• Kay Lee

    HEJA SD!

    Jag har sedan igårkväll läst på om Sverigedemokraternas åsikter och mål. Jag har aldrig tidigare varit insatt i politik och hade nog egentligen tänkt rösta blankt.

    Tack vare deras valfilm fick jag upp ögonen för SD och det var väl lite det som var meningen. Somliga provoceras och vi andra älskar det vi hör.

    Filmen går rakt på sak för vad många i detta land tycker och tänker utan att på något sätt vara rasister. Det är synd att man inte skall kunna få ha friheten att stödja något, utan att få en rasist stämpel i pannan. Medans andra ska ha friheten att stå för det de tror på. Vart tog demokratin ivägen då?

    Heja SD!

    http://motherhood.blogg.se

  • Svar på tråden HEJA SD!
  • Dorian Ertymexx
    Rani skrev 2010-09-02 17:44:48 följande:
    Skillnaden på Sverige och Iran är ju att Sverige är en demokrati med religionsfrihet. Det är jag glad för. Varför ska vi vara lika korkade som de som styr i Iran och begränsa hur folk går klädda m.m.?

    Var glad att du lever i ett land där man får ha vilken religion man vill och ha vilka åsikter man vill!
    Strikt talat begränsar även Sverige klädval, om än inte i lika stor utsträckning. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • I Blackrose I
    Unikus skrev 2010-09-02 21:13:03 följande:
    Dorian, 

    Tala om för mig varför jag INTE bör rösta på SD?

     
    För det är korkad. Finns det fler svar till den frågan? Obestämd
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2010-09-02 21:00:41 följande:
    Fel. Rasism är en inställning. Att det tidigare baserades på rasbiologiska idéer, och idag på kultur och etnicitet ändrar inte faktum. Rasist är man om man anser att det är skillnad på folk och folk. Men visst, jag kan kalla dig kulturrasist, eller kulturalist om du föredrar det... andemeningen är densamma.
    Nej det är den inte eftersom orsaken till fientligheten gentemot vissa grupper baseras på helt olika bevekelsegrunder, därför kommer den då att ta sig olika uttryck beroende på var man står.
  • StinaFia
    men herregud... tror du alla invandrare talar samma språk?

    förövrigt skulle jag gärna se en större klassindelning efter språk, så barnen fick större möjlighet till inlärning på sitt modersmål. hur detta skulle ske i praktiken utan att ta allt för stora resurser i anspråk får du gärna berätta för mig!
  • Knugen2010
    Knugen2010 skrev 2010-09-02 21:00:41 följande:
    Förklara gärna hur det kan vara odemokratiskt för ett parti att själva välja vilka de vill samarbeta med?
    Men jag tvivlar på att du klarar av att svara på denna fråga.
    Unikus

    Svara nu på min fråga här ovan eller va tyst.
  • MirandaSthlm
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-09-02 21:09:15 följande:
    ...Och förevigade bedriften...

    Mådde lite illa av att få främlingsfientlig propaganda i min fina brevlåda.
    mm så mogna ni är
    Är det nån som bryr sig om vad som står här egentligen?
  • Nice Girl Wrong Place
    Unikus skrev 2010-09-02 21:13:03 följande:
    Dorian, 

    Tala om för mig varför jag INTE bör rösta på SD?

     
    www.familjeliv.se/Forum-5-65/m54132196.html

    En hel tråd med orsaker. Börja på sida ett.

    Nu tar jag Dorians plats och menar att SD är ett populistiskt, okunnigt parti vars politik skulle driva Sverige in i fördärvet.
    Man är det ekonomiskt svagaste partiet, vilket är tokigt, nu när det faktiskt börjar gå bättre för Sverige.
    Har knappt någon utrikespolitik.
    Vill inte ha lika rättigheter för alla.
    Diskriminerar religiösa minoriteter och homosexuella.
    Har idiotiska förslag som att slopa modersmålsundervisningen, vilket skulle ha katastrofala följder för barnens generella språkutveckling.
    Vill isolera Sverige.
    Är ett mansdominerat parti som inte kan sköta sina åtaganden ute i kommunerna ens.
    Är främlingsfientliga.
    Var när de startade ett rasistiskt parti, vilket i sig är reason enough for me.
    Ja jag skulle kunna fortsätta...men vill inte bli långrandig...
    Beautifully Human
  • Dorian Ertymexx
    Wittra skrev 2010-09-02 17:55:36 följande:
    Man ger väl ändå källhänvisningar för att styrka sina egna argument eller?
    Och det gjorde jag. Om du däremot ifrågasätter det får du motbevisa det med egna källor. Annars kan jag ju fråga gud fader själv och du kan sitta och säga "NÄ!!!" på det. Ingen vidare poäng med det, eller hur? Så nu får du försöka leta upp fakta som motbevisar vad jag presenterade. Om nationalsången är officiell nationalsång så får du gärna bevisa det, jag vill ju inte gå runt och sprida osanningar!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • StinaFia
    Unikus skrev 2010-09-02 21:13:03 följande:
    Dorian, 

    Tala om för mig varför jag INTE bör rösta på SD?

     
    därför att SD är ett hot mot demokratin. de vill reglera vad som ska anses vara svensk kultur. de vill styra vilken tro vi svenskar ska bekänna oss. de vill minska invandringen samtidigt som våra nationalekonomer är överens om att det vore högst ogynnsamt för svensk ekonomi. sist men inte minst; en inröstning av SD till riksdagen sätter sveriges riksdagspartier i en högst knepig sits, där koalition tvärs över blocken blir ofrånkomlig eftersom SD är ett främlingsfientligt parti och därmed en omöjlig samarbetspartner för samtliga nuvarande riksdagspartier.

    jag kan ge dig en radda skäl till, om du vill.
  • Dorian Ertymexx
    Wittra skrev 2010-09-02 17:58:57 följande:
    Så för att Sverige är en demokrati så ska alltså folk kunna kräva saker med hänvisning till vad dem fick göra/klä sig  i sina länder?
    Nej, folk har rätt att kräva saker för att de är skattebetalande samhällsmedborgare, och kanske rentav laga medborgare i Sverige. Det är nämligen det som avgör, inte hur många generationer sedan ens förfäder kom till landet.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!