• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • bastardized

    Det här projektet vill jag icke stödja och det gör mej innerligt jävla heligt förbannad.

  • neonguy
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:40:45 följande:
    Finnar, chilenare, personer från forna jugoslavien, greker... Många är det så bygger upp välfärden här. Fler kan det bli.
    Ironin i ditt resonemang blir ju att många från dessa invandrargrupper röstar SD själva, då som ser den nya aristokratin (framförallt folk från MENA) gå runt och dräller på den välfärd dom var med och byggde upp när dom själva kom hit på 60-talet och framåt.

    Lyssna på den här sköna greken t ex: 

  • neonguy
    violatricolor skrev 2011-03-03 17:11:00 följande:
    Det där vi-och-dom-tänkandet är just vad jag vill komma bort ifrån.
    Resonerar du likadant när det gäller dina egna barn, skänker du bort alla pengar och låter dina barn svälja ihjäl?

    Eller varför inte rösta SD som vill utöka anslagen till UNHCR som hjälper riktiga flyktingar, och inte dessa bidragssökare som från början egentligen hade klarat sig (annars hade man inte kunnat ta sig hit från första början). 
  • neonguy
    chrissandra skrev 2011-03-03 22:43:22 följande:
    Har en kompis som jobbar med en invandrarkille, han har berättat för henne hur de asgarvar åt Sverige och svenskarna. Det finns manualer på internet hur man ska gå till väga för att få stanna i Sverige och det första de ska göra är slänga deras papper.
    Det är det förlovade landet där du kan stjäla, slåss och bete dig hur som helst och ändå få betalt boende och läkarvård m.m.
    PI har skrivit om det: politisktinkorrekt.info/2011/02/26/repris-arabisk-utbildning-hur-man-fuskar-till-sig-put/

    Skulle tro att den artikeln i sig har omvänt många till SD. 
  • neonguy
    aussie skrev 2011-03-04 12:22:09 följande:
    JAG som svensk betalar för "detta elände" liksom en massa annat som jag personligen blivit tillfrågad om (motorvägar, avgångsvederlag till DO, bonusar, etc).
    Nu när det går så lysande för Sverige, enligt alliansen, är det bra att man ger fri vård och skola till de som finns inom landet, oavsett nationalitet. Men det finns ett krux här. Samma allians beslutade benhårt att alla icke-europeiska studenter ska avgiftsbeläggas från januari 2011.
    Och det är helt fel. Papperslös eller icke-europeisk med handlingar i ordning - det ska vara gratis med vård och skola i vilket fall. Sverige ska vara ett föregångsland, inte nåt jävla slutet mecka för nationalister. Så om det nu går bra för Sverige (som alliansen säger) är detta ett utmärkt sätt att spendera pengar.
    Nu vet jag inte om vi sett på samma nyheter du och jag. Du måste leva i ett parallellt universum, där det går bra för Sverige. Vi blir ju dagligen matade med nedskärningar hit och nedskärningar dit. Nej, det är uppenbart vilka grupper man idag prioriterar och vilka man idag sparkar på.

    Att rösta mer åt vänster är inte lösningen heller, då även dom vurmar för utlänningars behov i första hand, även om man å andra sidan inte kommer göra samma typer av nedskärningar mot svenskar som Alliansen. Problemet med nuvarande opposition är dock att dom vill lösa det med höjda skatter i ett land där vi redan har i princip världens högsta skatter.

    Nä, SD känns som det mest normala alternativet, iaf ur en global synvinkel. 
  • neonguy
    aussie skrev 2011-03-05 00:14:43 följande:
    det finns en ökad misär i Sverige, tycker jag mig se i alla fall. en baksida av den är att invandrare får skulden för den, medan det i själva verket inte beror på dem alls. Lika lite som att USAs kräftgång beror på deras invandrare.
    Det som är anmärkningsvärt är ju att vi har både misär OCH 7%ig tillväxt.

    Önskar bara att ni kunde se att misären - bostadspolitiken som är ett skämt i landet, försämrade arbetsvillkor, indragna skolor, utförsäkrade arbetslösa - har mkt lite med invandringspolitiken att göra, och mycket med högerpolitik (inklusive sossarnas högerpolitik) att göra.
    På vilket sätt har inte invandrare med t ex bostadsköer och skolor att göra? Är det bara svenskar som får stå i bostadskön och ha rätt till skolundervisning? Invandringspolitiken är med andra ord det område som påverkar alla andra områden som mest. Desto fler i landet, desto fler ska ta del av allt.

    Däremot har du ju rätt i att misären är närvarande. Men det blir ju även ett slags förtryck om man höjer skatter i ett land med redan höga skatter.
  • neonguy
    Manchester skrev 2011-03-04 15:24:26 följande:
    Nåja, ett av de ensamkommande flyktingbarn jag känner var tre år när han kom hit. Jag lovar dig att hans svenska är helt OK. Han jobbar idag som IT-tekniker och tar därmed inte något "enklare arbete" som borde ha gått till svenska ungdomar(!).

    De ungdomar som bor i kommunens boende har varit lite äldre när de kom, de flesta 12-16 år, men de lär sig svenska förvånansvärt snabbt. Jag är själv lärare och har haft ett antal invandrarbarn som elever. Många av dem kan tillgodogöra sig svensk undervisning fullt ut efter ett eller två år här. Dessa killar (på just vårt boende finns bara killar) har alltså alla möjligheter att läsa på gymnasiet och gå ut med bra betyg. De flesta har ambitionen att sedan plugga vidare, och många kommer säkert att lyckas med det.

    Visst är det sant att inte "bidrar" så mycket under sin första tid i Sverige. Han som kom som treåring hann vara här ganska länge innan han kunde kallas produktiv. Men på vilket sätt skiljer det sig från svenska barn? Mina egna på fem och åtta gör inte heller mycket nytta för det svenska samhället i stort. Jag är glad så länge de plockar undan sin egen disk efter sig. Men mitt inlägg här ovan handlade inte om insatser här och nu, utan var ett svar på ett påstående om att flyktingbarn kommer hit "utan några som helst ambitioner att bidra till samhället". Det tolkar jag inte bara som vad de gör dagen efter att de landat på svensk mark, utan mer som hela den tid de är här, alltså även efter avslutad utbildning.
    Spelar det någon roll egentligen, när vi inte tycks ha råd att ta hand om vår egen befolkning? Varför prioriteras dessa personer före alla andra? Tror du inte andra personer runt om i världen hade velat vara i dessa "flytkingbarnens" sits? Tyvärr hade dom inte råd att ta sig till Sverige, där har du skillnaden.
  • hedersknyffel
    Tomtefar skrev 2011-03-02 22:48:26 följande:
    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_...

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Det får inga konsekvenser för oss med papper, det fattar du nog!? Sjukhusköerna blir inte längre pga papperslösa, köerna förlängs för att vi systemsätter lägre välfärd i största allmänhet. Har du pengar så köp dig frisk på privatsjukhus. 
    Den illegala invandringen ökar givetvis inte särskilt mkt för  att vi ger vård åt alla, dom flesta kan inte vraka och välja var dom ska fly.
    Åhh jag blir så trött på alla utan medkänsla och solidaritet!
  • neonguy
    hedersknyffel skrev 2011-03-05 02:16:25 följande:
    Det får inga konsekvenser för oss med papper, det fattar du nog!? Sjukhusköerna blir inte längre pga papperslösa, köerna förlängs för att vi systemsätter lägre välfärd i största allmänhet. Har du pengar så köp dig frisk på privatsjukhus. 
    Den illegala invandringen ökar givetvis inte särskilt mkt för  att vi ger vård åt alla, dom flesta kan inte vraka och välja var dom ska fly.
    Åhh jag blir så trött på alla utan medkänsla och solidaritet!
    På vilket sätt är det mer solidariskt att ge vård och skolgång till illegala invandrare istället för att förbättra tillståndet för fler i det land dom kommer ifrån?
  • hedersknyffel
    neonguy skrev 2011-03-05 02:19:49 följande:
    På vilket sätt är det mer solidariskt att ge vård och skolgång till illegala invandrare istället för att förbättra tillståndet för fler i det land dom kommer ifrån?
    Måste ett rikt land som Sverige egentligen välja?
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola