• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • sassus
    sassus skrev 2010-09-15 22:39:38 följande:
    Ja usch, min sambos familj är också extremt ojuliga. Och i år är det dags att fira med dem igen Gråter Nu har jag iaf efter mycket velande (pga att sambons pappa kommer bli besviken) bestämt att vi firar jul hemma hos oss. Så får de komma till oss. Vill skapa traditioner för dottern, våra traditioner, och inte bara anpassa oss efter andra hela tiden. Då är den här tråden perfekt, får massa inspiration till mysiga traditioner. Bland annat det där att ge ett paket med pyjamas och bok kvällen innan julafton. Dottern är 1 1/2 år i jul, så det kan nog va dags att börja då
  • Bjornis
    Mariohn skrev 2010-09-15 22:36:38 följande:
    Packa en ljusstake i BB-väskan  Man kan sätta upp den på rummet

     
    Absolut, vilket bra tips! 
    Men vet inte om jag vågar ladda mp3:n med jullåtar med risk för att förknippa dem med nån form av smärta. Haha. Sassus: Bra att va på hemmaplan iaf då är det ju ERA spelregler som gäller. Hatar att inte va på ett ställe där man känner sig hemma på jul eller där folk inte bryr sig om att knappt pynta utan som min mans mamma brukar ha en gles tall med alldeles för lite pynt i! Kräks

    Ja, pyjamas och bok idén tar jag också med mig för framtiden!
  • Annanym
    Candygirl xxx skrev 2010-09-15 22:21:49 följande:
    Nu vart ju jag jättenyfiken. Vad är verklig passion?
    Jag tycker alltid att jag har för lite julpynt framme eller rättare sagt äger alldeles för lite Tomte
    Verklig julpassion alltså, men det är väl givet i den här tråden, ha-ha! Det kanske inte är tomtar i allas hem, men jag inbillar mig att ingen i den här tråden skulle direkt höja på ögonbrynen för 19 tomtar. 90 kanske.
  • Candygirl xxx
    Annanym skrev 2010-09-15 22:56:54 följande:
    Verklig julpassion alltså, men det är väl givet i den här tråden, ha-ha! Det kanske inte är tomtar i allas hem, men jag inbillar mig att ingen i den här tråden skulle direkt höja på ögonbrynen för 19 tomtar. 90 kanske.
    Ah du menade så Skrattande Väntar spänt på paketet med en tomteljushållare med tillhörande ljus som jag vann på Tradera. Den borde komma vilken dag som helst. Idag hämtade jag ut ett paket med lite småsaker till dotras paketkalender som jag beställde ifrån www.partytajm.se. Och tack vare denna tråd så kommer hon också att få sig en pyjamas+bok dan före julafton. Glad Avskyr verkligen låten men vad f-n: GE MIG MER JUUUUUL!!!!!!!!!!!!
  • Mariohn
    Bjornis skrev 2010-09-15 22:51:01 följande:
    Absolut, vilket bra tips! 
    Men vet inte om jag vågar ladda mp3:n med jullåtar med risk för att förknippa dem med nån form av smärta. Haha.

    Sassus: Bra att va på hemmaplan iaf då är det ju ERA spelregler som gäller. Hatar att inte va på ett ställe där man känner sig hemma på jul eller där folk inte bryr sig om att knappt pynta utan som min mans mamma brukar ha en gles tall med alldeles för lite pynt i! Kräks

    Ja, pyjamas och bok idén tar jag också med mig för framtiden!
    HAH du kan vara lugn. Jag födde barn aktivt i 22 timmar. Med krystvärkar i 19 timmar. Jag sprack åt höger och vänster och ungen åkte upp igen = dubbla värkar.... Jag vrålade på min man att han skulle lova LOVA att aldrig låta mig gå igenom det igen oavsett vad jag sade i framtiden...Och vet du vad... 1 sekund efter att han var ute hade jag glömt det Typ.  Ta med en liten ljusstake!  
  • Shadowcat

    Ah den där sidan med julkulor var verkligen farlig!
    Hur brukar ni pynta ute? Vi brukar bara ha en adventsgran men i år skulle jag vilja göra något mer och behöver lite tips och ideer...

  • Miot

    Att vara på bb runt jul är konstigt nog skitmysigt! Min mellantjej är född på luciadagen och dom hade massa ljusstakar och pynt framme faktiskt, dom hade tom en gran :). Det var en riktig julstämning mellan värkarna :).

  • Carolaj83

    Nu har jag gjoert en julbudget och en sparplan, hihi
    Nu åker vi till riga nästa helg så decembersparandet börjar nästa lön

    vägrar köp

  • Carolaj83

    vägrar köpa julklappar på kredit och det blir lätt dyrt med julklappar till alla+ 2 födelsedagsbarn i december

  • Mettan69

    Vi har alltid en utegran hemma hos oss och jag tycker det är såå underbart mysig att titta ut och se den gnistra i snön. Förra året fick den ju verkligen chans till det också. Var tom tvungen att ta bort snö från den ibland för det blev för tungt för den. Drömmer 

    Det blev ju tyvärr lite varmare precis runt julafton för jag försökte göra islyktor som jag hade på trappen på julafton när folket kom till oss men de smälte nästan bort helt. Bara någon dag efter så blev det kallt igen. Skrikandes

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!