• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • cking

    Hej alla tygis-experter! {#lang_emotions_smile}

    I första service-sidan tipsas det om en tvättpåse man kan köpa på Ikea, att bara lägga i maskinen med blöjorna i, Korall Stjärna. Tyvärr verkar den ha utgått i Ikeas sortiment, jag kan i allafall inte hitta den. Någon som vet något bra alternativ till denna, det verkar så praktiskt!

  • Ekorrfamiljen

    Hurra! Jag vann 500:- att handla för hos Imse Vimse så nu blir det två ullbyxor och en fläcktvål till blöjorna när de öppnar igen efter påsken!!


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • adagumsan
    Ekorrfamiljen skrev 2010-04-03 13:45:39 följande:
    Hurra! Jag vann 500:- att handla för hos Imse Vimse så nu blir det två ullbyxor och en fläcktvål till blöjorna när de öppnar igen efter påsken!!
    Åh grattis!

    Jag har en fråga till er experter och som använder fler olika märken av blöjor. Jag har bara IV:s blöjor (vikisar av olika tyger, formsydda, och ett par AIO) och gillar vävda (kallas de så?) vikisar bäst och anledningen är att de blir minst och smidigast, men suger upp väldigt bra ändå.

    Är ALLA formsydda och AIO lika breda i grenen? Måste de vara det? Tycker att det blir så himla klumpigt om gumpen med dem I teorin (min teori) så skulle man ju kunna ta bort ett par centimeter på bredden i grenen. Eller?
  • Ekorrfamiljen

    Tack! Nja, alla AIO är inte av samma bredd i grenen, men jag vet inte hur mycket det skiljer mellan olika märken. *bollar frågan vidare till andra experter*


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ronjas mamma

    Hmm använder både I:V aio och BG aio trodde BG var smalare i grenen känns så men när frågan kom letade jag upp mått bandet det visar sig att Bg är bredare än I:V medium storleken..

    Tror att om de är smalare är där större risk för läcka vi har i varje fall ett par gånger i veckan läcka i grenen när stora tjejen har bajsat,
    men nu är det sån tur att hon nästan alltid bajsar hemma och om morgonen så man slipper stå med  det på stan

  • Snellen

    Hej, vi har en liten pojke på 4 veckor och har börjat använda vikblöjor. Jag har lite frågning angående hanteringen i väntan på tvätt.

    Som det är just nu sköljer vi alla blöjor och hänger de på tork, sen tvättar vi dem ca var 4:e dag. Ibland kan vi vika och använda om sköljda kissblöjor, men oftast tvättar vi allt efter en användning. Mitt problem är när jag är ensam hemma så kan det vara svårt att hinna med sköljingen och framförallt hängningen för det kan jag inte göra med min pojke på armen. Jag har läst på lite olika ställen om att man kan ha blöjorna blöta i en hink fram tills tvätt. Blir inte det lite otrevligt och luktar och sånt? Är det någon här inne som har blöjorna blöta i en hink fram till tvätt? Hur fungerar det? Jag antar att man sköljer blöjorna ändå. Ja, om jag kunde få lite tips från er med erfarenhet skulle jag bli tacksam.

  • 6barnsmamman

    Hej hej!! Nån som har bra tips på smidiga blöjor till en supersprattlig liten dam? Jag funderar på o prova sidoknäppta, kan det vara bra tro?

  • Plutteli
    6barnsmamman skrev 2010-04-05 16:05:32 följande:
    Hej hej!! Nån som har bra tips på smidiga blöjor till en supersprattlig liten dam? Jag funderar på o prova sidoknäppta, kan det vara bra tro?
    Sidoknäppta tror jag kan vara riktigt bra för en sprattelmadam, beroende på märke går vissa sidoknäppta att använda nästan som en "up and go" blöja tom :)
  • Moson
    adagumsan skrev 2010-04-04 16:32:01 följande:
    Åh grattis! Jag har en fråga till er experter och som använder fler olika märken av blöjor. Jag har bara IV:s blöjor (vikisar av olika tyger, formsydda, och ett par AIO) och gillar vävda (kallas de så?) vikisar bäst och anledningen är att de blir minst och smidigast, men suger upp väldigt bra ändå. Är ALLA formsydda och AIO lika breda i grenen? Måste de vara det? Tycker att det blir så himla klumpigt om gumpen med dem I teorin (min teori) så skulle man ju kunna ta bort ett par centimeter på bredden i grenen. Eller?
    Här är en sida med mått på diverse olika modeller. Bra att se om man vill sy själv om inte annat.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24