• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Anaiah
    Moson skrev 2010-04-07 06:58:45 följande:
    Anaiah Jag räknar med att de skickar hem sjuka barn. Så i ert fall blir de ju ändå av med blöjorna. Självklart borde det räcka med en pul-påse och plastpåse. Vad gör dom om ett barn med diarré råkar bajsa i byxan, slänger de den då? Det är väl ingen större skillnad eller?
    Ja, det har du rätt i. Förhoppningsvis behöver vi inte ta den här fighten alls, sambon trodde det kanske mest handlade om lite ignorant motsträvighet. Jag får se hur det gått under dagen senare.
  • Urtica

    Hej!

    Har en fråga angående röda rumpor, zinksalva och blöjor med fleece närmast rumpan.

    Lillan har problem med ruskigt röd rumpa, och det visade sig vara svamp. Hon har efter en kur med cortimyk varit hur fin som helst i rumpan, men problemet är att jag måste slabba på massvis med zinksalva (kör med meledas) för att det inte ska komma tillbaka. Tyvärr är inte våra nya allt-i-ett-blöjor med fleece särskilt förtjusta i salvan, och jag undrar hur jag ska kunna kombinera de båda. Jag har provat med rispapper, men en del av salvan går igenom ändå, och amningsbajset kladdar rundor och läcker ut. Har ni något bra tips eller får jag helt enkelt ta och gnugga blöjorna med yes efter varje användning?

  • banansmoothie
    Urtica skrev 2010-04-07 15:09:07 följande:
    Hej! Har en fråga angående röda rumpor, zinksalva och blöjor med fleece närmast rumpan. Lillan har problem med ruskigt röd rumpa, och det visade sig vara svamp. Hon har efter en kur med cortimyk varit hur fin som helst i rumpan, men problemet är att jag måste slabba på massvis med zinksalva (kör med meledas) för att det inte ska komma tillbaka. Tyvärr är inte våra nya allt-i-ett-blöjor med fleece särskilt förtjusta i salvan, och jag undrar hur jag ska kunna kombinera de båda. Jag har provat med rispapper, men en del av salvan går igenom ändå, och amningsbajset kladdar rundor och läcker ut. Har ni något bra tips eller får jag helt enkelt ta och gnugga blöjorna med yes efter varje användning?
    Zink är ju väldigt uttorkande och är nog inte det bästa för huden.

    Jag tror på att lufta lufta och lufta ännu mer. Byt blöja ofta, varje timme om det går, och lufta emellan. Jag använde och använder kokosolja på min son när han får röd rumpa, visserligen har det samma effekt på blöjan men om det smörjs på och sen får sugas in i huden under blöjfri tid (brukar inte ta mer än 10 minuter) så borde det gå bra med blöja sen. Jag har även smörjt med papayakräm, och det fungerar helt suveränt på lite värre eksem men det sugs inte in i huden på samma sätt som kokosolja så problemet kvarstår för blöjan. Sen, även om det känns trist när man har nya blöjor, kanske sonen är fleeceallergiker? Du kan ju i och för sig testa med silkesinlägg också, det kanske hjälper. I min erfarenhet har i alla fall massor av luftning och kokosolja/papayakräm gjort susen.

    När det gäller blöjor med syntetmaterial så har jag märkt att det just blir fuktigt på barnens hud. Mina andra blöjor (bambu och bomull) blir väldigt nerkissade ibland, men ändå känns inte huden blöt på samma sätt som med mina bumgenius som har fuskmocca. Så blöjor i naturmaterial kanske kan göra susen.
  • Monsterpannkaka

    Hej hörrni!
    Jag vill gärna ha/sy en PUL-påse att ha använda blöjor i. Vi har sovrum på övervåningen men tvättstuga på nedervåningen och tänkte slippa gå med varje enskild blöja ner..
    Smidigt vore att ha en påse att ha dem alla i så länge, tills man går ner med allihop?
    Tänkte skölja ur dem först i badrummet dock..

    Ni som kan/har sytt en egen sådan.. vart fick ni tag på tyg och hur stor påse har ni?

    Tacksam (:

  • Urtica
    banansmoothie skrev 2010-04-07 17:19:26 följande:
    Zink är ju väldigt uttorkande och är nog inte det bästa för huden. Jag tror på att lufta lufta och lufta ännu mer. Byt blöja ofta, varje timme om det går, och lufta emellan. Jag använde och använder kokosolja på min son när han får röd rumpa, visserligen har det samma effekt på blöjan men om det smörjs på och sen får sugas in i huden under blöjfri tid (brukar inte ta mer än 10 minuter) så borde det gå bra med blöja sen. Jag har även smörjt med papayakräm, och det fungerar helt suveränt på lite värre eksem men det sugs inte in i huden på samma sätt som kokosolja så problemet kvarstår för blöjan. Sen, även om det känns trist när man har nya blöjor, kanske sonen är fleeceallergiker? Du kan ju i och för sig testa med silkesinlägg också, det kanske hjälper. I min erfarenhet har i alla fall massor av luftning och kokosolja/papayakräm gjort susen. När det gäller blöjor med syntetmaterial så har jag märkt att det just blir fuktigt på barnens hud. Mina andra blöjor (bambu och bomull) blir väldigt nerkissade ibland, men ändå känns inte huden blöt på samma sätt som med mina bumgenius som har fuskmocca. Så blöjor i naturmaterial kanske kan göra susen.
    Tack för det utförliga svaret!
    Jag har ett gäng vikblöjor i bambu och tycker inte de gör någon större skillnad för rödheten, men det kan stämma att huden hålls lite torrare. Kan prova en kombination av bambun och kokosolja iofs. Sen kan det vara så att jag måste köra på lite längre med cortimyken.
    Luftar gör jag så gott det går, men det är inte det lättaste med alla bajs och kisskaskader (hur kan en så liten mäniska få plats med så mycket??).
  • Plutteli
    Urtica skrev 2010-04-07 18:30:45 följande:
    Tack för det utförliga svaret! Jag har ett gäng vikblöjor i bambu och tycker inte de gör någon större skillnad för rödheten, men det kan stämma att huden hålls lite torrare. Kan prova en kombination av bambun och kokosolja iofs. Sen kan det vara så att jag måste köra på lite längre med cortimyken. Luftar gör jag så gott det går, men det är inte det lättaste med alla bajs och kisskaskader (hur kan en så liten mäniska få plats med så mycket??).
    Fast om det är så att ditt barn lätt blir röd i baken så kan det ju vara bättre ändå med blöjor med naturmaterial mot rumpan just för att du då kan smörja med det som behövs utan att blöjan täpps till även om det i övrigt inte är nån större skillnad :)
  • Urtica
    Urtica skrev 2010-04-07 22:11:15 följande:
    Förresten... var får man tag i papayakräm? :)
    hur tusan gick det där till?
    Plutteli skrev 2010-04-07 20:52:53 följande:
    Fast om det är så att ditt barn lätt blir röd i baken så kan det ju vara bättre ändå med blöjor med naturmaterial mot rumpan just för att du då kan smörja med det som behövs utan att blöjan täpps till även om det i övrigt inte är nån större skillnad :)
    Ojdå! Jag trodde allt täpptes till! Vilken tur, då kan jag köra på med en massa salvor ändå. Jag som kämpat som en galning med en massa rispapper till ingen nytta då :)
  • Made in Taiwan

    Har fått hem lite nya blöjor idag, 2 st BG AIO, 2 Blueberry ytterbyxor, 3 st Knicker Nappies pocket utan inlägg, samt lite imse vimse amningsinlägg! :) 


    1 300 kr fattigare.... *iiiikk* Men men.... Knicker Nappiesarna var jättefina! Kommer nog att köpa fler, men inte än... Får låta denna räkning "lägga sig" först... hehe.. Annars blir maken tokig.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24