• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • neonguy
    Manchester skrev 2011-03-14 22:13:50 följande:
    På vilket sätt har en nyanländ flykting med SFI-bidrag det bättre än sjuka och arbetslösa? Upplys mig gärna. Jag sitter i socialnämnden i min hemkommun och varje månad kan jag gå igenom en lista på exakt vilka summor som betalats ut i exempelvis socialbidrag till våra kommuninvånare. Invandrare som studerar SFI hamnar i en kategori, arbetslösa utan eller med otillräcklig A-kassa i en annan och sjuka utan eller med otillräcklig sjukersättning i en tredje. Jag ser alltså exakt vilka summor som betalas ut till varje typ av hjälpbehövande. Hittills har jag inte sett något som tyder på att just SFI-studerande skulle få pengar till något lyxliv. Precis som andra behövande får de vad de behöver för att - med små marginaler - kunna försörja sig själva och sina barn. Om det blir på öret samma vet jag inte. Det är sällan två mottagare av försörjningsstöd får på öret samma summa, oavsett anledning till att de behöver stödet. Men några märkbara skillnader är det i alla fall inte tal om. Det ser jag. Svart på vitt. Varje månad. Direkt från den instans som betalar ut stödet. Var hämtar du din information?

    Och så det där försåtliga "så kallade" flyktingbarn. Utan att kunna anklagas för att påstå något bestämt så har du genast framställt det som om ensamkommande flyktingbarn är någon sorts bedragare. Säkert ett bekvämt sätt att argumentera, men inte särskilt renhårigt.
    Fattar mig kort nu när jag mer eller mindre skrivit en uppsats som svar i några andra trådar.

    Stycke 1: Etableringsbidrag + då SFI bonus, 12.000:-
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1098224&lid=puff_1098283&lpos=rubrik
    Sjuka och arbetslösa lever på långt mindre.

    Stycke 2: politisktinkorrekt.info/2011/02/26/repris-arabisk-utbildning-hur-man-fuskar-till-sig-put/
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-14 23:07:45 följande:
    Var kan jag hitta information om detta?
    Förutom på Ekeroths blogg.
    Litar du inte på Ekeroth?

    Du lär för övrigt känna igen fortsättningen. Mer fantasi än så här har jag inte.
    Manchester skrev 2011-03-14 23:19:24 följande:
    Jag vet att det har hänt, ja. Men jag vet också att när det gäller ensamkommande som finns på boendet i min egen kommun så får man ta till en rejäl dos fantasi om man ska få dem till att vara vuxna. Nu har jag inte direkt personligen gjort något handröntgen eller liknande på dem och visst kan man tänka sig ett fall där en pojke som säger sig vara 16 och även ser ut som 16, egentligen visar sig vara en ovanligt späd och outvecklad 18-åring. Men det är inte vad jag skulle gissa på i första hand.

    Är du förresten lika misstänksam mot alla andra grupper i samhället? Pratar du enbart om "så kallade hantverkare" eller "så kallade byggare" efter att ha sett TV-program som avslöjar ett fåtal fuskbyggen? För ett tag sedan avslöjades det ju att en person lyckats lura sig till en läkartjänst utan att egentligen vara utbildad. Betyder det att det numera bara finns "så kallade läkare"  i din värld?
    Dina erfarenheter är naturligtvis sanna eftersom du har upplevt dem. Men jag skulle tveka att dra alltför generella slutsatser om hantverkare och läkare bara med grund i min egen erfarenhet av hantverkare och läkare. Du borde också tveka. Många av dem är helt säkert under 18 år. Hur många?

    Kolla sista avsnittet och referenserna däri:
    sv.wikipedia.org/wiki/Ensamkommande_barn

    Det är inte alla ensankommande som är ensamma heller, visar erfarenheter från Holland:
    www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/365665:Danmark--Uledsagede-boern-modtages-af-far-og-mor--naar-de-sendes-tilbage

    Jag gilar inte att bli blåst.

    Du kanske är mer förlåtande, men borde kunna fundera på hur många personer man kan hjälpa i ett fattigt land med pengarna ett så kallat ensamkommande barn kostar. Vilket alltså är minst 2000 kr/dygn. Kolla läkare utan gränsers hemsida, där finns till exempel siffror på hur många koleravaccin man får för en viss slant. Do your own math. Det finns ca 1,5 miljarder fattiga människor i världen, vi kan inte ta emot dem alla. De som lyckats ta sig hit bör vara de som har råd och styrka att resa över halva världen. Jag förstår inte varför vi skall ösa pengar över just dem.
  • Manchester
    JTA skrev 2011-03-15 21:12:36 följande:
    Litar du inte på Ekeroth?

    Du lär för övrigt känna igen fortsättningen. Mer fantasi än så här har jag inte.
    Manchester skrev 2011-03-14 23:19:24 följande:
    Jag vet att det har hänt, ja. Men jag vet också att när det gäller ensamkommande som finns på boendet i min egen kommun så får man ta till en rejäl dos fantasi om man ska få dem till att vara vuxna. Nu har jag inte direkt personligen gjort något handröntgen eller liknande på dem och visst kan man tänka sig ett fall där en pojke som säger sig vara 16 och även ser ut som 16, egentligen visar sig vara en ovanligt späd och outvecklad 18-åring. Men det är inte vad jag skulle gissa på i första hand.

    Är du förresten lika misstänksam mot alla andra grupper i samhället? Pratar du enbart om "så kallade hantverkare" eller "så kallade byggare" efter att ha sett TV-program som avslöjar ett fåtal fuskbyggen? För ett tag sedan avslöjades det ju att en person lyckats lura sig till en läkartjänst utan att egentligen vara utbildad. Betyder det att det numera bara finns "så kallade läkare"  i din värld?
    Dina erfarenheter är naturligtvis sanna eftersom du har upplevt dem. Men jag skulle tveka att dra alltför generella slutsatser om hantverkare och läkare bara med grund i min egen erfarenhet av hantverkare och läkare. Du borde också tveka. Många av dem är helt säkert under 18 år. Hur många?

    Kolla sista avsnittet och referenserna däri:
    sv.wikipedia.org/wiki/Ensamkommande_barn#cite_note-40

    Det är inte alla ensankommande som är ensamma heller, visar erfarenheter från Holland:
    www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/365665:Danmark--Uledsagede-boern-modtages-af-far-og-mor- -naar-de-sendes-tilbage

    Jag gilar inte att bli blåst.

    Du kanske är mer förlåtande, men borde kunna fundera på hur många personer man kan hjälpa i ett fattigt land med pengarna ett så kallat ensamkommande barn kostar. Vilket alltså är minst 2000 kr/dygn. Kolla läkare utan gränsers hemsida, där finns till exempel siffror på hur många koleravaccin man får för en viss slant. Do your own math. Det finns ca 1,5 miljarder fattiga människor i världen, vi kan inte ta emot dem alla. De som lyckats ta sig hit bör vara de som har råd och styrka att resa över halva världen. Jag förstår inte varför vi skall ösa pengar över just dem.
    Pengar är ingen garanti mot allt ont. I nazisternas läger gasades rika och fattiga judar ihjäl sida vid sida. I dagens Iran sätts rika samvetsfångar i samma fängelse som fattiga. Möjligen kan några rika judar på 30-talet och några rika oliktänkande iranier idag ha lyckats köpa falska papper och därmed tagit sig ut ur landet. På 30-talet lät vi judarna vända vid gränsen och åka tillbaka till en säker död. Ska vi göra samma sak med iranier (och andra flyktingar) idag? Och är det då någon tröst att fattigare förföljda människor inte ens hade chansen att försöka fly?
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2011-03-15 21:12:36 följande:
    Litar du inte på Ekeroth?

    Du lär för övrigt känna igen fortsättningen. Mer fantasi än så här har jag inte.
    Manchester skrev 2011-03-14 23:19:24 följande:
    Jag vet att det har hänt, ja. Men jag vet också att när det gäller ensamkommande som finns på boendet i min egen kommun så får man ta till en rejäl dos fantasi om man ska få dem till att vara vuxna. Nu har jag inte direkt personligen gjort något handröntgen eller liknande på dem och visst kan man tänka sig ett fall där en pojke som säger sig vara 16 och även ser ut som 16, egentligen visar sig vara en ovanligt späd och outvecklad 18-åring. Men det är inte vad jag skulle gissa på i första hand.

    Är du förresten lika misstänksam mot alla andra grupper i samhället? Pratar du enbart om "så kallade hantverkare" eller "så kallade byggare" efter att ha sett TV-program som avslöjar ett fåtal fuskbyggen? För ett tag sedan avslöjades det ju att en person lyckats lura sig till en läkartjänst utan att egentligen vara utbildad. Betyder det att det numera bara finns "så kallade läkare"  i din värld?
    Dina erfarenheter är naturligtvis sanna eftersom du har upplevt dem. Men jag skulle tveka att dra alltför generella slutsatser om hantverkare och läkare bara med grund i min egen erfarenhet av hantverkare och läkare. Du borde också tveka. Många av dem är helt säkert under 18 år. Hur många?

    Kolla sista avsnittet och referenserna däri:
    sv.wikipedia.org/wiki/Ensamkommande_barn#cite_note-40

    Det är inte alla ensankommande som är ensamma heller, visar erfarenheter från Holland:
    www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/365665:Danmark--Uledsagede-boern-modtages-af-far-og-mor- -naar-de-sendes-tilbage

    Jag gilar inte att bli blåst.

    Du kanske är mer förlåtande, men borde kunna fundera på hur många personer man kan hjälpa i ett fattigt land med pengarna ett så kallat ensamkommande barn kostar. Vilket alltså är minst 2000 kr/dygn. Kolla läkare utan gränsers hemsida, där finns till exempel siffror på hur många koleravaccin man får för en viss slant. Do your own math. Det finns ca 1,5 miljarder fattiga människor i världen, vi kan inte ta emot dem alla. De som lyckats ta sig hit bör vara de som har råd och styrka att resa över halva världen. Jag förstår inte varför vi skall ösa pengar över just dem.
    Hahaha nej.

    Men JTA, att vara fattig är inget skäl till asyl. Enligt lagen alltså.
    Jag tror jag redan redogjort för hur de flesta som kommer hit har råd.
    Nu vet jag inte vilka ösande pengar du syftar på, men BigDaddy har i tråden (eller en relaterad) redogjort för kostanderna som TS pratar om, vilka, satta i ett perspektiv, inte alls är några enorma summor som påverkar varken dig eller mig eller Sverige.
    Du är smart. Du vet att om vi skulle sluta ta emot flyktingar, eller inte ge papperslösa vård och skola, skulle dessa pengar ändå inte gå till Läkare utan gränser.
    Det ena ska heller inte behöva utesluta det andra. Var det inte du som skulle börja avvara en slant i mån till LUG förresten?
  • JTA
    Manchester skrev 2011-03-15 21:21:47 följande:
    Pengar är ingen garanti mot allt ont. I nazisternas läger gasades rika och fattiga judar ihjäl sida vid sida. I dagens Iran sätts rika samvetsfångar i samma fängelse som fattiga. Möjligen kan några rika judar på 30-talet och några rika oliktänkande iranier idag ha lyckats köpa falska papper och därmed tagit sig ut ur landet. På 30-talet lät vi judarna vända vid gränsen och åka tillbaka till en säker död. Ska vi göra samma sak med iranier (och andra flyktingar) idag? Och är det då någon tröst att fattigare förföljda människor inte ens hade chansen att försöka fly?
    Jag har nära nog ingen aning om vad din replik har att göra med mitt inlägg. Men å andra sidan är repliken väl mer on topic än mitt inlägg, så det gör väl detsamma

    Migrationsverket -> Migrationsdomstolen -> Migrationsöverdomstolen. Har ens fall gått igenom de instanserna utan att man fått asyl, så är man enligt landets lag och domstolar inte flykting. Det finns alltså inga "illegala flyktingar".

    Domstolarna kan förstås göra fel. Du får väl jobba för att förbättra deras kvalitet. Att låta alla som säger sig vara förföljda stanna här innebär fri invandring, vilket inte är ett alternativ. Det går inte, vi kan inte ta hand om alla. Läs mitt föregående inlägg igen.
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-15 21:26:22 följande:
    Hahaha nej.

    Men JTA, att vara fattig är inget skäl till asyl. Enligt lagen alltså.
    Jag tror jag redan redogjort för hur de flesta som kommer hit har råd.
    Nu vet jag inte vilka ösande pengar du syftar på, men BigDaddy har i tråden (eller en relaterad) redogjort för kostanderna som TS pratar om, vilka, satta i ett perspektiv, inte alls är några enorma summor som påverkar varken dig eller mig eller Sverige.
    Du är smart. Du vet att om vi skulle sluta ta emot flyktingar, eller inte ge papperslösa vård och skola, skulle dessa pengar ändå inte gå till Läkare utan gränser.
    Det ena ska heller inte behöva utesluta det andra. Var det inte du som skulle börja avvara en slant i mån till LUG förresten?
    Nej, fattigdom är inte skäl för asyl. Vilket var en delpoäng. Klart man vill ordna ett bättre liv för sig. Var har du redogjort för hur de flesta som kommer hit har råd?

    BigDaddys och andras resonemang om kostnader förstår jag inte. Sade inte upphovspersonerna själva att det kommer att kosta 1,7 miljarder kronor? (Per år?) Så vad bråkar de om? Mycket pengar förstås, men kanske bara en tiondel av vad norra länken i Stockholm kommer att kosta.

    Det egentliga kruxet är väl att den här typen av beslut så att säga nullifierar vad lagen och domstolarna säger. Det gör detsamma vilket beslut man får - eller varför ens be om ett beslut - det är bara att stanna kvar ändå.

    Jag har inte riktigt förstått hur långt det här beslutet sträcker sig. Är det nu bara att resa hit och sedan ställa sig i kö för en höftledsoperation? Man har talat om vissa grupper och vissa sammanhang. Låter som moderaterna sett till att reservera sig - är miljöpartiet blåsta?
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2011-03-15 21:57:51 följande:
    Nej, fattigdom är inte skäl för asyl. Vilket var en delpoäng. Klart man vill ordna ett bättre liv för sig. Var har du redogjort för hur de flesta som kommer hit har råd?

    BigDaddys och andras resonemang om kostnader förstår jag inte. Sade inte upphovspersonerna själva att det kommer att kosta 1,7 miljarder kronor? (Per år?) Så vad bråkar de om? Mycket pengar förstås, men kanske bara en tiondel av vad norra länken i Stockholm kommer att kosta.

    Det egentliga kruxet är väl att den här typen av beslut så att säga nullifierar vad lagen och domstolarna säger. Det gör detsamma vilket beslut man får - eller varför ens be om ett beslut - det är bara att stanna kvar ändå.

    Jag har inte riktigt förstått hur långt det här beslutet sträcker sig. Är det nu bara att resa hit och sedan ställa sig i kö för en höftledsoperation? Man har talat om vissa grupper och vissa sammanhang. Låter som moderaterna sett till att reservera sig - är miljöpartiet blåsta?
    Jag trodde jag gjort det i en annan tråd, detta är ju inte första diskussionen i ämnet!
    Det är ju så det är i England, inte med vård ock skola (rätta mig om jag har fel), men på det sättet att England inte deporterar. Asylsökanden får avslag och lämnas sedan vind för våd. De flesta hänger ju alltså kvar och bygger upp ett liv så gott det går. Visst, tas man av polisen så är det kört, men man sätts inte i förvar för deportering på samma sätt som i Sverige. Vid ett avvisningsbeslut i Sverige är det således relativt svårt att hålla sig undan.
    Men jag förstår din poäng.
  • ica

    Intressant att de som vistas illigalt ska vara de enda som får gratis vård. Vi som är skrivna här betalar ju för vård, skola mm via skatten.

  • Manchester
    ica skrev 2011-03-16 06:13:27 följande:
    Intressant att de som vistas illigalt ska vara de enda som får gratis vård. Vi som är skrivna här betalar ju för vård, skola mm via skatten.
    Nja, inte riktigt så väl? Eller har jag missat att barn till arbetslösa slängs ut ur skolan? Att funktionshindrade som aldrig kunnat jobba inte får någon vård? På något sätt måste jag ha missförstått hela poängen med den skattefinansierade välfärden. Jag trodde nämligen att den gick ut på att alla skulle få tillgång till sådant som skola och vård, oavsett om de hade möjlighet att vara med och betala eller inte. Men jag kan förstås ha fel. Eller så var det du som glömde något i hastigheten.
  • paperplanes
    ica skrev 2011-03-16 06:13:27 följande:
    Intressant att de som vistas illigalt ska vara de enda som får gratis vård. Vi som är skrivna här betalar ju för vård, skola mm via skatten.
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola