• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • vetvadjagvill
    mia83 skrev 2011-09-01 22:45:08 följande:
    Men du, där har jag faktiskt funderingar. Vi har kört ett litet kvällsmål efter middagen för att nattfastan inte ska bli så himla lång. Äter ungarna middag vid fyra, fem och sen äter frukost runt halv åtta så blir det ju himla många timmar fasta annars..är det inte så att den inte ska överskrida 11 timmar? bara en liten fundering, velar fortfarande fram och tillbaka med matfördelningen, tycker det är skitsvårt.
    jag  lägger middagen vid 17.30 och ger en frukt innan istället. sen äter vi länge, de tar tid på sig att äta morätter, gurka och gärna efterärtt direkt efter maten en liten skål yoghurt  tex. eller en frukt efteråt.

    Men när de var mindre så fick de middag 17 men somnade 19.

    Mindre barn kan behöva kvällsmål men då pratar vi ju ofta bebisar som äter gröt och väling.

    En 4åring borde absolut sluta med välling om man äter en bra furkost istället,förvällingen innehåller så mycket energi den att det blir som dubbla frukostar.

          
        
  • Anonym
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 13:58:50 följande:
    Hon hade fyraårskoll förra månaden och då var hon 105 cm och vägde 31 kilo. Hon är lite rund på magen men det är ju bara för att hon äter mat och tycker om det.  Skulle ni säga att era barn inte fick bli mätta kanske????
    Herregud öppna ögonen! Min son är lika gammal och väger 17 kg! Och han är definitivt inte smal utan helt normal. Tänk 14 kg till på honom....hade varit glad om dagis och BVC brydde sig då om inte jag gjorde det. Jag hade nog fått skaffa glasögon också på köpet!
  • Anonym (Ta hjälp!)
    kajsalisa skrev 2011-09-01 22:38:03 följande:
    Bullmamma; vet inte vad ni har för sekretessregler i förskolan, men är det inte så att det räcker att man MISSTÄNKER att ett barn far illa så är man skyldig att göra en soc.anmälan, med eller utan information till föräldrarna eller medgivande från föräldrarna?
    Där jag jobbar (i skolan) brukar vi oftast förvarna föräldrarna om att skolan kommer göra en anmälan, för att det känns mer schysst så, men aldrig nånsin att vi inväntar ett medgivande från föräldrarna. Det är vår PLIKT att anmäla om vi misstänker att ett barn kanske far illa...
    Misstänker förskola att ett barn far illa så är det deras skyldighet/plikt att anmäla, ja. Annars är det tjänstefel.
    I vissa fall är det svårt att avgöra om man ska anmäla, och då kan man avvakta för att få mer kött på benen. I vissa fall så är det rektor som får avgöra om det är tillräckligt för att en anmälan ska göras. Det är rektorn som utför själva anmälan, från förskolan, då hon/han har det det yttersta ansvaret (och för att inte enskild personal ska bli utsatt, då det är förskolan som anmäler, och inte en individ). 

    Vid en anmälan kan rektorn meddela föräldrar som en liten förvarning, som du säger, för att var shysst. Det ska inte komma som en blixt från klar himmel. 
  • mia83

    Ett tillägg till - har själv en systerdotter som får mängder av läsk, bullar, godis av sin mormor, som tyvärr själv har en väldigt osund syn på mat och överför den på sitt barnbarn. Hon tycker hon är snäll och vill inte att flickan ska behöva 'banta', men det har verkligen gått till överdrift. Flickan är överviktig, när hon var fem har jag för mig att hon vägde 34 kg och då var hon kanske 110 cm, inte säker. Jag tycker absolut inte hon är tjock, men kollar man noga så har hon faktiskt små bilringar, vilket jag inte tror är normalt för hennes ålder, och hon måste ha större storlekar i kläder än vad som är normalt för hennes ålder. Det kan bli lite tokigt ibland, men det betyder ju inte att man inte älskar dom!

  • Anonym ((mamma))

    Det låter väldigt mycket tycker jag.
    Min 7 åring är 125 cm och väger 25 kilo, han ligger runt medel för en 7 åring.

    Hoppas ni får/tar emot hjälp för barnets skull.

  • mia83
    vetvadjagvill skrev 2011-09-01 22:53:33 följande:
    jag  lägger middagen vid 17.30 och ger en frukt innan istället. sen äter vi länge, de tar tid på sig att äta morätter, gurka och gärna efterärtt direkt efter maten en liten skål yoghurt  tex. eller en frukt efteråt.

    Men när de var mindre så fick de middag 17 men somnade 19.

    Mindre barn kan behöva kvällsmål men då pratar vi ju ofta bebisar som äter gröt och väling.

    En 4åring borde absolut sluta med välling om man äter en bra furkost istället,förvällingen innehåller så mycket energi den att det blir som dubbla frukostar.

          
        
    Okej! Vi försöker också ge mycket grönsaker, men de flesta petas undan eller hamnar på golvet. Försöker ge lite efterrätt efter också, typ frukt eller yogurt, men oftast är de ändå färdigätna efter 20 minuter. Vi brukade också käka vid 1730 och ge frukt innan förut, men har blivit lite si och så med tiderna nu när det vart sommar, och så har det skjutits fram mer och mer. Ska gå tillbaka till det så kan man ju dra in på kvällsmålet där, dom går ju och lägger sig vid 19tiden så då lär ju inget mer behövas. Tack :)
  • Anonym

    Jag såg ett par barn i din dotters storlek på stranden i somras TS. Och hu, vad jag tyckte synd om dem. De kunde ju knappt röra sig för att låren tog emot och magen var i vägen. Var är ditt föräldraansvar?

  • Falumamman

    visst kan man ha anlag för att bli tjock. MEN tror det mesta beror på vad man stoppar i barnen.
    äter dom en vanlig frukost, en frukt till mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat och dricker vatten mellan måltiderna och att dom får röra på sig blir dom inte tjocka. det är min mening.

    ge dom godis, chips, läsk och undviker att dom rör på sig, tja, no surprise att dom blir tjocka. med detta menar jag barn i allmänhet och inte bara ts dotter.


    Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • Frila2
    Falumamman skrev 2011-09-01 23:07:26 följande:
    visst kan man ha anlag för att bli tjock. MEN tror det mesta beror på vad man stoppar i barnen.
    äter dom en vanlig frukost, en frukt till mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat och dricker vatten mellan måltiderna och att dom får röra på sig blir dom inte tjocka. det är min mening.

    ge dom godis, chips, läsk och undviker att dom rör på sig, tja, no surprise att dom blir tjocka. med detta menar jag barn i allmänhet och inte bara ts dotter.
    Exakt!!
    Frukost, mellanmål med en frukt, lunch, mellanmål med en frukt och sedan middag. Vatten att dricka mellan måltiderna, vatten eller mjölk till måltiderna = normalviktigt barn. Om man har normalviktiga barn kan man utan problem fika någon gång ibland och äta lite godis på lördagarna utan att det är någon fara. Man kan äta allt med måtta och i kombination med att vara fysiskt aktiv
    Det krävs inget geni för att förstå detta.
  • Bräckehäxan
    Anonym (Ta hjälp!) skrev 2011-09-01 22:59:34 följande:
    Misstänker förskola att ett barn far illa så är det deras skyldighet/plikt att anmäla, ja. Annars är det tjänstefel.
    I vissa fall är det svårt att avgöra om man ska anmäla, och då kan man avvakta för att få mer kött på benen. I vissa fall så är det rektor som får avgöra om det är tillräckligt för att en anmälan ska göras. Det är rektorn som utför själva anmälan, från förskolan, då hon/han har det det yttersta ansvaret (och för att inte enskild personal ska bli utsatt, då det är förskolan som anmäler, och inte en individ). 

    Vid en anmälan kan rektorn meddela föräldrar som en liten förvarning, som du säger, för att var shysst. Det ska inte komma som en blixt från klar himmel. 
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte