• youandmeandthebaby

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    när jag o min man o våran 3 månaders baby va på åhlens igår (stockholm vid drottninggatan) fick jag inte amma mitt barn när vi satte oss vid fiket som är längst ner på
    åhlens.

    det va en svensk kille som jobbade där o jag satte mej o ammade mitt barn o då kommer han fram till mej o sa: då fick inte sitta här o amma. då sa jag : va skojar du?
    och fortsatte o amma mitt barn. då ringde idioten vakterna. så efter en stund kom 2 stora vakter fram till mej o sa: du måste respektera personalen när dom säger att du inte få amma här. och då sa jag att jag få amma mitt barn va som helst. och att säga till en mamma som sitter o ammar att hon inte få det. det är en stor kränkning. jag sa även att jag har inte gjort nåt fel och mitt barn är hungrig.
    vakterna sa bara att jag måtse gå.

    efter ett tag kom det fram en kvinna till oss,hon satt bakom mej o såg allting. hon sa att detta va vidrigt och att jag får amma vart jag vill. jag sa till henne att min barn e 3 månader o han e hungrig. hon va jättesnäll o såg väldigt ldesen ut för mina vägar.

    jag sa till vakten kan du gå så jag få amma mitt barn ifred tills han e klar?. både vakterna stod o vaktade mej när jag satt o ammade. presic som om jag skulle va nån bråkstake. och vakterna ringer man bara när nån är bråkig.

    jag känner mej jätteledsen o kränkt. men är glad att denna kvinna tog min sida.
    det uppskattar jag mycket.

    kille som ringde vakterna va typ vi 19 åldern. fan inte ens torr bakom öronen.

    Suck!

  • Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)
  • MamaJuice

    Inte för att jag egentligen orkar bry mig om er som anser att ammande kvinnor ska amma avskillt... idiotiskt!

    Kvinnans kropp är skapad som sådan att brösten producerar näring åt det viktigaste vi någonsin kommer att få ta oss an i livet, ett annat litet liv som vi själva skapat! Detta går före alla äckelmagade trångsynta personer på café eller var som!

    Hade det varit en hymf att amma offentligt och "fult att visa bröstet" så hade vi skapats annorlund! Vi hade kanske ammat genom näsan istället? Ni som tycker det är "äckligt" med ammande mammor, titta bort?!

    Gäller detta alla arter? Ska hundar, katter, eller andra däggdjur också "gå undan" med sina 10 ungar varje gång dom vill äta? Eller är det kanske inte samma sak? 

    Om det är självklart att få amma tom i GUDS HUS, så borde det fan vara accepterat överallt! Det är INTE äckligt och det är INTE som ett toalettbesök! Finns många vuxna människor som är mycket mer motbjudande när dom äter eller dricker för mycket offentligt....

    Det är än så länge lagligt i Sverige att amma på allmän plats, och må så alltid vara!

    Släpp diskussionen och tänk istället på vem som far mest illa av att inte tillåta amning... barnen!

  • An0nym0us
    pralin skrev 2011-07-03 00:05:01 följande:
    Lustigt nog var jag på ovan nämnda café idag. Vet du vad jag såg? En kvinna som ammade! I kassan stod en ung kille, mycket möjligt samma, och vet du vad? Den "snorungen" lät henne amma på.
    Jag snittar nog ett besök i veckan på just detta café eftersom det är en mötesplats för mig och mina vänner, och ser ammande mammor där titt som tätt. Aldrig sett varken personal eller vakter höja på ögonbrynet.
    Är även (ganska) säker på att det finns skötrum med amningsmöjligheter på något övre plan, var inte längsen alls min vän utnyttjade detta under en shoppingrunda.
    Tycker du fortfarande att det är värt att blackmaila Åhléns, som oavsett skulle klara sig utan ett 20-tal kunder, när dom faktiskt inte "diskriminerar" eller "kränker" ammande mammor alls?

    Jag tror helt enkelt att TS dammade sitt arsle på en stol, sket i att beställa något och ammade. Sen hade hon taggarna utåt när "snorungen" bad henne beställa något eller hitta en annan sittplats, eftersom caféts stolar (ju...) är till för betalande gäster. Kanske sa han "du kan inte amma här", vilket hon bara misstolkade eftersom det är luddigt sagt av honom. Kanske ville hon amma först och beställa sen? Oavsett, cafét är tämligen befolkat och OM det var såhär det gick till skötte han bara sitt jobb.
     Han har ett jobb att sköta och ingen tid att tjaffsa, därför tillkallade han vakterna som ska hålla ordningen på varuhuset (och genom att inte betala och vägra flytta på sig störde hon ordningen, även om det kanske är lite väl magstarkt att tillkalla ett par vakter).

    Gud vad arg du verkar, mår du bra? ts sa ju att hon hade köpt kaffe.


    Hon satt alltså där och drack kaffe och var en betalande kund.


    Vad ska du nu komma på för historia? Håll dig till fakta istället.

  • youandmeandthebaby

    Till er alla som skriver att jag inte va kund där så kan jag berätta för att jag köpte mej en kaffe. Men oavsett om jag hade gjort det eller inte så är det förnedrande att 2 stora vakter stod o vaktade mej när jag ammade min son som e 3 månader. Hade inte du kännt dej kränkt om detta hade hänt det. Jag kan även berätta att jag har ammat
    På detta fika 1000 gånger o aldrig blivit så här bemött. Det är aldrig nån som har sakt till mej eller ringt till vakterna. Som fick mej att känna som om jag gjorde nåt kriminellt. Jag fick inte ens amma färdigt!! Stackars bebis !! Han e så liten o helt oskyldig. Hur kan vuxna människor göra så här mot ett barn? För det är ju faktiskt han som kommer i kläm. Det är han som inte får äta färdigt tills han bli nöjd!!! Hur kan man rättfärdiga det?

  • Leoella
    youandmeandthebaby skrev 2011-07-03 00:24:35 följande:
    Till er alla som skriver att jag inte va kund där så kan jag berätta för att jag köpte mej en kaffe. Men oavsett om jag hade gjort det eller inte så är det förnedrande att 2 stora vakter stod o vaktade mej när jag ammade min son som e 3 månader. Hade inte du kännt dej kränkt om detta hade hänt det. Jag kan även berätta att jag har ammat
    På detta fika 1000 gånger o aldrig blivit så här bemött. Det är aldrig nån som har sakt till mej eller ringt till vakterna. Som fick mej att känna som om jag gjorde nåt kriminellt. Jag fick inte ens amma färdigt!! Stackars bebis !! Han e så liten o helt oskyldig. Hur kan vuxna människor göra så här mot ett barn? För det är ju faktiskt han som kommer i kläm. Det är han som inte får äta färdigt tills han bli nöjd!!! Hur kan man rättfärdiga det?
    Hum, det var underligt. Då är ju frågan varför detta skedde just nu; har de ändrat policyn eller fått reprimander (från ledning eller kunder) om att de inte följer den ordentligt. Vem vet.
    Det ska bli intressant att läsa vilka svar som kommer till den/de som mailat dem om detta!
  • An0nym0us
    MamaJuice skrev 2011-07-03 00:22:34 följande:
    Släpp diskussionen och tänk istället på vem som far mest illa av att inte tillåta amning... barnen!
  • Dajo
    youandmeandthebaby skrev 2011-07-03 00:24:35 följande:
    Till er alla som skriver att jag inte va kund där så kan jag berätta för att jag köpte mej en kaffe. Men oavsett om jag hade gjort det eller inte så är det förnedrande att 2 stora vakter stod o vaktade mej när jag ammade min son som e 3 månader. Hade inte du kännt dej kränkt om detta hade hänt det. Jag kan även berätta att jag har ammat
    På detta fika 1000 gånger o aldrig blivit så här bemött. Det är aldrig nån som har sakt till mej eller ringt till vakterna. Som fick mej att känna som om jag gjorde nåt kriminellt. Jag fick inte ens amma färdigt!! Stackars bebis !! Han e så liten o helt oskyldig. Hur kan vuxna människor göra så här mot ett barn? För det är ju faktiskt han som kommer i kläm. Det är han som inte får äta färdigt tills han bli nöjd!!! Hur kan man rättfärdiga det?
    Nej, det är inte ett dugg förnedrande utan helt normalt att vakterna assisterar personalen om du inte lyssnar på personalens tillsägelse. Det normala vore att svara "OK, då går jag härifrån och ammar någon annanstans istället" eller att sluta amma direkt när man blir tillsagd, så hade ju vakterna kunnat lägga tid på något vettigare än att titta på en trotsig ammande mamma!
  • Iam

    Efter att ha mailat med TS under kvällen så kan jag i alla fall förstå varför hon fick det bemötande hon fick. 
    Det gör även att jag drar mig ur diskussionen då jag inte ser det som en diskussion.
     

  • mosmo
    Leoella skrev 2011-07-03 00:26:48 följande:
    Hum, det var underligt. Då är ju frågan varför detta skedde just nu; har de ändrat policyn eller fått reprimander (från ledning eller kunder) om att de inte följer den ordentligt. Vem vet.
    Det ska bli intressant att läsa vilka svar som kommer till den/de som mailat dem om detta!
    Sommarvikarie i kassan och på vaktcentralen. end of story
  • Helene OSV
    youandmeandthebaby skrev 2011-07-03 00:24:35 följande:
    Till er alla som skriver att jag inte va kund där så kan jag berätta för att jag köpte mej en kaffe. Men oavsett om jag hade gjort det eller inte så är det förnedrande att 2 stora vakter stod o vaktade mej när jag ammade min son som e 3 månader. Hade inte du kännt dej kränkt om detta hade hänt det. Jag kan även berätta att jag har ammat
    På detta fika 1000 gånger o aldrig blivit så här bemött. Det är aldrig nån som har sakt till mej eller ringt till vakterna. Som fick mej att känna som om jag gjorde nåt kriminellt. Jag fick inte ens amma färdigt!! Stackars bebis !! Han e så liten o helt oskyldig. Hur kan vuxna människor göra så här mot ett barn? För det är ju faktiskt han som kommer i kläm. Det är han som inte får äta färdigt tills han bli nöjd!!! Hur kan man rättfärdiga det?
    Men vad gjorde de sen? De stod och vaktade dig när du ammade!? Ammade du klart och gick sen eller gjorde vakterna något för att hindra dig att amma klart? Följde de dig ut?
  • An0nym0us
    Dajo skrev 2011-07-03 00:29:14 följande:
    Nej, det är inte ett dugg förnedrande utan helt normalt att vakterna assisterar personalen om du inte lyssnar på personalens tillsägelse. Det normala vore att svara "OK, då går jag härifrån och ammar någon annanstans istället" eller att sluta amma direkt när man blir tillsagd, så hade ju vakterna kunnat lägga tid på något vettigare än att titta på en trotsig ammande mamma!

    Men bebisen då? Det är ju h*n som får lida av det.


    Du verkar mest attack-sugen och arg på ts.


    Du har ingen rätt att säga vad som är förnedrande för ts, för du är inte ts.


     

Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)