• Kay Lee

    HEJA SD!

    Jag har sedan igårkväll läst på om Sverigedemokraternas åsikter och mål. Jag har aldrig tidigare varit insatt i politik och hade nog egentligen tänkt rösta blankt.

    Tack vare deras valfilm fick jag upp ögonen för SD och det var väl lite det som var meningen. Somliga provoceras och vi andra älskar det vi hör.

    Filmen går rakt på sak för vad många i detta land tycker och tänker utan att på något sätt vara rasister. Det är synd att man inte skall kunna få ha friheten att stödja något, utan att få en rasist stämpel i pannan. Medans andra ska ha friheten att stå för det de tror på. Vart tog demokratin ivägen då?

    Heja SD!

    http://motherhood.blogg.se

  • Svar på tråden HEJA SD!
  • Maggis
    MirandaSthlm skrev 2010-09-01 20:45:33 följande:
    Väldigt enkelt. Jag har svenska föräldrar så därav är jag svensk. skulle jag sen flytta till spanien är jag inte spanjor ju och kallas då spansk medborgare.
    Nej, så enkelt är det inte.
    Jag är född och uppväxt här. Pratar språket, har gått hela min skolgång här och arbetat i Sverige hela mitt liv. Jag är svensk medborgare och gift med en svensk man. Ingen som tittar på mig eller hör mig tala kan ana att jag har utländska rötter. Jag firar jul, påsk och midsommar på synnerligen svenska manér. Jag är matad med Astrid Lindgren, har sjungit svenska sommarpsalmer på skolavslutningen i alla år osv. Jag känner mig mer svensk än något annat; min identitet är svensk. Dock är jag stolt över mitt ursprung men känner mig inte utländsk. Jag har få traditioner och seder med mig och det enda som kanske kan skvallra om att jag är född av utländska föräldrar, är förmodligen mitt temperament.

    Att uppleva sig som tillhörig en nationalitet sitter inte i blodet. Det sitter i så väldigt mycket annat. Också. Många verkar dock ha ett behov av att särskilja folk från varandra enbart genom att hänvisa till ursprung, av någon anledning jag aldrig förstått. Det ger en platt bild av det hela och lyfter även en ny fråga. Hur många generationer måste det gå innan man får räkna sig som svensk, enligt dig?
    //Maggis
  • TheCoopers
    MirandaSthlm skrev 2010-09-01 20:54:15 följande:
    men dom är ändå inte svenska by blood
    och vad spelar det för roll ?

    eller är det läran ur Mein Kamp som råder ...
    I'm the me I choose to be ...
  • Buster78

    Ni får mig att tänka på den där gamla "visan"

    jag är skåning född i Danmark, Finland är mitt fosterland, snackar spanska som en jude, för min far är engelsman.   osv osv!

  • TheCoopers
    Buster78 skrev 2010-09-01 21:44:57 följande:
    Ni får mig att tänka på den där gamla "visan"

    jag är skåning född i Danmark, Finland är mitt fosterland, snackar spanska som en jude, för min far är engelsman.   osv osv!

    låter fantastiskt i mina öron !

    I'm the me I choose to be ...
  • Buster78
    TheCoopers skrev 2010-09-01 21:45:47 följande:
    låter fantastiskt i mina öron !

    ja men den går över på alkohol :-P

    ............Full idag full i morgon full varenda jä..a dag, jag ska aldrig svika spriten jag ska aldrig gifta mig!
    Och på min gravsten och på min gravsten ska det ristas på latin, att härunder vilar stoftet av ett jä..la fyllesvin.
    Och det maskar och de maskar som ska krypa i min kropp, de ska bli så jä,.la fulla att de aldrig hittar opp!

    Tungan uteSkäms
  • Faber

    I Amerika kallar dom sig amerikaner oavsett om deras irländska föräldrar kom dit på 40-talet eller om de kom på ett slavskepp hundra år tidigare.

  • I Blackrose I
    Faber skrev 2010-09-01 22:00:31 följande:
    I Amerika kallar dom sig amerikaner oavsett om deras irländska föräldrar kom dit på 40-talet eller om de kom på ett slavskepp hundra år tidigare.
    Det är nog för att ALLA är invandrare där. Själva ordet Amerikan kunde lika gärna vara desamma som invandrare. Förstår du? Hade det funnits etniska amerikaner så hade nog irländaren kallat sig för irländare eller rent av varit tvungen att kalla sig för irländare.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Faber
    I Blackrose I skrev 2010-09-01 22:04:04 följande:
    Det är nog för att ALLA är invandrare där. Själva ordet Amerikan kunde lika gärna vara desamma som invandrare. Förstår du? Hade det funnits etniska amerikaner så hade nog irländaren kallat sig för irländare eller rent av varit tvungen att kalla sig för irländare.
    Indianerna är inte invandrare.
  • Wittra
    TheCoopers skrev 2010-09-01 20:52:58 följande:
    Du kan ju åka till Mallorca ! Jag lovar att det finns mycket svensk mat och svensktalande spanjorer . Svenska menyer etc .
    Min svärmor var i Spanien i våras och besökte svenska skolan . Det finns också svenska kyrkan etc .

    Ofta handlar det om olika religioner och vad man ser som lämpligt inom religionen dvs mat , kläder osv . Det är inte speciellt för bara en religion utan finns i de flesta religioner .
    Vi har religionsfrihet i Sverige - det borde vi vara stolta över ! Inte sträva efter att bli mindre accepterande .
    Vad spelar det för roll vad för mat som serveras på Mallorca?? Jag har inte bett om några tips på resmål...?