• Anonym (sambo)

    Nån mer vars sambo/man är bipolär???

    Min sambo utreds för tillfället då man misstänker starkt att han är bipolär. Han har inte fått nån medicin ännu och han självmedicinerar varje dag med alkohol för tillfället. Mår jättedåligt över detta och det känns som att det inte finns nåt hopp om att allt ska bli bra kvar. Vi har två små barn och jag känner hur min kraft börjar ta slut.

    Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra bipolära/anhöriga till bipolära, har en del frågor och tankar jag behöver bolla.

  • Svar på tråden Nån mer vars sambo/man är bipolär???
  • Anova

    Tycker att bipolarna är en jättebra sida. Här finns massor av info och du kan hitta personer i samma situation,
    http://www.bipolarna.se/
    Själv har jag ingen erfarenhet av att vara närstående till en bipolär, men har flera i bekantskapskretsen som är det och de var de själva som tipsade om sidan ovanför.

  • Anonym (sambo)

    tack, har redan varit där inne. men det är inte sånt drag därinne som här på fl.

  • Dimisi

    Jag är oxå anhörig och tycker inte heller att bipolarna ger särskilt mycket.

    TS, vill du bolla tankar i den här tråden, eller via pm?

  • Anonym (Biopolär man)

    Hej TS! Min man är bioplär sedan >10 år tillbaka. Han har dock aldrig hamnat i maniska perioder so far. Har din sambo med båda perioderna eller är han "bara" deprimerad? Jag har rätt så stor erfarenhet då man som anhörig samlar på sig all information man kan få och sedan gick jag vidare och studerade ämnet på universitetsnivå.

  • Anonym
    Anonym (Biopolär man) skrev 2010-10-25 00:02:54 följande:
    Hej TS! Min man är bioplär sedan >10 år tillbaka. Han har dock aldrig hamnat i maniska perioder so far. Har din sambo med båda perioderna eller är han "bara" deprimerad? Jag har rätt så stor erfarenhet då man som anhörig samlar på sig all information man kan få och sedan gick jag vidare och studerade ämnet på universitetsnivå.
    Hur vet man att man är bipolär om man inte blir manisk. Innebär inte bipolär att man hoppar mellan mani och depression.
  • Anonym (Biopolär man)
    Anonym skrev 2010-10-25 07:29:06 följande:
    Hur vet man att man är bipolär om man inte blir manisk. Innebär inte bipolär att man hoppar mellan mani och depression
    Man kan väl svara både jag och nej på den frågan. Man kan dela in sjukdomen i Bipolär I och II. Sjukdomen är lite olika i dessa. Vad båda har gemensamt är depressionerna men i grupp I ingår maniperioder, kan även där finnas inslag av depression i maniska perioderna. I  typ II är det bara hypomani (depression) som relativt sällan utvecklas till typ I med svåra manier.
  • Anonym (sambo)

    Surfa: tråden funkar bra för mig, gör den det för er?

    Bipolär man: min sambo hade en depression innan han träffade mig. Nu tror jag att han går omkring i nåt blandtillstånd eller svänger väldigt fort, varje dag. Mår din man bra nu? Vad får han för medicinering?

    Min sambo är uppvarvad och får nya ideer och kan starta igång projekt för att senare under dagen bara känna att batterierna tar slut och behöva lägga sig ner. Har ångest och försöker dämpa denna med alkohol. Är aggressiv och tror att han är "kung" i vissa situationer, har inget tålamod med barnen osv. Det går ALDRIG att diskutera normalt längre utan det är han som har rätt anser han.

    Det som är trösten är att han är väldigt medveten att han faktiskt är sjuk och att hans mamma som också är bipolär blivit hjälpt tillbaka till det normala. Jag hoppas och ber att medicinen kommer att hjälpa fort.

    Jag har inte riktigt förstått - när man fått medicinering och den är rätt inställd, är man som en "normal" människa då eller komer de här sjukdomsskoven att komma tillbaka?

    Jag försöker också samla så mycket information som möjligt för att förstå sjukdomen.

  • Anonym (Biopolär man)

    Hej TS!

    Vilken jobbig situation ni har! Jag kan inte sitta och sätta diagnos på din man men jag tycker att han låter som en "typisk" bipolär I. Var även ärftligt för min man. Vet du vad för medicin din svärmor har?

    Min man äter Lithium och utan den medicinen hade han inte levt i dag. I vissa perioder när han var som sjukast var han i psykotiskt tillstånd och låg inlagd. Vad har din man för medicin? Man behöver en stabiliserande att äta hela livet oftast och i det stadiet din man befinner sig nu behöver han komplettera med andra tills han "mår bra" och behålla dessa ett tag efter för att stabilisera.

    Idag mår min man bra. Han har fått prova många mediciner innan han hittade rätt. Har din sambo någon medicin över huvud taget? I detta tillståndet som din man befinner sig i nu skulle jag faktiskt överväga på att lägga in honom.  Vad har han för vård?

    Du har en jättejobbig tid framför dig/er. Det finns hjälp och det är viktigt att få den så snart som möjligt så att han kommer ur sitt tillstånd!!!

  • Maia
    Anonym skrev 2010-10-25 07:29:06 följande:
    Hur vet man att man är bipolär om man inte blir manisk. Innebär inte bipolär att man hoppar mellan mani och depression.
    Hej. Jag är inte anhörig men är bipolär själv. Ville bara skriva ett inlägg.

    Jag är klassad som bipolär 2. Då har man både depressioner och hypomani. Hypomani innebär att man blir uppvarvad men inte riktigt manisk.

    Har man bara depressioner så kallas det unipolär.

    Hypomani är inte depression utan att man är på gränsen till att vara manisk, man har liite lägre mani kan man väl säga.
Svar på tråden Nån mer vars sambo/man är bipolär???