• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Miss Saigon

    Tycker det låter hel rubbat... Hur gärna vill man egentligen ha barn om man gör en sådan sak?? Man njuter väl av att vara med sitt barn oavsätt om det är sommar eller vinter..


    ★*☆ BF-100822 ☆*★
  • Lydisen

    Första tanken som dök upp när jag läste TS inlägg var ilska. Hur kan man vara så jäkla dum och egoistisk. Och precis som andra skrivit, varför ens ha oskyddat sex och ha bebisverkstad under den period man inte vill barnet ska födas? Väldigt oansvarslöst och helt korkat. Och tanken på att hon ska bli gravid igen "på rätt tid" kan hon ju glömma. Det tog dem ju 1 år innan hon blev gravid. Vad är det som säger att det inte kommer ta minst lika lång tid nästa gång eller ännu värre, hon blir kanske inte gravid alls?
    Visst har vi fri abort i Sverige, men ska man få hålla på så här? Precis som det är hur sjukt som helst att göra abort pga fel kön på barnet så är detta minst lika sjukt.
    Blir så arg!

  • Shadilly
    Thinner skrev 2010-04-13 08:24:41 följande:
    Vad är det gör jävla dålig inställning? Det är ju inte en ny bil eller utemöbler vi snackar om. Vi pratar om ett helt nytt liv(är förövrigt FÖR fri abort under rimliga former) och blir du planerat och välkommet gravid så spelar det väl ingen roll NÄR barnet kommer. Det var det mest löjliga jag läst och jag önskar ingen olycka men tänker man så bör man nog kanske inte bli gravid alls....
    Du är alltså inte för FRI abort utan bara för abort under omständigheter du tycker är OK?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • MammaT

    fast hon kanske bara använder det som en ursäkt hon kanske var otrogen och är rädd att mannen ska se att det inte är hans barn för inte gör man abort om man har försökt så länge bara för att det är fel månad det låter mer som fel pappa

  • M C

    Hon får väl göra som hon vill, men det låter helt sagolikt puckat.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Thinner
    Shadilly skrev 2010-04-13 08:53:08 följande:
    Du är alltså inte för FRI abort utan bara för abort under omständigheter du tycker är OK?
    Det finns vissa etiska och moraliska aspekter som gör fri abort till ngt som vissa utnyttjar på fel sätt. Jag är emot att folk använder sig av ett medicinskt ingrepp för att slippa ta ansvar tex p-medel. Men det är ju min åsikt.
    Vill folk bli på smällen gång efter annan och sen göra abort hela tiden kommer de få göra det men är inte det en aning fel?
    I´m a freak bitch baby....
  • Phlippan87

    vår dottr är född sent i december, kanske inte så kul för henne men hon var lika efterlängtad ändå, jag skulle aldrig kunna få för mig att göra en abort pga när på året barnet skulle födas, det är sjukt!
    visst att man kanske inte planerar ett december/vinterbarn men om man försöker bli gravid och det råkar bli ett vinterbarn så är man väl glad för det? annars förtjänar man inte att få barn i mina ögon


    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?