• youandmeandthebaby

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    när jag o min man o våran 3 månaders baby va på åhlens igår (stockholm vid drottninggatan) fick jag inte amma mitt barn när vi satte oss vid fiket som är längst ner på
    åhlens.

    det va en svensk kille som jobbade där o jag satte mej o ammade mitt barn o då kommer han fram till mej o sa: då fick inte sitta här o amma. då sa jag : va skojar du?
    och fortsatte o amma mitt barn. då ringde idioten vakterna. så efter en stund kom 2 stora vakter fram till mej o sa: du måste respektera personalen när dom säger att du inte få amma här. och då sa jag att jag få amma mitt barn va som helst. och att säga till en mamma som sitter o ammar att hon inte få det. det är en stor kränkning. jag sa även att jag har inte gjort nåt fel och mitt barn är hungrig.
    vakterna sa bara att jag måtse gå.

    efter ett tag kom det fram en kvinna till oss,hon satt bakom mej o såg allting. hon sa att detta va vidrigt och att jag får amma vart jag vill. jag sa till henne att min barn e 3 månader o han e hungrig. hon va jättesnäll o såg väldigt ldesen ut för mina vägar.

    jag sa till vakten kan du gå så jag få amma mitt barn ifred tills han e klar?. både vakterna stod o vaktade mej när jag satt o ammade. presic som om jag skulle va nån bråkstake. och vakterna ringer man bara när nån är bråkig.

    jag känner mej jätteledsen o kränkt. men är glad att denna kvinna tog min sida.
    det uppskattar jag mycket.

    kille som ringde vakterna va typ vi 19 åldern. fan inte ens torr bakom öronen.

    Suck!

  • Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)
  • An0nym0us
    Selfish Geene skrev 2011-07-03 00:58:25 följande:
    vad har graden av naturlighet med saken att göra?

    Varför svarar du inte på frågan istället?


    "Förstår fortfarande inte er som anser att det är äckligt... kan ni förklara?"


     


    Det finns säkert människor som inte vill se dig tuggandes på ditt käk, vad ska du göra? Gå och sätta dig på dass och käka där? Om du inte ser så lider du ju inte av bebisen som äter? Eller är det svårt att titta bort eller sätta dig på en annan plats?

  • Tjenixen
    MamaJuice skrev 2011-07-03 00:55:32 följande:

     Nr 1, en 3 månaders bebis kan inte dricka välling...


    Nr 2, bebisen kanske inte tar flaska (väldigt vanligt på så små bebisar)


    Nr 3, TS vill förmodligen ge sitt barn det bästa, vilket innebär bröstmöjlk....


    Förstår fortfarande inte er som anser att det är äckligt... kan ni förklara? Det är bland det mest naturliga man kan göra....


     


    Så alla ska acceptera att nån bara ammar bara sådär.. Det finns något som heter respekt och alla tycker inte det är ok med ammning bara så där.. Jag tycker inte det är ok  går man undan visst kan jag acceptera det.. Men dom som bara gör det för sakens skull mitt i smeten , nej jag tycker inte det är ok.. Som någon skrev det tar inte lång tid och gå undan.. Viisst en 3 månaders kanske inte kan dricka från flaska  men jag är säker på att det fanns bättre ställen och att ts kunde gått undan mera.

    Alla tycker olika och jag tycker som sagt att man kan respektera dom som inte tycker om det .. Bara för man har rätt till någon ting betyder inte att man måste göra det mitt i smeten..
  • Marvin

    Tjenixen - Visst kan man ha ersättning, men det allra bästa, enligt de flesta BVC, är att hel amma och då använder man ju inte ersättning. Bebisen är då inte van vid ersättning och kanske inte heller vid flaska. Dessutom är mamman van att amma och brösten inställda på att leverera mjölk till bebisen, då börjar de läcka och behöver antingen amningen eller pumpas! Du har inga barn själv antar jag...

  • MamaJuice
    Fennyxx skrev 2011-07-03 00:55:38 följande:
    Vakterna och personalen på Åhlens betedde sig som idioter. Självklart ska man få amma om barnet behöver det. Kafét är en utmärkt plats. Ni som säger att barnet inte "dör", nej det är klart det inte gör, men vad stör mest, ett ätande barn eller ett gallskrikande barn? Ska mamman ta med sig det gallskrikande barnet hela vägen hem för att amma hemma bakom sin burka eller vad är det frågan om? Måste man köpa en villa bara för att man har barn och stanna där tills barnen blivit tjugo och inte kan väcka anstöt på något sätt?

    Nypryda puckon. Det finns hundra saker på stan som är mer störande än ätande bebisar.
  • thexyz
    youandmeandthebaby skrev 2011-07-03 00:56:55 följande:
    Jag har aldrig hört att man inte få amma på det fiket. hat smalt där 1000 gånger o aldrig blivit tillsagd.
    Men vad tror du själv då? Varför sa de åt dig? 
  • Alis volat propriis

    har bara läst ts. fy fan vad fräckt av snubben med tanke på att Åhlens INTE har ett amningsrum ens, vilket är riktigt pinsamt av en stor butik  i Sthlm år 2011!!!! Jag satt själv och ammade på golvet vid en fotoautomat en gång, helt förundrad över att de tagit bort amningsrummet o hinte hade något alternativ. En välmenande kassörska på barnavdelning sa att jag kunde sätta mig i en provhytt om jag ville, men det kändes då ännu märkligare så jag valde att amma på en avskild plats. Hade jag suttit på fiket hade jag självklart inte tvekat infö att amma där. Som jag gjort på många fik. Attt amma betyder inte att flasha brösten!

    Åhlens, dags att visa att ni är måna om era kunder, och ordna med ett babyrum igen!!

  • Tjenixen
    Marvin skrev 2011-07-03 01:06:43 följande:
    Tjenixen - Visst kan man ha ersättning, men det allra bästa, enligt de flesta BVC, är att hel amma och då använder man ju inte ersättning. Bebisen är då inte van vid ersättning och kanske inte heller vid flaska. Dessutom är mamman van att amma och brösten inställda på att leverera mjölk till bebisen, då börjar de läcka och behöver antingen amningen eller pumpas! Du har inga barn själv antar jag...
    Om jag har barn eller ej spelar ingen roll .. Jag vet vad du skriver och visst välling var fel ord och använda men strunt samma.. Man kan fortfarande gå undan och respektera andra...
  • An0nym0us
    Tjenixen skrev 2011-07-03 01:04:02 följande:
    Så alla ska acceptera att nån bara ammar bara sådär.. Det finns något som heter respekt och alla tycker inte det är ok med ammning bara så där.. Jag tycker inte det är ok  går man undan visst kan jag acceptera det.. Men dom som bara gör det för sakens skull mitt i smeten , nej jag tycker inte det är ok.. Som någon skrev det tar inte lång tid och gå undan.. Viisst en 3 månaders kanske inte kan dricka från flaska  men jag är säker på att det fanns bättre ställen och att ts kunde gått undan mera.

    Alla tycker olika och jag tycker som sagt att man kan respektera dom som inte tycker om det .. Bara för man har rätt till någon ting betyder inte att man måste göra det mitt i smeten..

    De flesta har sjal över bebisen.


    Jag har då aldrig sett en mamma amma med tutten ute i vädret "mitt i smeten".


    Men än sen? Titta bort.


    Jag kanske inte heller vill se en bebis suga på sin mammas tutte när jag äter, men jag tolererar det och inser att bebisen måste få äta.


    Arg vuxen som vill äta ostört----Skrikande hungrig bebis...hmm svårt val, men hungrig bebis får nog komma först i detta fallet.


    Sorry.

  • youandmeandthebaby

    Alla ni som skriver att man inte få amma offentligt kan väll ta en minut o tänka på att alla vi har vatt små bebisar vars mammor har ammat ute som inne. Vi har alla varit där. Dvs varit små söta gulliga små bebisar som har blivit super hungriga när ni har vatt ute me era mammor. Tror ni inte att era mammor har vatt tvinga att amma er ute där det är folk? Vi som är vuxna o som inte är små söta bebisar länge tar allting för givet. Vart ät ödmjukheten mot ett spädbarn o framför allt förståelsen?

  • Tjenixen

    Jag har haft den diskutionen med min mamma och vet du vad.. Hon gick undan när jag var liten ..
    Det är bara att acceptera att alla har olika åsikter och vissa tycker det är fel och amma mitt i bland folk ..

Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)