• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • solskenskaka

    Åh vad härligt med fler jullängtare!! Jag längtar verkligen till jul nu! Och vilka bra tips ni alla har för att stilla längtan iaf lite grann :) har fortfarande semester men så fort jag börjar jobba igen ska jag ta promenader på lunchen och handla till familjens gemensamma klappkalender!

  • Aniiee

    Jag... laddar ner nya julbilder, eftersom alla mina bilder försvann i en datorkrasch...... Om någon annan vill ladda ner lite gratis wallpapers till dator, mobil eller platta finns det på wallpaperscraft.com under "holidays". #notsponsored


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Vixen90

    GeKås hade redan i början/mitten på augusti börjat med julsortiment. Troligen förra årets rester?

    Galet tidigt.

  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2017-08-24 17:25:26 följande:

    GeKås hade redan i början/mitten på augusti börjat med julsortiment. Troligen förra årets rester?

    Galet tidigt.


    Ja, lite galet, faktikst. Alla i min familj kan få fylla år först (min pappa, sist ut, fyllder år den 29e) SEN kan vi ta fram julgrejerna, så där lagom till.... eh.... oh, internationella bacondagen! Det blir bra =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • molly50
    Vixen90 skrev 2017-08-24 17:25:26 följande:

    GeKås hade redan i början/mitten på augusti börjat med julsortiment. Troligen förra årets rester?

    Galet tidigt.


    Ja,lite väl tidigt,kan jag tycka.
    Man hinner ju nästan tröttna innan det blir jul.
    Och det vill man ju inte.  
    Carpe Diem
  • Elsis

    Ja, fundera lite smått på julen tycker jag är lagom såhär års, inte julpynt mm i butikerna än på ett bra tag.

  • Min lycka

    Jag ska snart börja med sonens julkalender.
    I år tänkte jag göra tomteluvor i papper som jag kan fylla med små saker/godisar o hänga i granen.  
    Men får se hur det blir med gran då vi funderar på att fira på hotell eller liknande för vi har tröttnat på att sitta ensamma.
    Vet någon något mysigt ställe i södra/mellersta delen av landet så tipsa mig gärna.

  • molly50
    Min lycka skrev 2017-08-25 22:30:12 följande:

    Jag ska snart börja med sonens julkalender.
    I år tänkte jag göra tomteluvor i papper som jag kan fylla med små saker/godisar o hänga i granen.  
    Men får se hur det blir med gran då vi funderar på att fira på hotell eller liknande för vi har tröttnat på att sitta ensamma.
    Vet någon något mysigt ställe i södra/mellersta delen av landet så tipsa mig gärna.


    Om du kan tänka dig att åka till Dalarna så finns det ju jättemysiga hotell med julfirande i Tällberg.
    Därifrån är det inte heller så långt till Tomteland i Mora.
    Carpe Diem
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!