• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • PruttPottan
    PetraD skrev 2011-01-13 23:53:40 följande:
    jag var på det samtalet 14/1-10 & gjorde min op 2/2-10
    Oj, så man kan förvänta sig att det går fort med andra ord *hjälp* Pratade med samordnaren i måndags och då sa hon ca 6 månader tills inskrivning.
  • PetraD
    MrsQ skrev 2011-01-12 21:36:34 följande:
    Ha ha jag kan också äta choklad utan problem. Brukar ta en bit då å då . Så det hade ju varit kul att veta :-S
    kan också äta choklad utan problem (på gott & ont..)
  • PetraD
    RadarQueen skrev 2011-01-13 23:55:58 följande:
    Oj, så man kan förvänta sig att det går fort med andra ord *hjälp* Pratade med samordnaren i måndags och då sa hon ca 6 månader tills inskrivning.
    det är nog väldigt olika var man kommer någonstans
    kanske missat, men vilket är "ditt" sjukhus??
  • Päron1986

    Jag gick kursen som är obligatorisk i värmland innan GBP, jag gicksom sagt kursen i måndags o tisdags.
    Lightprodukter ska man INTE äta.

  • PetraD
    Päron1986 skrev 2011-01-14 00:10:01 följande:
    Jag gick kursen som är obligatorisk i värmland innan GBP, jag gicksom sagt kursen i måndags o tisdags.
    Lightprodukter ska man INTE äta.
    konstigt.. min dietist sa idag när pratade med henne att jag SKA äta sånt...

    (blev ju inte bättre med ditt alias när jag sitter här och är sugen på glass...   )
  • BohusM

    Jag gjorde min OP i tisdags och jag förstår att magen kommer att vara svullen, men den ser ju ut som om jag va i 8:de månaden, hahaha..... Hur lång tid tog det innan den svullnaden gick ner någorlunda??

    Jag känner heller ingen hunger överhuvudtaget och inte heller någon mättnadskänsla, är det något som kommer sedan eller???

    För övrigt så mår jag superbra, bara lite öm över själva "hålen", jag hadde förväntat mig att jag skulle känna mycket mer obehag, men jag mår kanon, hade jag inte haft den svullomage jag har och "5-hål-på-magen" så skulle jag inte trott jag va OP:ad...

    Det är nästan så man bara går och väntar på att man skall få ont och bli dålig...


  • linaalice
    Päron1986 skrev 2011-01-14 00:10:01 följande:
    Jag gick kursen som är obligatorisk i värmland innan GBP, jag gicksom sagt kursen i måndags o tisdags.
    Lightprodukter ska man INTE äta.
    Västra Götaland har andra uppgifter. Så enkelt är det nog tyvärr. :)
    Gjorde min op den andra december och har alla papper här framför mig. :)
  • linaalice
    PetraD skrev 2011-01-13 23:51:22 följande:
    tycker också det låter lite konstigt, men samtidigt lite rimligt också... hur jag nu kan tycka båda... hahaha nej, man tycker ju inte att man skulle få den infon om light då.. men är ju en del som sägs olika.. bl.a. i vilken ordning man ska prioritera protein/kolhydrat/grönsaker eller hur säkert ppiller är... sägs ju olika på olika ställe... tala om förvirrat
    *skrattar* jag förstår din förvirring, jag blir juh likadan. det låter bra på båda sätt. men jag tror ändå bestämt att det är något som inte stämmer med att saker skulle rinna igenom obemärkt liksom.. :)
  • Jumbopolly

    har genomgått 2 dygn med flyt och gått ner 4 kilo.. hmm
    å vipps igår så kände jag GUUUD VAD JAG SAKNAR SALLAD....
    ren sallad tomat och gurka med lite rödlök.... =(

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)