• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • JTA
    Manchester skrev 2011-03-16 20:05:05 följande:
    Nja, inte riktigt så väl? Eller har jag missat att barn till arbetslösa slängs ut ur skolan? Att funktionshindrade som aldrig kunnat jobba inte får någon vård? På något sätt måste jag ha missförstått hela poängen med den skattefinansierade välfärden. Jag trodde nämligen att den gick ut på att alla skulle få tillgång till sådant som skola och vård, oavsett om de hade möjlighet att vara med och betala eller inte. Men jag kan förstås ha fel. Eller så var det du som glömde något i hastigheten.
    paperplanes skrev 2011-03-16 20:10:51 följande:
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
    Ja det är väl detta som blir konsekvensen av att allt färre skall betala för allt fler. Ett välfärdssamhälle lär endast fungera så länge de allra flesta inte använder sig av välfärden annat än som akut och tillfällig lösning. Så ju fler vi tar hit som inte kan, vill eller får vara med och betala, desto snabbare utför går det.

    Jag undrar om inte moderaterna är ute efter att sänka välfärdssamhället. Som bekant förespråkar de allmänt individuella lösningar.
  • ica
    JTA skrev 2011-03-14 22:49:35 följande:
    Nåja, det är väl känt från andra länder att när man synar "barnens" påståenden om sin ålder, så dunstar en stor del av den här typen av flyktingar. Det vet antagligen även du.
    Varför synar man inte det här i Sverige?
  • Bussförare

    Ingen människa är illegal! Att någon någonsin har hittat på gränser, det är löjligt. Varje människa måste få bo där hon vill.

    För att korta köer och väntetider, måste fler läkare anställas, flera skolor öppnas. Ni kommer förstår att undra hur får man råd med detta? Jo, skaffa flera arbetsplatser så att alla invandrare får jobb, då blir det skatteintäkter.

  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-16 20:10:51 följande:
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
    Bara de som vistas här illegalt. De som inte är skrivna här i landet. Det är svårt nog ändå för politiker och tjänstemän att fördela våra resurser så de nyttjas bäst.
    Det kommer att bli problem för kommuner och landsting att tillhandahålla skola och vård till dem de inte vet om.
  • Tomtefar

    Jimmie Åkesson frågar statsministern angående de illegala invandrarnas rätt till vård och skola på skattebetalarnas bekostnad.





    Reinfeldt svammlar om arbetskraftinvandring igen med ett totalt intetsägande svar trots att dessa människor redan fått avslag och borde därmed avvisas från Sverige. Nu belönas folk som struntar i myndighetsbeslut.

  • ica
    Manchester skrev 2011-03-16 20:05:05 följande:
    Nja, inte riktigt så väl? Eller har jag missat att barn till arbetslösa slängs ut ur skolan? Att funktionshindrade som aldrig kunnat jobba inte får någon vård? På något sätt måste jag ha missförstått hela poängen med den skattefinansierade välfärden. Jag trodde nämligen att den gick ut på att alla skulle få tillgång till sådant som skola och vård, oavsett om de hade möjlighet att vara med och betala eller inte. Men jag kan förstås ha fel. Eller så var det du som glömde något i hastigheten.
    Arbetslösa har i regel en a-kassa som beskattas. Alltså de har betalat och fortsätter att betala skatt. Skattefinanserad välfärd är till för landets medborgare inte andras länders medborgare. Vitsen med att vara medborgare i ett land är att man är där legalt och får rösta osv.
    paperplanes skrev 2011-03-16 20:10:51 följande:
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
    Nej, men vi klarar inte att fixa allt för hela världens människor. Jag tycker att ska man bo och leva i sverige ska det vara legalt, öppet och ärligt. Jag vill inte ha papperslösa som bor och utnyttjas av skrupellösa individer. Vi har och ska ha en generös flyktingpolitik. Men bara för att man vill bo i sverige har man inte flyktingstatus. Många länder problem löses bäst där inte av att landets unga och arbetsföra flyttar. Afrika behöver sina läkare och sjuksköterskor bättre än vi i den rika världen. Ändå utbildar de läkare och sjuksköterskor åt oss. De gör bäst nytta där.
  • JTA
    Bussförare skrev 2011-03-18 08:12:23 följande:
    Ingen människa är illegal! Att någon någonsin har hittat på gränser, det är löjligt. Varje människa måste få bo där hon vill.

    För att korta köer och väntetider, måste fler läkare anställas, flera skolor öppnas. Ni kommer förstår att undra hur får man råd med detta? Jo, skaffa flera arbetsplatser så att alla invandrare får jobb, då blir det skatteintäkter.
    Kruxet med öppna gränser är förstås att när det är väldigt mycket bättre i ett land än i ett annat land kommer folk att strömma från det sämre till det bättre. Vilket gör att det senare landets välfärd så småningom havererar.

    "skaffa flera arbetsplatser" -

    För du skojade väl? Annars är du otroligt naiv.
  • paperplanes
    ica skrev 2011-03-19 08:02:27 följande:
    Arbetslösa har i regel en a-kassa som beskattas. Alltså de har betalat och fortsätter att betala skatt. Skattefinanserad välfärd är till för landets medborgare inte andras länders medborgare. Vitsen med att vara medborgare i ett land är att man är där legalt och får rösta osv.
    paperplanes skrev 2011-03-16 20:10:51 följande:
    mmm... kanske skulle ändra så att de som inte betalar skatt inte får rätt till skola och vård.... eller var det bara vissa grupper som skulle exkluderas? 
    Nej, men vi klarar inte att fixa allt för hela världens människor. Jag tycker att ska man bo och leva i sverige ska det vara legalt, öppet och ärligt. Jag vill inte ha papperslösa som bor och utnyttjas av skrupellösa individer. Vi har och ska ha en generös flyktingpolitik. Men bara för att man vill bo i sverige har man inte flyktingstatus. Många länder problem löses bäst där inte av att landets unga och arbetsföra flyttar. Afrika behöver sina läkare och sjuksköterskor bättre än vi i den rika världen. Ändå utbildar de läkare och sjuksköterskor åt oss. De gör bäst nytta där.
    Det jag vände mig mot var resonemanget: "de som har betalt skatt ska få vård" och mellan raderna "om de inte är pursvenskar förstås". 

    Jag tycker inte att det är svårare än så här. Folk vistas illegalt i landet, det är inte rätt. Men de blir sjuka och behöver vård och då kan vi inte bara blunda och säga "nä, du är här illegalt: fortsätt blöda". Även om SD skulle ha majoritet i riksdagen tror jag inte att läkare skulle neka döende människor vård. Vård innan det blir akut är också fullt rimligt. Antibiotika vid exempelvis hjärnhinneinflammation kan spara akutsjukvården enorma resurser. Fulltständigt korkat att skicka hem papperslösa vid ett sådant fall med uppmaningen: vänta till du börjar krampa.
    Bara för att folk har begått lagbrott kan vi inte neka dem vård. Narkotikamissbrukare får vård vid överdoser och jag skulle inte vilja leva i något annat samhälle.
     
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-19 14:07:38 följande:
    Det jag vände mig mot var resonemanget: "de som har betalt skatt ska få vård" och mellan raderna "om de inte är pursvenskar förstås". 

    Jag tycker inte att det är svårare än så här. Folk vistas illegalt i landet, det är inte rätt. Men de blir sjuka och behöver vård och då kan vi inte bara blunda och säga "nä, du är här illegalt: fortsätt blöda". Även om SD skulle ha majoritet i riksdagen tror jag inte att läkare skulle neka döende människor vård. Vård innan det blir akut är också fullt rimligt. Antibiotika vid exempelvis hjärnhinneinflammation kan spara akutsjukvården enorma resurser. Fulltständigt korkat att skicka hem papperslösa vid ett sådant fall med uppmaningen: vänta till du börjar krampa.
    Bara för att folk har begått lagbrott kan vi inte neka dem vård. Narkotikamissbrukare får vård vid överdoser och jag skulle inte vilja leva i något annat samhälle.
    Vi nekar ingen vård här i Sverige. Men är du inte skriven här får du eller din försäkring betala. Det gäller ju utlandssvenskar. Jag tycker att vi inte ska ha illegala människor här. De måste få vara skrivna här eller bli utvisade. De illegala utnyttjas och behandlas uselt och är rättslösa.
    Vi som bor här har inte gratis vård och skola utan betalar skatt. Jag vill ha fortsatt vård för alla i detta landet. Men vet  att våra skattemedel inte räcker i dagsläget. Hur löser vi det?
  • Noun

    Man kan fundera över ifall M går med på förslaget med förhoppningar om ökad privatisering och minskad subvetionering av densamma.

    F.ö. tycker jag det är ovärdigt ett välfärdssamhälle att neka barn deras grundläggande rättigheter.

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola