• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • M C
    Mariohn skrev 2011-09-01 20:11:00 följande:
    Fast det där är bara idioti när det kommer till barn. Barn behöver kolhydrater! Sluta genast sätta ditt barn på vuxendieter!! 
    Fast det är ju nys, barn behöver mättande mat - inte fluffet som blir fett runt midjan.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Inima
    Loreena skrev 2011-09-01 20:09:47 följande:
    Jag förstår om du kan känna dig påhoppad av Dagis och BVC, men de vill bara din dotters bästa. Och det bästa ni kan göra är ju faktiskt att ha en samsyn vad gäller dotterns kost. Dagis har ju antagligen en del i dotterns övervikt också eftersom att hon antagligen äter flera mål där.

    Hur/vad brukar er dotter äta idag?
    Det jag tycker att ni ska göra är att minska på kolhydraterna och öka de naturliga fetterna. Då kommer er dotter att känna sig nöjd och mätt och behöva småäta mindre. Hennes hungerskänslor kommer att normaliseras och hon kommer att äta mindre portioner.

    En dag kan tex. se ut såhär:

    Frukost: Omelett

    Mellis: En ostrulle eller en bit leverpastej, en liten bit frukt

    Lunch: Kött/fisk/fågel + grönsaker + fet sås, ej ris, pasta eller potatis, en liten knäckebit med en ordentlig klick bregott på

    Mellis: Tex turkisk yoghurt eller keso med bär

    Middag: Se lunchen

    Kväll: Beroende på vilket klockslag ni äter middag så får ni kolla om hon behöver äta på kvällen. Kanske ett kokt ägg eller några ostrullar passar om hon vill ha något litet.

    Vatten/Mjölk som dryck, ingen saft eller juice!

    Snacks/Godis/fika: Undvik sötsaker. Blir hon sötsugen kan ni prova att ge lite bär med vispgrädde till.

    Ni ska inte svälta er dotter utan låta henne äta sig mätt på riktig mat! Det kan vara så att hon inte tål de höga blodsockernivåer som hon kan få av flingor, bröd, ris, pasta, potatis etc. Alla kolhydrater bryts ner till socker i magen och höjer blodsockret, vilket ökar insulinutsöndringen och triggar igång hungern! Med andra ord så har dagis en stor del i er dotters kost... vad jag vet så är frukost och mellis baserat på flingor, bröd och i vissa fall otäcka lightprodukter!
    Att utesluta kolhydrater när det handlar om ett barn är så idiotiskt att jorden slutar snurra.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Mariohn
    M C skrev 2011-09-01 20:14:37 följande:
    Fast det är ju nys, barn behöver mättande mat - inte fluffet som blir fett runt midjan.
    Barn behöver en varierad kost och alla delar i kostcirkeln. 
  • AnneSophie

    TS,

    Tänk framåt. Vad kan din dotters vikt innebära för hennes barndom, framtid, hennes kort- och långsiktiga hälsa osv osv? Det finns dietister på vårdcentralen, se till att boka en tid för hela familjen och se över era kostvanor. Naturligtvis inte bara för er dotters skull, utan för er skull också.
    Det är enklare att jobba tillsammans mot en mer hälsosam framtid, kanske kan ni hitta en motionsform som passar hela familjen? Simning är en bra början, och er dotter är ju ändå i åldern där många börjar i simskola, eller kanske badminton eller liknande.
      
    Men vänta inte, och bortförklara inte det hela med att en del barn är rultiga, utan ta tag i det redan imorgon och se till att din dotter och hela er familj får en hälsosammare framtid och långa friska liv.


  • Anonym (banta)

    både föräldrarna o barnet borde banta för eran egen skull!!

  • Mariohn

    För att vara konkret: Jag förstår att TS känner sig ledsen och utsatt. Det är aldrig kul att som förälder bli ifrågasatt och kritiserad. Det måste vara jättejobbigt. Det är vad TS väljer att göra med kritiken som skrämmer mig. 

    Ts har rätt att känna att det som hände idag var tråkigt och jobbigt. Det tror jag att de allra flesta hade tyckt. Men man kan validera sina känslor och samtidigt validera den kritik man fått. TS dotter är överviktig. Hon äter för mycket. Visst är det svårt att ändra på det och visst är det tufft att erkänna att man gjort fel. Men "fel" betyder inte att man aktivt utsatt sitt barn för dåligt föräldraskap. Alla har gjort sämre val ibland. Och det gör en inte till en dålig förälder. Det som gör en till en dålig förälder är när man vägrar inse sina brister och lägger all sin energi på att försvara dem istället för att be om hjälp att bli bättre.

     


  • Anonym (också övervikt)

    Man är olika!
    Jag är överviktig MEN är livrädd för att mina barn ska bli som jag, därför uppmuntrar o engagerar jag mig i deras idrott, när de kommer i svackor (vill sluta träna) peppar jag extra så de får gnistan tillbaka.
    Jag är noga med att berätta hu r viktigt det är att äta rätt o regelbundet men inte för mycket socker m.m.
    Nu jobbar jag i köket på ett äldreboende och ser att många jag jobbar med (avdelningspersonal) som är överviktiga vill trösta/berömma/uppmuntra/belöna med mat o snask.
    DET är ett betende vi måste få bort ur våra tankebanor.
    De som är normalviktiga de serverar maten som den ska vara.

    De överviktiga lägger ofta tjockt lager margarin sen 2-3 sk pålägg och man måste äta minst 2 mackor.
    När det gäller vanlig mat så ska det alltid vara mer än 1 portion och vatten går ju inte att dricka utan saft eller annan smak i.

    Sen måste det ju finnas något gott att dricka (läsk/saft) och lite godis på rummet.

    Att sen inte förstå att man har sned uppfattning om mat när man gjort mag OP på både sig själv o sina barn.

    Tycker det är bra när BVC o Dagis lägger sig i och jag tycker faktiskt det är barnmisshandel att göda sina barn.

  • Anonym
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 14:05:18 följande:

    Så när era barn säger att de är hungriga så säger ni att nej du får inte äta. Vänta och var hungrig ist. Gör ni så? Och fikar ni inte hemma kanske? Ska inte barnen också få fika då?


     


    självklart ska barnen äta sig mätta men när man äter för mycket tänjer man ut magsäcken så då äter man mer och mer för att bli mätt.. det gör det inte normalt!

    kan du inte skriva vad ditt barn äter för portioner?

    vad äter hon till frukost? hur mycket?

    Vad äter hon till middag? hur mycket

    vad fikar ni? vad dricker hon till maten? hur mycket frukt äter hon? 
  • Anonym (jäkla människa)
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 15:35:31 följande:
    Ja, vi är överviktiga och det var väl det svaret du ville ha. Jag är 160 lång och väger 116 kilo och min man är 185 lång och väger 135 kilo. Ja jag vet att  det är fel och jag vet att vi måste göra nåt åt det men jag tycker inte att min dotter är så tjock som ni säger.
    Åh vad arg jag blir! Du ser väl hur precis ALLA säger att din dotter är överviktig, gravt överviktig och ändå verkar du inte se det själv! Just nu kanske din dotter inte förstår själv hur illa det är men om ett par år kommer hon må jättedåligt av sin övervikt. Hon kan inte göra något åt saken nu när hon är så liten men du och hennes pappa kan. Ni måste ju ändra er livsstil helt, för er dotters skull. Gör man inte precis vad som helst för att ens barn ska må bra??

    Usch och fy ..
  • Anonym
    Inima skrev 2011-09-01 20:14:59 följande:
    Att utesluta kolhydrater när det handlar om ett barn är så idiotiskt att jorden slutar snurra.
    Visa mig var exakt i Loreenas inlägg där det står att barnet ska utesluta kolhydrater. Det står att hon ska dra ner på kolhydrater och äta sig mätt på riktig mat!
    Hon har helt rätt! Det finns ingen anledning för ett barn att få i sig den enorma mängd kolhydrater som rekommenderas idag. Till och med Livsmedelsverket har ju erkänt att lågkolhydratkost inte alls är dåligt, och kommer att modifiera sina kostråd.

    Att slänga ut sig sådana kommentarer som du gjort  är "så idiotiskt att jorden slutar snurra".... 
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte