• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MrsTM

    Äntligen är det dags! Blir så glad när jag åker genom stan med bilen, fler och fler balkonger & fönster har julbelysning för varje dag som går. Och när jag korsar Avenyn vrider jag nästan nacken ur led för att hinna se så mycket som möjligt av den fantastiska belysningen. Flört ("Julstaden Göteborg" is da shit.)

    På hemmaplan är adventspyntandet i full gång, balkongen är vinterbonad, utebelysningen på plats, och inomhus är en av fönsterbrädorna färdigpyntade. Ikväll blir det städning och pynt i långa banor, det enda som får vänta till på söndag är granen! (Vi är bortresta över juldagarna & nyår.)

    Igår kväll bakade jag pepparkakor på deg som jag gjort själv, för första gången i mitt liv. (Av halvfabrikaten rekommenderar jag Skogaholms deg, den är jättebra.) Min egen deg blev lite väl kletig och svår att jobba med, så jag kan inte rekommendera receptet, men de färdiga kakorna blev jättegoda!

    Imorgon blir det bunkring på ICA Maxi, här ska inhandlas glögg, julmust, saffransgifflar (Pågens minivariant, supergoda!) och kanske en och annan skumtomte. På torsdag kommer tjejgänget på glöggmys, känner mig helt säker på att jag kommer bjuda dem på den utlovade julstämningen! Skrattande

  • passau
    passau skrev 2011-11-21 08:38:23 följande:
    tror årets hade både tia-lotter och triss...
    erkänner!
    hade fel, d var 24 trisslotter... sorry! läste på nätet att d var blandat...

    men jag gjorde en egen kalender...
    dubbel-triss på julafton, 5 trisslotter (tag 5 bet 4 på ica nu med kort) å sen 18 tia-lotter...

    slog in alla lotterna i paket igår och skall låna systers paketkalender som jag skall fästa allt på och ge till maken den 1 dec (men jag har stora planer på att öppna dem själv
  • MamaPapa

    Igår gjorde vi peppermint cremes och chokladkola sonen och jag. Idag tar vi en tur till IKEA o ser vad det finns där för juligt ....

  • Camilla R
    Pigelinen skrev 2011-11-20 18:55:25 följande:
    Så, det fick bli hällor på gardinerna som var för korta... har bara hunnit sy på ena längden än eftersom jag måste sy förhand... men bild finns i min blogg och jag är riktigt nöjd, blev mycket finare fall med hällor än bara kanal. Hittade ett jättefint band i samma färg som rutorna på tyget och med samma text, I LIKE!!!
    Blev jättefint med hällorna. Jättefint fall och gardinerna ser ut som att det var så de var tänkta att se ut hela tiden!
  • Sofiasims

    Första julmusten och vörtbrödet inhandlat!!

    Jag skulle vilja ha tips på bra småplock till glöggkväll. Jag har redan baconlindade dadlar, pepparkakor, lussebullar och friterad mjukost, men vill ha något mer, gärna vegetariskt.

  • MTG

    Tre plåtar pepparkakor (och två plåtar misslyckade macarons) blev det här på förmiddagen. Funderar på att göra lingonkola och mintkyssar i veckan att ta med på tjejkväll på fredag. En tur till blomsteraffären och försöka få upp julbelysningen står på eftermiddagens schema :)

  • soryd
    Mariohn skrev 2011-11-21 21:38:52 följande:
    Är det bara jag som känner mig besviken på vädret?

    nej jag är så besviken vill ha snö!!!!! och kyla!!!
    inte grått och tråkigt höst väder.

    man har ju blivit lite bortskämd med de senaste åren!
  • Carolaj83

    idag hittade jag vörtbröd på ica, ÄNTLIGEN, har ju vart sugen sen juni

    men undrar fortf vem fan som gömt min ena julgardin till köket, väldigt irriterande*suck* 


    Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!