• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • h8him
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-09-02 09:22:11 följande:
    du är fel ute som vanligt.. sedan 2010 har dessutom socialtjänsten uppmanat bvc och förskolorna till att ha ett ännu tajtare samarbete för att undvika anmälningar till socialtjänsten.

    Du kan googla på förskola+bvc+samarbete så får du upp massor av information.
    Det som stod om kontakt bvc förskola tidigare i tråden är rena felaktigheter.......

    Allmänna riktlinjer för information mellan BVC och andra myndigheter
    - Det är ingen skillnad mellan muntlig och skriftlig information ur
    sekretessynpunkt.
    - Föräldrars samtycke skall alltid eftersträvas. Samtycke och samarbete är nödvändiga för bra problemlösningar.
    - Muntligt samtycke räcker, men skall helst dokumenteras i journal.
    - Om ett barn misstänks fara illa gäller inte sekretessen och anmäl-
    ningsplikten enligt SoL §71 tar över. Se kap. 6 F.

    År 1991 gjordes ett tillägg i lagen (Sekretesslagen kap 14. § 2 sista stycket). Sekretessen inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten hindrar nu inte att t.ex. uppgifter om barn och ungdomar lämnas mellan hälso- och sjukvården och socialtjänsten, om det behövs för att den enskilde skall få nödvändig vård, behandling eller annat stöd.

    BVC - Förskola
    Föräldrarna skall av förskolans ledning informeras om att barnhälsovården har hälsoansvaret i förskolan. Sjuksköterska, läkare och psykolog kan besöka förskolan för allmän diskussion och information utan föräldrars medgivande. Det är däremot en fördel om föräldrarna i förväg informeras om planerade besök så att de kan närvara eller komma med frågor och synpunkter. Om enskilt namngivet barn skall diskuteras skall samtycke erhållas av barnets vårdnadshavare. Om detta ej anses möjligt kan man ibland diskutera en problemställning utan att nämna namn för att få råd och stöd för fortsatt handläggning.

    Det sista där kan ju göra att man tycker att TS borde gett tillstånd. men ser man i första stycket så står det att man ska EFTERSTRÄVA samtycke...... går inte det ska man överväga en anmälan och anmälningsplikten tar över enligt SOL §71

    SAMTYCKE och SAMARBETE med föräldrarna för barnens och familjernas bästa skall vara vägledande när man arbetar mellan myndigheter kring en barnfamilj. I fall där barnets rätt eller säkerhet kommer i konflikt med föräldrarnas intresse går barnets rätt alltid före!

    allt detta saxat från ett särtryck om sekretesslagen.
    Sekretessen får inte brytas bara för att det i vissa kommuner finns samverkansteam. Förskolepersonalen får aldrig diskutera ett namngivet barn utan föräldrarnas medgivande. Har förskolan en oro för barnet ska orosanmälan göras till socialtjänsten som i sin tur kan ta de kontakter som behövs.

    Om du kollar här så kanske även du förstår att jag har rätt i detta:

    "Barnhälsoteamet erbjuder professionellt stöd till dig som vårdnadshavare och ditt barn i vårt gemensamma ansvar för barnet. Samarbete kring barnet sker med vårdnads-havarnas tillåtelse och i samarbete med vårdnadshavarna. Förskolepersonal har även möjlighet att få rådgivning i enskilt ärende där barnet kan vara anonymt."
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågar inte...) skrev 2011-09-02 09:28:59 följande:
    Slemtorsk...: Tack för den informationen!!! Jag förstår att samtycke inte alltid kan fås och att det blir en svår situation för alla i det läget...

    Jag undrar vart TS tagit vägen?!?  
    Hon är nog inte inne i tråden än.. hon skulle ju läsa allt och diskutera saken enligt uppdatering och det är mycket text och många åsikter.

    Jag hoppas ändå att det kan sjunka in hos TS.. det är SVÅRT att få sånt här kastat i ansiktet på sig... även om man så klart är medveten om det.... hon vet ju att hon är överviktig... och att både mannen och barnet är det, men som överviktig (är där själv även om jag är på väg ner) så är man en mästare på förnekelse och det är skitsvårt för någon som inte är fet att förstå.....

    Man tycker inte att "det är så farligt".. man är glad och mår bra.. på ytan... och varje gång någon påtalar att man är fet blir det ett hån, detsamma som att någon talar om att man misslyckats.. och tro mig.. människor ute på stan kan vara hemska..

    Jag har fått höra från vilt främmande människor mitt på gatan "Fyyyy fan vad fet du är" och jag har aldrig vägt så mycket som TS så jag antar att hennes vardag är värre än min varit.....

    TS om du läser detta.. som jag nämnt tidigare ... inboxa mig gärna...jag har en del grejer som kanske kan hjälpa dig.. inga quick-fixes eller underliga dieter utan stöd och bra recept och någon som förstår vad både du och din dotter genomlever. Jag tror inte du är någon hemsk elak människa som gör så här "med flit" emot din dotter... utan jag tror du vill och behöver någon som lyssnar och som ger dig en liten knuff i baken och en arm runt axlarna....
  • vetvadjagvill
    Anonym (Vågar inte...) skrev 2011-09-02 09:18:49 följande:
    Vet vad jag vill: Vilken go tjej!!! Jag tycker absolut inte att hon ser ut att vara överviktig!!!

    nä det är hon verkligen inte.
    Hon äter med god patit ofta är hon hungrig innan frkost och då har det blivit en banan till dagis.
    Eller hemma så äher hon både gröt och ögg till frukost.. sen kanske en frukt eller ingen , sen lunch då blir det yoghurt med flingor å frukt, sen frukt på dagen eller en glass, middag och på fredagar och lördagar så blir det läsk och godis.

    Hon slängar lätt i sig 10 chickenbits eller  2 kycklingben eller 3 korvar eller 10 köttbullar.
    Hon e dålig på att äta pasta ris å potatis men det kommer mer å mer
    hon älskar äpplen, päron, bananer, morötter,

    VI äter väldigt lite mackor.. det är bättre med annan mat.
    Sen är hon ut och cyklar, springer, leker hela dagarna.

    Det handlr ofta om en hel livsstil.. och inte bara vikt.

    I ts fall håller jag med den som skrev att det är 2 måltider för mycket.

    det är 2 stadiga frukostar för barnet och en mellis/fika för mycket.

    hellre ha kvar mellis/ fikat men servera morotsstvara, gurkstavar, blomkål, äppelbitar eller så före frukost.
    efter middagen behöver de inte äta utan bada borsta tänderna läs saga lyssna på musik i sängen och sova.

               
       
  • Anonym
    h8him skrev 2011-09-02 09:33:42 följande:
    Sekretessen får inte brytas bara för att det i vissa kommuner finns samverkansteam. Förskolepersonalen får aldrig diskutera ett namngivet barn utan föräldrarnas medgivande. Har förskolan en oro för barnet ska orosanmälan göras till socialtjänsten som i sin tur kan ta de kontakter som behövs.

    Om du kollar här så kanske även du förstår att jag har rätt i detta:

    "Barnhälsoteamet erbjuder professionellt stöd till dig som vårdnadshavare och ditt barn i vårt gemensamma ansvar för barnet. Samarbete kring barnet sker med vårdnads-havarnas tillåtelse och i samarbete med vårdnadshavarna. Förskolepersonal har även möjlighet att få rådgivning i enskilt ärende där barnet kan vara anonymt."

    Barnet behöver inte namngivits..
  • Anonym (OMG)
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 13:58:50 följande:
    Hon hade fyraårskoll förra månaden och då var hon 105 cm och vägde 31 kilo. Hon är lite rund på magen men det är ju bara för att hon äter mat och tycker om det.  Skulle ni säga att era barn inte fick bli mätta kanske????

    Inte överviktig? Min son är normalviktig, han är 112 cm lång och väger 18,5 kg. Kanske åt det smalare hållet men hellre det.

    Din dotter har barnfetma.  
  • slemtorsk i din bralla
    h8him skrev 2011-09-02 09:33:42 följande:
    Sekretessen får inte brytas bara för att det i vissa kommuner finns samverkansteam. Förskolepersonalen får aldrig diskutera ett namngivet barn utan föräldrarnas medgivande. Har förskolan en oro för barnet ska orosanmälan göras till socialtjänsten som i sin tur kan ta de kontakter som behövs.

    Om du kollar här så kanske även du förstår att jag har rätt i detta:

    "Barnhälsoteamet erbjuder professionellt stöd till dig som vårdnadshavare och ditt barn i vårt gemensamma ansvar för barnet. Samarbete kring barnet sker med vårdnads-havarnas tillåtelse och i samarbete med vårdnadshavarna. Förskolepersonal har även möjlighet att få rådgivning i enskilt ärende där barnet kan vara anonymt."
    Då det finns fara för barnets hälsa får dock sekretessen brytas.... så är det , så blir det... och här är det uppenbart..

    Precis som att journaler får lämnas ut både från bvc och förskola till socialtjänst om något händer... precis som att socialtjänsten söker upp förskolan och förskolan söker upp socialtjänst om något är galet....

    Allt handlar om tolkning av lagarna och alla undantag och kryphål som finns........

    Om medgivnade ej kan fås av föräldrar och situationen är ohållbar får man ändå koppla in BVC..

    Jag väljer att detta blir mitt sista inlägg i den juridiska debatten...d u får fortsätta hävda din rätt - men jag och de flesta som är insatta och på ett eller annat vis jobbar med dessa områden vet vad som gäller och hur juridiken fungerar... du får fortsätta tjafsa om du vill jag väljer att lägga krutet på att få TS att gå vidare genom detta
  • 3barnsmor
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 13:58:50 följande:
    Hon hade fyraårskoll förra månaden och då var hon 105 cm och vägde 31 kilo. Hon är lite rund på magen men det är ju bara för att hon äter mat och tycker om det.  Skulle ni säga att era barn inte fick bli mätta kanske????
    oj min dotter vägde 16,1 och va 106,3 cm på sin fyra års kontroll fast hon är smal smal
  • muffin
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 15:35:31 följande:
    Ja, vi är överviktiga och det var väl det svaret du ville ha. Jag är 160 lång och väger 116 kilo och min man är 185 lång och väger 135 kilo. Ja jag vet att  det är fel och jag vet att vi måste göra nåt åt det men jag tycker inte att min dotter är så tjock som ni säger.
    men väger man 31 kg och är 105 cm lång så är man överviktig. Det spelar liksom ingen roll vad du tycker i den frågan.
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte