• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974

    Tack alla för alla gulliga ord och alla som stöttar oss. Tack Ullis83:)

    Håller med dig Pernilla. Lämna tråden om ni inte kan hålla er till ämnet.
     

     

  • Lindis1974

    Jättebra inlägg Lise.
    Det andra är borta nu. Förmodligen anmält. Inte mer än rätt.

    På tisdag ska jag börja jobba igen. Känns jobbigt men är kanske bra att få något annat i huvudet.

  • Lise W
    Lindis1974 skrev 2011-02-10 11:24:57 följande:
    Jättebra inlägg Lise.
    Det andra är borta nu. Förmodligen anmält. Inte mer än rätt.

    På tisdag ska jag börja jobba igen. Känns jobbigt men är kanske bra att få något annat i huvudet.
    Lycka till på jobb! Det är jobbigt men kanske kan det vara ditt stöd också, din extraventil. Du kommer att kunna känna glädje igen, det tar bara lite tid, låt det ta det.

    Kramenom
  • Limpan 83

    Har nog missat en hel del verkar det som.. tror en del inlägg är borttagna?!
    Men förstår att det är folk som har skrivit i denna tråden och som inte är i vår siuation?  Detta är en tråd för oss, för att vi ska stötta varandra och delge våra känslor. De som tar illa upp behöver inte läsa. Men det finns människor till allt. Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, INGEN som inte varit i våran sits kan uttala sig om hur det känns. Det VET bara VI! Jag tycer inte att vi ska behöva försvara oss, varför vi jort som vi gjot. Det är helt upp til oss. Jag ångrar inte beslutet.... Det blev bäst såhär. Kalla mig självisk men så känner jag!

    Stor kram till er tjejer

  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-02-10 15:21:27 följande:
    Har nog missat en hel del verkar det som.. tror en del inlägg är borttagna?!
    Men förstår att det är folk som har skrivit i denna tråden och som inte är i vår siuation?  Detta är en tråd för oss, för att vi ska stötta varandra och delge våra känslor. De som tar illa upp behöver inte läsa. Men det finns människor till allt. Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, INGEN som inte varit i våran sits kan uttala sig om hur det känns. Det VET bara VI! Jag tycer inte att vi ska behöva försvara oss, varför vi jort som vi gjot. Det är helt upp til oss. Jag ångrar inte beslutet.... Det blev bäst såhär. Kalla mig självisk men så känner jag!

    Stor kram till er tjejer
    Tror det är ett inlägg som är borttaget vad jag kan se....men du har inte missat nåt Limpan...
    Bra skrivit!!!!
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-02-10 15:35:29 följande:
    Granit: detta är nog fel forum för dig, precis som du sa. Självklart respekterar jag dem som har barn med DS och förväntar mig detsamma tillbaka. Men jag vet att det inte är accepterat hos alla. Därför ber vi dem som har en annan åsikt än oss att låta denna tråden vara till för just OSS, vi som valt att göra abort. Vi vill inte behöva förklara oss för alla andra utan bara få dela med oss av våra kännslor till dem som förstår. Alltså, inget ont till dem som har valt att behålla ett barn med DS, all respekt.Känner också ett par familjer som har barn med DS och vet vad det kan innebära. Valet är ens eget, vi har gjort vårat val och varför vi gjorde som vi gjorde vet bara vi själva.
    SÅ bra skrivit det med Limpan!!!
  • Victoria70

    Förstår att det har hänt en hel del här idag som rört upp känslor. Känns som om hon endast läst sista delen och skrivit vad hon tycker och som vi faktiskt egentligen bryr oss om, men som känns. Pratar som om när man ha ds är man på ett speciellt sätt, vilket inte är sant och som man aldrig kan förutspå. Vi här inne vet vad det handlar om och varför vi söker oss till den här tråden. Det som skrivs här ger mig fortfarande ett sådant stöd och det känns som om jag känner er alla lite grann. Vi har alla gått igenom samma sak, tagit detta svår beslut och försöker gå vidare. Många andra är också inne på tråden, men de flesta läser och går vidare medans vissa inte kan låta bli att göra påhopp just för att de tror att de vet allt och har rätten att tycka. Kramar till er alla som denna tråden berör...

  • Lise W
    Victoria70 skrev 2011-02-10 21:39:21 följande:
    Förstår att det har hänt en hel del här idag som rört upp känslor. Känns som om hon endast läst sista delen och skrivit vad hon tycker och som vi faktiskt egentligen bryr oss om, men som känns. Pratar som om när man ha ds är man på ett speciellt sätt, vilket inte är sant och som man aldrig kan förutspå. Vi här inne vet vad det handlar om och varför vi söker oss till den här tråden. Det som skrivs här ger mig fortfarande ett sådant stöd och det känns som om jag känner er alla lite grann. Vi har alla gått igenom samma sak, tagit detta svår beslut och försöker gå vidare. Många andra är också inne på tråden, men de flesta läser och går vidare medans vissa inte kan låta bli att göra påhopp just för att de tror att de vet allt och har rätten att tycka. Kramar till er alla som denna tråden berör...
    Jo Granit reagerade lite på inlägg# 268, hennes reaktion är citerad i mitt inlägg #272.

    Men huvudsaken är att vi vet o vi stöttar varandra.

    Vi finns i våra tankar, kramenom
  • Kattflickan

    Hej,

    Varför togs mitt inlägg bort? Om jag skrev något som sårade så vill jag gärna veta.

    Millan 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort