• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • I Blackrose I
    ica skrev 2011-03-24 06:43:47 följande:
    Är det fler grupper än feta och alkolister som får skylla sig själva. Många alkolister har en anna diagnos som de inte fått hjälp för i botten. Liksom många feta kan vara deprimerade och mycket psykmedisin gör att du går upp i vikt.

    Tyvärr riskerar mina skattepengar att gå till såna som du.

    Inom sjukvården vårdar vi alla utan hänsyn till om de är bra människor eller inte. Själv betalar jag gärna skatt men tycker att skattepengar ska användas väl.
    Dina skattepengar riskerar inte att gå till mig. Har aldrig gått på soc. I min grupp ser vi ner på folk som går på soc så skippa skitsnacket.

    Ja, det finns fall i alla grupper som man ka ta upp för att få fram sin agenda. Om vi applicerar din argument på invandrare så får dom skylla sig själva att dom hamnar här och varit tvungna att fly från t.ex. krig eller?

    Det där låter jättefint men i ett land där avundsjukan är det största folksjukdomen som håller på att ta kål på folk så är ett välfärdssystem rena idioti. Det skapar bara bråk, utanförskap och en massa onödig tjafs.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Sötnöten
    I Blackrose I skrev 2011-03-23 20:39:59 följande:
    Nej, och jag vill gärna slippa betala för smällfeta som tar vårdplatser så att alla andra får ställa sig i kö, vill inte betala för svenska alkoholister (Finns en hel del) och en massa annat. Får jag också välja själv?

    Jag är dock för minskad skatt och att man tar bort all slags bidrag här i Sverige. Jag hade gladeligen startad en fond för mina landsmän där dom fick söka diverse bidrag. Hade mer än gärna gjort det.
    Klart du får välja! Det måste ju vara lika från alla håll! 

    Då föreslår jag att du startar en fond ASAP så att de som vill kan söka bidrag, så kan du bevilja de du tycker har rätt till bidraget! Jag kommer inte protestera en enda gång! Då slipper mina skattepengar gå till dessa, eftersom att pengarna tas från din fond!

    Så gött!!! ÄNTLIGEN slipper jag betala för illegala flyktingar!!!! Senare när du ser hur bra din fond går (troligtvis dåligt eftersom jag misstänker att utgifterna kommer vara större än intäkterna) kan du även ta över kassaflödet för den "andra" invandringen, så slipper även dessa skattepengr försvinna från den befolkningen som e i behov av behandling för sin fettma och/eller alkoholism, eftersom att jag 100ggr mer betalar för dessa, än invandring! (Om dena dröm ändå vore sann!)
  • I Blackrose I
    Sötnöten skrev 2011-03-24 19:56:01 följande:
    Klart du får välja! Det måste ju vara lika från alla håll! 

    Då föreslår jag att du startar en fond ASAP så att de som vill kan söka bidrag, så kan du bevilja de du tycker har rätt till bidraget! Jag kommer inte protestera en enda gång! Då slipper mina skattepengar gå till dessa, eftersom att pengarna tas från din fond!

    Så gött!!! ÄNTLIGEN slipper jag betala för illegala flyktingar!!!! Senare när du ser hur bra din fond går (troligtvis dåligt eftersom jag misstänker att utgifterna kommer vara större än intäkterna) kan du även ta över kassaflödet för den "andra" invandringen, så slipper även dessa skattepengr försvinna från den befolkningen som e i behov av behandling för sin fettma och/eller alkoholism, eftersom att jag 100ggr mer betalar för dessa, än invandring! (Om dena dröm ändå vore sann!)
    Hade gärna gjort det.

    Du behöver inte oroa dig för att det ska gå dålig för min fond fröken. Mina landsmän har bland dom bästa jobben när det kommer till utlänningarna så vi lär kunna betala för den lilla gruppen som behöver vårt hjälp. Bra skatten jag själv betalar per år skulle kunna mätta en familj på ett år så dont you worry.

    Oroa du dig för dina alkoholister och andra utgifter som du blir tvungen att betala ut till.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Quintus Zebra
    Rurik skrev 2011-03-23 21:40:55 följande:
    1, :Men Hallå..Sverige kan INTE ta emot hur måga människor som helst (och ge dom svensk levandstadard..)
    2,:Sverige klan visst skicka tillbaka de illegala invandrare som myglat sig hit! Vi får samtala med respektive regeringar och ge flygbolagen mer ansvar!
    1. Hur har detta med ämnet att göra?

    2. Okej, så i dina ögon skall Sverige inte ta emot folk utan pass som inte kan bevisa vilket land de kommer ifrån. Men samtidigt skall lilla lilla pyttelilla Sverige tvinga andra länder att ta emot papperslösa (en ligt dig myglande) människor som påstår att de inte ens kommer från landet?

    Sverige är inte ett land på ruinens brant. För mig är det självklart att Sverige i allra högsta grad har råd med att ge alla människor akut vård och att ge alla barn tillgång till skolan.

    Vad skulle det säga om oss som samhälle om vi lät folk ligga och dö på gatorna, och om vi förvägrade vissa barn från att få gå i skolan enbart på grund av saker som deras föräldrar har gjort?
  • Quintus Zebra
    chrissandra skrev 2011-03-24 09:18:41 följande:
    "De är inga kriminella monster, de är vanliga människor" säger du.

    Då undrar jag när förvandlingen sker? Efter de kommit hit?
    När man blir utsatt för deras framfart och deras bristande förmåga i att veta vad som är ditt och mitt då tycker jag inte att de uppför sig som "vanliga människor".

    Man kan se när man som turist i diverse andra länder att där är det vanligt att kasta sopor i gränder, skrika åt varandra om vem som ska köra först t.ex.
    På vissa ställen kan man inte stanna bilen i en korsning utan att någon försöker slita upp dörren och endera råna dig eller slita ut dig och ta din bil,när dessa kommer till Sverige blir de inte fromma per automatik utan djungelns lag är djupt inpräntad och där är ett stort problem.

    Pratade med en man (invandrare, legal) han berättade att i deras land kan man inte förvänta sig hjälp hos doktorn om man inte betalade honom (muta, inte vårdavgift), där han växte upp var stöld ett sätt att överleva, tog du inte för dig så fick du svälta.

    Pratade också med en kvinna (invandrare, legal) hon berättade att i deras land blev hon tagen av polisen flera gånger pga att håret stack fram, det fick inte synas något. För att polisen skulle släppa henne var hon tvungen att betala dem. Vid ett tillfälle hade de slitit in henne i polisbilen och tvättat bort hennes nagellack och läppstift med aceton.
     Hon är drygt 40 år och jättegullig men hennes manshat är otroligt djupt rotat så hon säger att hon kommer leva ensam alltid.
    Det finns vidriga åsikter och hemskheter i världen, det är tydligt.

    Det finns vidriga åsikter i Sverige också. Jag känner helsvenska män i min ålder som anser att en kvinna som klär sig sexigt på stan får skylla sig själv om hon blir våldtagen. Jag känner folk som har blivit misshandlade och hånade av svenska poliser. Jag känner andra som tycker att barn skall få ligga och dö på gatan för att de anses vara "illegala" invandrare. Men det gör inte alla svenskar till monster, lika lite som alla Invandrare skall behöva stämplas som monster för att en minoritet beter sig illa.

    Och jag förstår inte logiken riktigt. Dom har det enligt dig för jävligt i sitt hemland, och därför skall vi INTE ge dem hjälp när de kommer hit?
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-03-24 10:22:21 följande:
    Dina skattepengar riskerar inte att gå till mig. Har aldrig gått på soc. I min grupp ser vi ner på folk som går på soc så skippa skitsnacket.

    Ja, det finns fall i alla grupper som man ka ta upp för att få fram sin agenda. Om vi applicerar din argument på invandrare så får dom skylla sig själva att dom hamnar här och varit tvungna att fly från t.ex. krig eller?

    Det där låter jättefint men i ett land där avundsjukan är det största folksjukdomen som håller på att ta kål på folk så är ett välfärdssystem rena idioti. Det skapar bara bråk, utanförskap och en massa onödig tjafs.
    Är man flykting så får man uppehållstillstånd i sverige. Men vi har en stor grupp invandrare som saknar flyktingstatus men kommer hit för ett bättre liv. Eller så är de asylsökande i ett annat mottagarland. Dvs det är fortfarande synd om dem men vi kan inte lösa alla problem här i sverige. Andras länders problem löses ofta bäst där.
    Och våra skattepengar går till annat än soc. Så var inte säker på att du inte använt skattepengar. Jag har då gått i skola här i landet och åtnjutit skattepengar.
  • Noun
    ica skrev 2011-03-25 07:12:27 följande:
    Och våra skattepengar går till annat än soc. Så var inte säker på att du inte använt skattepengar. Jag har då gått i skola här i landet och åtnjutit skattepengar.
    Låt oss hoppas att du då ligger på +kontot precis som Roze!

    Jag vet inte om just Roze invandrat, men om DU är född i sverige har du rent ekonomiskt redan kostat en hel del innan du ens blev myndig och tilläts dra in full lön!
  • I Blackrose I
    ica skrev 2011-03-25 07:12:27 följande:
    Är man flykting så får man uppehållstillstånd i sverige. Men vi har en stor grupp invandrare som saknar flyktingstatus men kommer hit för ett bättre liv. Eller så är de asylsökande i ett annat mottagarland. Dvs det är fortfarande synd om dem men vi kan inte lösa alla problem här i sverige. Andras länders problem löses ofta bäst där.
    Och våra skattepengar går till annat än soc. Så var inte säker på att du inte använt skattepengar. Jag har då gått i skola här i landet och åtnjutit skattepengar.
    Jag har nog kostad skattebetalarna mycket mindre än vad du har gjort och betalad tillbaka flera gånger om.

    Du har åt andra sidan redan vid födsel kostad staten en engångssumma runt 40.000, sen vaccinationer, dagis, skola, tandvård m.m.

    Och så säger du samma sak som SD:iter som inte har kunnat ge mig ett vettigt svar och sist jag tvingade en att svara så avregistrerade personen sig.
    Hur löses problemet bäst i ME-länder?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Noun skrev 2011-03-25 07:52:31 följande:
    Låt oss hoppas att du då ligger på +kontot precis som Roze!

    Jag vet inte om just Roze invandrat, men om DU är född i sverige har du rent ekonomiskt redan kostat en hel del innan du ens blev myndig och tilläts dra in full lön!
    Äh, hon ville bara spy ut sin dynga och har ingen aning om vad hon snackar om. Tyvärr...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Noun
    I Blackrose I skrev 2011-03-25 08:11:53 följande:
    Äh, hon ville bara spy ut sin dynga och har ingen aning om vad hon snackar om. Tyvärr...
    Min grupp skulle kanske ha gemensam finansiering med din? JAG är åtminstone intresserad.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola