• Svar på tråden Tvillingar sommaren 2010 del 2
  • Bubblan6

    Hej Hannapanna!
    Vi har köpt en brio double wave. Vi hade en brio happy sedan innan och tycker briovagnen har varit superbra. Förstår att det är viktigt att er vagn kan köra bra i snö, fast i år har det varit rätt viktigt här nere också........ Brio double wave har inte svängbara hjul där framme men man kan vända vagnen åt båda hållen, tycker jag är viktigt.

    Skönt att höra att det inte bara jag som blir sur på min sambo, han har faktiskt haft ett tålamod av guld under denna graviditet, humöret svänger hej vilt.

    Förstår att omställningen måste varit jättestor för er, det var den för oss också. Vi planerade väl typ ett barn till men absolut inte två, skulle också bli en typisk svenssonfamilj.......Men jag själv kommer ju som jag skrev tidigare från en familj med tre barn och tycker att det är superkul.

    Jag och min sambo är adopterade från Indien och jag hade läst att ärftligheten för tvillingar är lägst i Asien, så jag hade tänkt att "chansen/risken" för oss var minimal att få tvillingar. Nu har jag förstått att det är tvåäggstvillingar och att det finns lika många enäggstvillingar runt om i världen. Detta är såklart ytterliggare en anledning till att jag tror att det är enäggstvillingar vi väntar, men å andra sidan vet vi ju ingenting om vår biologiska släkt. Kände som dig i början att man faktiskt hade önskat att de sagt att det var tvåäggstvillingar då riskerna är större nu. Men våra har pepper pepper varit lika stora hela tiden, skönt. Hoppas att det håller i sig.

    Nu ska jag vila för att sen åka in till stan. Ha det gott!
    Kram

  • Emilia O
    Massiveattack skrev 2010-03-23 13:04:14 följande:
    Hej, Jo det är just så som Sara84 skrev, alltså det finns inget säkert sätt att se om de är identiska eller icke i di-di graviditet med tvillingar av samma kön, utom DNA test. Identiska Di-di graviditeter behöver inte mer uppföljing än tvåäggstvillingar och de är alltså sk lågrisktvillinggraviditeter. Däremot är sannolikheten att de är tvåäggs stor (EmiliaO): Det är alltså 25% av enäggstvillingarna som är di-di, och inte 25% av alla di-di tvillinggraviditeter. Jag har för mig att ca 70%av alla tvillinggraviditeter är tvåäggs (har ökat litet på senare tid pga hormonbehandlingar), dvs 30% identiska och om då 25% av dessa är di-di så betyder det att ca 10% av di-di graviditeter är enäggs, dvs en väldigt liten sannolikhet. (Om jag nu har räknat rätt och jag mindes den där 70% siffran rätt). Så i 9 fall av 10 har bm rätt när hon säger att lambda tecken betyder tvåääggs.Det var den utläggningen... Nu skall jag gå ut och se om jag kan plocka litet påskris, fast jag vet att jag är sent ute.


    OK, då är jag med!!! Då förstår jag ändå att BM säger som hon säger för chansen inte är stor att det är enäggs!! Och va bra att det inte behövs extra kollar för den typen av enäggs ( om det skulle vara så)

    Det lite störiga i denna typ av graviditet är ju att man inte kan vara 100%. vad jag vet så kostar ett DNA prov mycket! Någon som vet? Fast man fick lite rabatt genom tvillingklubben såg jag....;) Alltid något!!!

  • Emilia O

    Förresten angående böcker, det finns ju nästan inga som bara handlar om tvillingar, synd!!

    Men jag fick låna en bok av en väninna; På smällen - av Hannah Widell och Ann Söderlund Bie, bitvis väldigt kul läsning, men kanske mest inriktad på förstagångsföderskor....

    Sen måste jag ju stolt berätta hur jag får dagarna att gå lite fortare.... Jo jag skriver en bok till tvillingarna!!!!

    Den heter : Sagan om tvillingarna :::: och ::::!!!!!
    Den är skriven som en klassisk saga och är tänkt att bli en godnattbok typ, till twinsen!!!! Har skrivit om när vi fick reda på att vi var gravida fram till nu!! Men inget onödigt tjafs, utan bara sånt som dom kommer gilla att höra på!!! :)) Sätter in lite foton som jag har tagit under månaderna som gått och sen lämnar vi in den och får en riktig bilderbarnbok!!!!! (kan ju trycka upp några stycken så man har någon fin när dom blir stora!!!!
    Tyckte själv det va en kul idé!!!!:)))


    V 23 med tvillingkillar!!
  • Sara 84

    Emilia O: Har för mig att jag läst någonstans att ett DNA prov kostar runt 1700:-

    Var hos min BM idag och frågade henne om det här med tvåäggs och enäggstvillingar. Hon sa att förmodligen är mina tvåäggs eftersom de på ultraljuden har bedömt det, men att det är klart man aldrig kan vara helt säker om det inte är en av varje förstås. Så om mina twins är av samma kön så kommer jag nog göra testet nån gång för att vara helt säker.

    Mitt sf-mått var på 33 idag. Är i vecka 29 (28+3). Sökte på google och hittade en kurva där även tvillingmagar fanns med, och jag ligger precis på strecket. Min Bm tittade också lite med UL:et för att vi var nyfikna på hur de låg. Man ser ju inte mycket med de där gamla apparaterna, men eftersom båda låg på tvären vid förra TUL:et så ville jag veta om de vänt på sig. Och nu låg de båda med huvudet neråt!!{#lang_emotions_laughing} Det är klart att de fortfarande kan vända på sig länge än men hoppas dom vill stanna kvar så, iaf ettan!

  • hannapanna 84

    Altså jag har gjort en rörelse med mitt bäcken idag så nu har jag så ont att jag knappt kan belasta vänster ben.. det var med vänster ben jag rörde mig fel..

    är det nån som gjort nått liknande? hur lång tid tog det innan det försvann??

    annars när jag har extra ont brukar jag ta det lugnt ett par dagar så brukar det bli bättre.. hoppas det e samma med detta..

    Jag måste nog ringa min sjukgymnast imorgon.. detta e helt sjukt..

  • Bubblan6

    Hej!
    Stackars dig hannapanna, nog lika bra att prata med sjukgymnasten så fort som möjligt. Har du foglossning annars eller? Jag har det och har ont av och till efter jag rört mig för mycket, nu ska jag få låna ett foglossningbälte av en kompis och hoppas att det kommer att lindra lite.

    Sara 84 jag hittade också den där kurvan för tvillingmagar men sen tappade jag bort den. Hur var adressen till sidan? Mina låg båda två med huvudet neråt i v.28 och jag var tvärsäker på att de skulle ligga kvar så men förra ultraljudet i v.30 så hade en av tjejerna vänt sig men det var inte tvilling 1 som fortfarande ligger med huvudet neråt. Hoppas att dina ligger kvar som de ska nu!!!

    Kram

  • Ecorelle
    Sara 84 skrev 2010-03-25 08:00:18 följande:
    Oj, då ligger jag över kurvan med min första mätning, fast det är väl bara en snitt kurva det där? Kul att det finns en för tvillingar också, min BM har ingen sådan så mitt mått ser ju helt knäppt ut på den vanliga SF-skalan, .
  • Sara 84

    Usch ska snart iväg på vattensjukgymnastik. Tanken är att jag från och med idag ska gå på det varje torsdag fram tills bebisarna kommer. Men foglossningen har varit bättre på senaste, inte alls varje kväll/natt som innan. Däremot har sammandragningarna varit värre, och jag är rädd att vattengympan ska trigga igång det ännu mer. Känner mig dum som inte är tacksam för den hjälp jag får istället, men vill bara krypa ner i sängen och sova sova sova! Usch var gnällig jag är {#lang_emotions_frown}

  • Ecorelle
    Sara 84 skrev 2010-03-25 11:13:30 följande:
    Usch ska snart iväg på vattensjukgymnastik. Tanken är att jag från och med idag ska gå på det varje torsdag fram tills bebisarna kommer. Men foglossningen har varit bättre på senaste, inte alls varje kväll/natt som innan. Däremot har sammandragningarna varit värre, och jag är rädd att vattengympan ska trigga igång det ännu mer. Känner mig dum som inte är tacksam för den hjälp jag får istället, men vill bara krypa ner i sängen och sova sova sova! Usch var gnällig jag är
    Fast varmt vatten har ju en förmåga att få en att slappna av, så jag hoppas att det bara kommer hjälpa kroppen att gå på vattengympa. Är till och med lite avundsjuk, hade varit roligt att prova. Men det finns ingen vattengympa för gravida här, och i en vanlig, fullbokad grupp vill jag inte stå och hoppa med den här magen, .
Svar på tråden Tvillingar sommaren 2010 del 2