• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MrsTM

    Detta med glögg är lite lustigt. Min mamma hade länge en idé om att det skulle gå åt mängder med glögg och pepparkakor på julafton. Tji fick hon kan man säga, vi hade lyckats föräta oss på det under advent! Glad

  • Mariohn
    MrsTM skrev 2011-11-01 11:57:49 följande:
    Detta med glögg är lite lustigt. Min mamma hade länge en idé om att det skulle gå åt mängder med glögg och pepparkakor på julafton. Tji fick hon kan man säga, vi hade lyckats föräta oss på det under advent! Glad
    Haha det har nog råkat hända mig också en och annan gång
  • molly50
    bomboo skrev 2011-10-31 14:49:54 följande:
    Jahaja! jag tittade på klänningen för en-två timmar sen... nu verkar det som att den är slut, den finns inte längre :(

    Jag ska kolla lite mer på nelly, men det var synd, riktigt fin klänning, det är den svarta med stenar i midjan som visas på hemsidan för rean - den med blonda modellen.
    Aah,det var ju typiskt! Men vem vet,det kanske kommer in nå´t nytt innan jul och nyår. :)
    Men klänningen var fin i alla fall!
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Lepanden

    Planerar julen som skall firas i nya huset :) hur det skall pyntas och sånt. Åh...jag vill ha en varm mysig känsla i hela huset.

  • molly50
    Lepanden skrev 2011-11-01 12:07:22 följande:
    Planerar julen som skall firas i nya huset :) hur det skall pyntas och sånt. Åh...jag vill ha en varm mysig känsla i hela huset.

    Jag planerar alltid lång tid i förväg hur jag ska pynta huset varje år. *S*
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Pigelinen
    MrsTM skrev 2011-11-01 11:54:05 följande:
    www.uttaget.se/julbelysningadventsljusstake-c...

    Denna webshop hade många fina adventsljusstakar! Priserna är något i överkant för min del, men funkar som inspiration. Så kan man kolla sen ifall nåt liknande finns på typ IKEA, Rusta eller ICA Maxi!
    fina men jag förstår dig, tycker också att det var i dyraste lagret, men man kan ju få ideer....

    Idag var jag och handlade lite och fick med mig två julklappar till stora tjejen på 3år... en leksakskassaapparat med saker till samt en doktorsväska... allt för 140kr TOTALT!!!! I LIKE!!!

    Sen köpte jag så himla fina ischokladsformar, köpte både till mig och till min bloggtävling. Formarna var i hjärtan... åh vad fina. Bild finns i min blogg. Min butik som jag älskar, en "mini GeKås" som bara finns här hade massa julmysigt men inte en enda julpappersrulle??? Frågade men nopp, inte fått in... knasigt, så nu gäller det att hålla allt gömt tills jag fått tag i papper...
  • EeMe
    Koppkaka skrev 2011-11-01 11:41:29 följande:
    Jag är precis som du! Så vi kan hålla ihop ;)
    Så skönt!
  • VildVittra

    Är så glad, fick tag på en utejulgransfot på tradera =)))

    Nu väntar vi bara på att den ska komma så vi kan sätta ut den i god tid.
    Utegranen köper vi dan innan 1 advent...ja det är då de börjar sälja dem här.
    Det blir utegran utanför köksfönstret med både traditionella adventsljus i och en 100 lamps ljusslinga.
    På uteplatsen ska vi ha en liten en med ljusslinga i och från taket ska vi hänga en ljusgardin 2 x 2 meter.
    På inglasade balkongen har vi ett stort ljusnät som äldsta sonen hade i sitt fönster i förra lägenheten, han hade jättestort fönster då och ett " vanligt " fönster nu.

    Alla planer för utemiljöerna är klara.

    NU ska jag börja med inne =))))

    Kram


    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!