medium som talar om saker som hon omöjligt kan veta, som händelser jag var med om tillsammans med en nära vän som gick bort för några år sen. Jag respekterar att alla inte tror på det, det är självklart, men du ska inte sitta och döma ut och komma med sånt där bara för att du tror annorlunda.
    Jo, jag dömer. Faktiskt.

    http://www.vemihelvete.se/2010/05/lista-topp-10-argument-fran.html 
  • Anonym (Suck)
    Äldre 31 Oct 12:21
    #76
    KlasKristian skrev 2010-10-31 11:22:14 följande:
    Jo, jag dömer. Faktiskt.

    www.vemihelvete.se/2010/05/lista-topp-10-argu... 
    Tråkigt för dig att du aldrig fick lära dig att respektera andras åsikter. Jag lider med dig.
  • KlasKr­istian
    Äldre 31 Oct 13:34
    #77
    Anonym (Suck) skrev 2010-10-31 12:21:06 följande:
    Tråkigt för dig att du aldrig fick lära dig att respektera andras åsikter. Jag lider med dig.
    Jag respekterar dem när de inte är uppbyggda på rent bluffmakeri. Dessutom, må den som är utan skuld kasta första stenen - eller skulle du respektera mina åsikter om det visade sig att de var, exempelvis, gravt nazistiska?
  • Anonym (Suck)
    Äldre 31 Oct 18:22
    #78
    KlasKristian skrev 2010-10-31 13:34:52 följande:
    Jag respekterar dem när de inte är uppbyggda på rent bluffmakeri. Dessutom, må den som är utan skuld kasta första stenen - eller skulle du respektera mina åsikter om det visade sig att de var, exempelvis, gravt nazistiska?
    Ja. Det skulle jag. Alla har rätt till en egen åsikt, även om man inte själv tycker samma. Skulle så vara fallet så är det inte min sak att lägga mig i dina åsikter, däremot skulle jag undvika dom om det nu är så hemskt att behöva inse att alla inte tycker som jag.
  • KlasKr­istian
    Äldre 31 Oct 22:35
    #79
    Anonym (Suck) skrev 2010-10-31 18:22:26 följande:
    Ja. Det skulle jag. Alla har rätt till en egen åsikt, även om man inte själv tycker samma. Skulle så vara fallet så är det inte min sak att lägga mig i dina åsikter, däremot skulle jag undvika dom om det nu är så hemskt att behöva inse att alla inte tycker som jag.
    Åsikt och åsikt. Din åsikt är att något som inte på något vis är bevisat och som dessutom av många uppfattas som en ren bluff är fakta. Detta är alltså ingen åsikt utan en förvanskning av sanningen. Troligen är det så att du gick in i ditt möte med det här mediet med inställningen att det skulle funka, varför sannolikheten för att det också är din upplevelse av det hela är större. Skulle jag som skeptiker göra samma sak skulle jag säkerligen avfärda det hela direkt. Bevisbördan ligger på den som hävdar övernaturligheter, dvs dig - och nej, anekdotiska utsagor likt den du tidigare redovisat här är inte bevis.

    Jag fortsätter alltså förhålla mig skeptisk. 
  • Anonym (Suck)
    Äldre 1 Nov 00:07
    #80
    KlasKristian skrev 2010-10-31 22:35:00 följande:
    Åsikt och åsikt. Din åsikt är att något som inte på något vis är bevisat och som dessutom av många uppfattas som en ren bluff är fakta. Detta är alltså ingen åsikt utan en förvanskning av sanningen. Troligen är det så att du gick in i ditt möte med det här mediet med inställningen att det skulle funka, varför sannolikheten för att det också är din upplevelse av det hela är större. Skulle jag som skeptiker göra samma sak skulle jag säkerligen avfärda det hela direkt. Bevisbördan ligger på den som hävdar övernaturligheter, dvs dig - och nej, anekdotiska utsagor likt den du tidigare redovisat här är inte bevis.

    Jag fortsätter alltså förhålla mig skeptisk. 
    Ja, jag har heller inte sagt att det ÄR så utan bara att JAG TROR på sånt. Du skriver att det inte på något vis är bevisat, samma sak gäller din åsikt. Det finns ingenting som bevisar motsatsen och du skriver även att det av många uppfattas som.... Vad är det som säger att dom "många" har rätt och de andra " många", som tror på det, har fel? Det finns ingen ren fakta eller bevis mot att det finns något övernaturligt och heller inte att det inte finns, bara folks olika teorier och åsikter. Detta är ett rent liberalt ämne, man väljer själv vad man vill tro på.
  • Weyoun
    Äldre 1 Nov 04:42
    #81

    Jag har aldrig hört röster, men har en annan erfarenhet angående just denna mening.

    Jag hade som barn "anfall" som de kallade det.  Det började med en känsla av deja vu, och sen kände jag konstiga lukter, hörde konstiga ljud blev yr och slutligen så trillade jag omkull.

    Jag fick gå på psyk för detta och deras slutledning var att det beroddepå att jag kommit i puberteten alldeles för tidigt i kombination med ett övergrepp jag varit utsatt för vid 5 års ålder.

    Den enda behandling jag fick var samtal och de ville att jag skulle försöka motarbeta det nästa gång.  Jag kommer ihåg det som idag. Jag stog i kö för höjdhopp och precis innan det blev min tur så fick jag deja vu-känslan.Jag tänkte att "strunt samma - here we go" och började springa mot höjdhoppsställningen. Det slutade med att jag brakade igenom hindret och slog mig.

    Nästa gång igen, som jag fick ett "anfall" så befann jag mig på en cykel, på väg till skolan. Kan ju säga att jag slog mig en del....

    Det gick över när jag var typ 13 år och började när jag var 9.


    Anonym (orolig mamma trå) skrev 2010-08-09 14:40:36 följande:
    Hon berattar att hon blir yr och att det flimmrar framfor ogonen nar det pagar
  • KlasKr­istian
    Äldre 1 Nov 09:50
    #82
    Anonym (Suck) skrev 2010-11-01 00:07:57 följande:
    Ja, jag har heller inte sagt att det ÄR så utan bara att JAG TROR på sånt. Du skriver att det inte på något vis är bevisat, samma sak gäller din åsikt. Det finns ingenting som bevisar motsatsen och du skriver även att det av många uppfattas som.... Vad är det som säger att dom "många" har rätt och de andra " många", som tror på det, har fel? Det finns ingen ren fakta eller bevis mot att det finns något övernaturligt och heller inte att det inte finns, bara folks olika teorier och åsikter. Detta är ett rent liberalt ämne, man väljer själv vad man vill tro på.
    Men det funkar inte så. Det är upp till den som kommer med ett extraordinärt påstående att bevisa det. Det finns inga vetenskapliga tester som på något sätt ger stöd åt det du säger. Att du själv tror på det är en sak, men det är beklagligt att du försöker dra med dig andra också.
  • Anonym (Suck)
    Äldre 1 Nov 12:04
    #83
    KlasKristian skrev 2010-11-01 09:50:15 följande:
    Men det funkar inte så. Det är upp till den som kommer med ett extraordinärt påstående att bevisa det. Det finns inga vetenskapliga tester som på något sätt ger stöd åt det du säger. Att du själv tror på det är en sak, men det är beklagligt att du försöker dra med dig andra också.
    Nej men det är ju precis det jag säger. Ingen kan bevisa något av det och därför är det upp till var och en att tro vad dom vill. Du kan komma tillbaka och fortsätta diskutera detta när det finns bevis som styrker att det inte finns något övernaturligt. Du, precis som jag, har anknytit till en TEORI, så sluta sitta och tjata om stödjande bevis hit och dit när du själv inte har några motbevis att komma med, mer än olika människors teorier. 
    Och hur resonerar du när du påstår att jag försöker dra med mig andra? Jag kan inte minnas att jag vid något tillfälle försökt att ändra på någons tro.
  • KlasKr­istian
    Äldre 1 Nov 12:57
    #84
    Anonym (Suck) skrev 2010-11-01 12:04:18 följande:
    Nej men det är ju precis det jag säger. Ingen kan bevisa något av det och därför är det upp till var och en att tro vad dom vill. Du kan komma tillbaka och fortsätta diskutera detta när det finns bevis som styrker att det inte finns något övernaturligt. Du, precis som jag, har anknytit till en TEORI, så sluta sitta och tjata om stödjande bevis hit och dit när du själv inte har några motbevis att komma med, mer än olika människors teorier. 
    Och hur resonerar du när du påstår att jag försöker dra med mig andra? Jag kan inte minnas att jag vid något tillfälle försökt att ändra på någons tro.
    Vill minnas att du tyckte TS borde gå till ett medium.

    Och återigen: bevisföring funkar inte på det sättet. Bevisbördan ligger på den som hävdar att någonting är på ett visst sätt, inte på den som hävdar att det inte är så. Det är som med religion; att bevisa att Gud finns är upp till de som påstår att det är så, inte oss andra. 
  • Anonym (Suck)
    Äldre 1 Nov 13:34
    #85

    Det fanns ett tidigare inlägg från någon som tipsade TS om att gå till ett medium och denna person fick en rekation från ytterligare en medlem. Det var till denne medlem jag svarade och försökte få fram hur hon förmodligen tänkte och att jag inte tycker det är fel att fundera på att dra in ett medium om inte läkarna kan ställa någon diagnos. Jag har aldrig sagt till TS att hon borde gå dit, inlägget var inte riktat mot henne som du såg.

    "Bevisbördan ligger på den som hävdar att någonting är på ett visst sätt". Jaha? SUCK. Återigen, jag har inte påstått jag har rätt och att det finns utan att jag TROR på det. Om du nu inte tycker att det är upp till dig att motbevisa så sluta försök då och låt oss som tror på sånt göra det. Jag har aldrig talat om att det finns några bevis, jag vet att det inte finns bevis hos någon av "parterna" och det är heller inte min uppgift att bevisa något. Annat vore det väl om jag satt här och skrev att jag har rätt och det FINNS verkligen en andra sida och alla som inte tror det har FEL! DÅ skulle du kunna komma med ditt snack om bevis från min sida. Men det har jag inte gjort så jag greppar inte alls varför jag ska behöva bevisa något jag tror på. Läs innebörden av tro, det har ingenting med bevis eller motbevis att göra, enbart hur jag har valt att tolka situationen och vad jag valt att tro på. Jag kommer att lämna denna diskussion här, du har inget vettigt att säga överhuvudtaget, man kan inte diskutera med någon som inte respekterar att det finns andra åsikter än ens egna och du sitter och hävdar saker som jag inte ens har sagt eller påstått. Lär dig bara att acceptera att alla inte tycker likadant.

  • höbåts­olle
    Äldre 1 Nov 21:12
    #86
    amorvincitomniia skrev 2010-10-30 03:46:39 följande:
    Men akupunktur är inte kvicksalveri! Har med triggerpunkter och nervreceptorer att göra :)

    Hur som helst - hoppas det går bra för din dotter ts! ♥
    Ja, och astrologer observerar himlakroppars deklination och rektascension, kreationister har en hypotes om abiogenes och de som tror på fantasidjur är äkta kryptozoologer.

    En del tror att vad som helst är vetenskap, bara det är tilräckligt många fina ord.
  • iaktta­gare
    Äldre 17 Aug 14:55
    #87

    Sover hon bra på nätterna? Om hon inte gör det, då kan det vara på sin plats att Ni konsulterar med läkaren, d,v,s barn och ungdomspsykiatri.

  • Äldre 17 Aug 16:02
    #88

    Minns inte mycket av min barndom men lite granna. Kan inte komma ihåg att jag just hörde röster som barn men jag såg saker, upplevde saker och ting, hörde märkliga ljud överallt. Drabbades ofta av deja'vu även när det kom till hela samtal - den starkaste deja'vu:n jag någonsin haft var på en skolresa till ett konsentrations läger i Tyskland, har aldrig varit med om något så hemskt i hela mitt liv, bröt ihop totalt, grät drabbades av panikångest och var tvungen att lämna området. Då hade vi ändå besökt andra liknande läger tidigare under veckan utan problem mer än att man givetvis tagit intryck utav vad för hemskheter som pågått och var arg över hur detta en gång hänt.

    Men för att återgå till det andra, såg som sagt saker och ting, sånt som inte var där typ suddiga gestalter och minns att jag alltid blev rädd. Samma med sånt jag hörde som ingen annan hörde. Min fantasi var väldigt levande, fastnade ofta i livfulla dagdrömmar i flera timmar, när jag läste böcker blev orden till en film framför mina ögon, en 3D värld jag stod mitt i. Var runt 5-7 år tror jag. Efter det ebbade det ut och försvann helt efter 12 års ålder. Min mor ville få mig till att vara medial... Men idag tror jag snarare att det var en reaktion på stress, att jag kände mig ensam, blev utsatt för övergrepp ingen ännu idag i princip vet om, var lillgammal och upplevde en enorm press från vuxenvärlden även om det inte var just mina föräldrar som satte den pressen. Släktingar, lärare och andra vuxna gjorde just det eftersom jag var ett barn extremt tidig i talet och skrift. Jag vann tävlingar i att skriva korta historier och noveller redan som 7 åring. Jag var väldigt duktig på friidrott samt ridning. När jag gräver fram mina historier och skoluppgifter idag blir jag chockad över hur bra jag faktiskt skrev. Jag skrev om saker ett barn inte ska veta i den åldern, politiska grejer, världens orättvisor, hur illa vi gör naturen och djuren - det bodde absolut ett domedagstänk hos mig utan dess like.

    Gjorde revolt och sparkade rakt ut runt 13-14. Hatade allt och alla. Jag ville straffa min omgivning istället, eftersom ingen "sett" mig. Blev kall, beräknande och genom elak. Mina föräldrar "såg" inte att jag var ett mycket känsligt barn som ganska uppenbarligen inte mådde helt okej.

    Så oavsett vad det nu är som drabbat ditt barn TS ska du ha en stor eloge för att du ser ditt barn och gör allt för att hjälpa henne! Verkligen, du låter som en helt underbar mamma.

  • MLB
    Äldre 17 Aug 17:45
    #89

    Kan påpeka att tråden är från 2010.

Svar på tråden Min dotter hör röster