• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Moson
    SaltNapp skrev 2010-04-29 08:29:13 följande:
    HERRE GUD va mycket BRA fakta ni skrapat ihop här ! Tusen tack ! Här är en som är lite nyfiken på tygisar =) Så skall nog försöka mig på att sy en och se vad lill killen tycker om dem. Ni som sytt.. Vilka material har ni tyckt bäst om? Har en liten 2 månader så vill att dem är så torra som möjligt.. tack igen för bra tråd !
    Om du vill testa vikisar kan du köpa de från Ikea som är rutvävda 70x70 cm har jag för mig eller köpa begagnat. En del verkar ta ett gammal flanellakan och klippa isär och använda som vikisar. 
    Jag har sytt formsydda av vanlig bomullstrikå i flera lager, det funkar bra. Jag har stickad ullytterbyxa utanpå för att hålla tätt.
    Tygblöjor måste inte kännas torra. De är ju så luftiga så det blir inte fuktigt och instängt som i en engångsblöja, utan är bättre mot röda rumpor om det är det du tänker på.
    anirahtak skrev 2010-04-29 10:54:39 följande:
    Ingen som har någon fundering på varför de nya pul-byxorna läcker?
    Har du testat att köra i 90 grader och sen torktumla?
  • banansmoothie

    Jag behöver hjälp!

    Plutt, som snart fyller två, är mer än redo för potträning. Han kan redan kissa på toaletten och ber ibland själv om det, och jag vet att om jag bara tog några veckor och verkligen försökte så skulle vi åtminstånde få honom torr dagtid. Men jag orkar inte! Anledningen är att det tar 700 år att ta av och på en blöja, och speciellt de gångerna det inte blir något så känner jag bara frustration. Han kan inte vara blöjlös heller eftersom han då kissar på heltäckningsmattan.

    Hur har ni andra gjort med tygisarna vid potträning? Främst er som använt tvådelsystem, har man pocket eller AIO så är det ju inget problem direkt.

  • Plutteli
    banansmoothie skrev 2010-05-02 06:18:57 följande:
    Jag behöver hjälp! Plutt, som snart fyller två, är mer än redo för potträning. Han kan redan kissa på toaletten och ber ibland själv om det, och jag vet att om jag bara tog några veckor och verkligen försökte så skulle vi åtminstånde få honom torr dagtid. Men jag orkar inte! Anledningen är att det tar 700 år att ta av och på en blöja, och speciellt de gångerna det inte blir något så känner jag bara frustration. Han kan inte vara blöjlös heller eftersom han då kissar på heltäckningsmattan. Hur har ni andra gjort med tygisarna vid potträning? Främst er som använt tvådelsystem, har man pocket eller AIO så är det ju inget problem direkt.
    Vi har bambu formsydda som är sidknäppta och väldigt elastiska och gör att man kan dra ner både blöja och stickade blöjbyxorna tillsammans liksom, funkar bra när man behöver vara snabb!
  • banansmoothie
    anirahtak skrev 2010-05-02 09:10:57 följande:
    Moson: Vi har ingen torktumlare..är det helt kört då?
    Man kan styka också tror jag.

    Nån som har mer info om det?
  • banansmoothie

    Putteli: Tack för svar, våra går tyvärr inte att dra ner på det sättet .

    Nån annan som har tips?

  • Blå Flygare
    banansmoothie skrev 2010-05-02 06:18:57 följande:
    Jag behöver hjälp! Plutt, som snart fyller två, är mer än redo för potträning. Han kan redan kissa på toaletten och ber ibland själv om det, och jag vet att om jag bara tog några veckor och verkligen försökte så skulle vi åtminstånde få honom torr dagtid. Men jag orkar inte! Anledningen är att det tar 700 år att ta av och på en blöja, och speciellt de gångerna det inte blir något så känner jag bara frustration. Han kan inte vara blöjlös heller eftersom han då kissar på heltäckningsmattan. Hur har ni andra gjort med tygisarna vid potträning? Främst er som använt tvådelsystem, har man pocket eller AIO så är det ju inget problem direkt.
    Vågar du har bara innerblöjan? Om den har resåri sidan så håller den nog bajset inne och på killar kissar ju fram så sen sitter han inte på det.
    Ärheltäckningsmattan lös? Känj ju läge att ta bort den. Hur har ni klarat ermed det hittils? Vi har fläckar högt o lågt på mattor o soffor... Inte kiss då, men kräks o matrester.
  • onoff
    emindy skrev 2010-05-01 11:36:21 följande:
    Men att köpa nya vikblöjor är ju inte lika dyrt som att köpa ikeas tvättlappsblöjor, särskilt inte om du måste sy ihop dem två och två.Enda gången det är värt att sy egna är med pockets eller formsydda
    ja de var ju de jag skrev ;)

    Måste ju bli billigare att sy ihop två och två, från IKEA, än att köpa tyg från affären och sy egna vikisar...
  • Moson
    anirahtak skrev 2010-05-02 09:10:57 följande:
    Moson: Vi har ingen torktumlare..är det helt kört då?
    Jag vet faktiskt inte, du kanske känner någon med en torktumlare du kan låna?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24