• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • gröna
    vallakra skrev 2017-10-06 08:43:56 följande:

     I vardagsrummet har vi en tv-bänk bestående av en lång rad köksskåp (något av det bästa vi gjort).


    Menar du underskåpen då? Fullhöjd? Som ni har skruvat ihop?
  • gröna
    vallakra skrev 2017-10-06 08:43:56 följande:

    Jag har flera stycken i min byrå där jag har hoprullade leggings, ligger väldigt prydligt.


    Det här är OT kanske, men någon som vet var sjutton köper man leggings i bra kvalite som håller sig snygga genom tvättarna? De från hm blir ganska fort slitna och fula tycker jag... och får alltid hål i dem också :(
  • vallakra

    Vi har använt Ikeas köksskåp, överskåpen som vi satt upp i en lång rad på väggen. Det funkar jättebra, särskilt som det inte blir några ben och skrymslen som robotdammsugaren kan trassla in sig i. Vi funderar på att göra likadant i lilla sonens rum.

  • Voxen1
    vallakra skrev 2017-10-06 09:14:26 följande:

    Vi har använt Ikeas köksskåp, överskåpen som vi satt upp i en lång rad på väggen. Det funkar jättebra, särskilt som det inte blir några ben och skrymslen som robotdammsugaren kan trassla in sig i. Vi funderar på att göra likadant i lilla sonens rum.


    Det låter som en smart lösning. Skulle vilja ändra om i vardagsrummet lite. Vi har pratat om en annan tv- bänk, för vi är inte så nöjda med den vi har. Hur högt upp på väggen (från golvet) ungefär har ni satt skåpen?
  • Voxen1
    Ms H skrev 2017-10-05 23:12:51 följande:

    Bestäm dig för att öppna luckan och ta ut de tre första sakerna du kommer åt. Hitta "rätt plats" åt dem. Upprepa en gång om dagen ett tag framöver.


    Jag kanske ska börja så. Tänkte röja ut skåpen i helgen, men jag kanske ska smygstarta lite idag med din metod. Ta ett par omgångar idag, ett par imorgon och röja resten på söndag. Då slipper jag stå med ett berg av saker.
  • Voxen1
    Aniiee skrev 2017-10-06 02:54:36 följande:

    det blev lite akut-plock i städskåpet i köket, på jakt efter en klotång. 2 MILJARDER plastpåsar ligger nu framför bokhyllan i köket istället.

    Jaja, får ta resten i morgon.


    Så var det med mina papper när jag startade. Hittade inte det jag letade efter och blev så trött på oordningen. Bokhyllorna tömdes och allt hamnade på sovrumsgolvet. Då var det bara att köra på! Men nu är nästan allt sorterat! Pust! Är så glad att jag äntligen lyckats slutföra pappersprojektet. Ska aldrig mer låta det gå så igen!
  • vallakra
    Voxen1 skrev 2017-10-06 18:07:38 följande:
    Det låter som en smart lösning. Skulle vilja ändra om i vardagsrummet lite. Vi har pratat om en annan tv- bänk, för vi är inte så nöjda med den vi har. Hur högt upp på väggen (från golvet) ungefär har ni satt skåpen?
    De sitter ca 20 cm upp.
  • FuckGoggleAskMe
    Aniiee skrev 2017-10-05 02:09:18 följande:
    Vi har JÄTTEDUMMA framför allt kökslådor. Bara tre stycken, varav 2 är jättedjupa på höjden, och inga slags organisationslådor eller avgränsningar passar i dem.så allt ligger verkligen huller om buller.  suck.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta

    Men kan du inte fixa två våningar i lådan? Med en låg trälåda eller plastlock(uppochner)? Om du har något stabilt i botten, ligger grejorna åtminstone där man lagt dom och hoppar inte omkring. Har använt gummimatta på löpmeter (antagligen avsett som halkskydd i badkar) och halkskydd som man lägger under mattor (Ikea), och det funkar bra. Annars kan man ju ta en liten tomkartong och klä med aluminiumfolie, och ha som avdelningslåda.
  • FuckGoggleAskMe
    Voxen1 skrev 2017-10-05 21:23:16 följande:
    Ja nöden brukar se till att saker bli gjorda! Jag önskar att vi skulle flytta också så att man bara måste gå igenom alla saker, även de riktiga surdegarna. Jag känner som dig att jag vill ha ett enklare liv. Jag är mätt på prylar! Jag blir inte gladare av att ha skåpen och bänkarna proppfulla av saker, tvärt om. Det blev så mycket lättare att andas med luft i bokhyllorna! Tack för tipset för pappersförvaring, ska testa det. Hade också som mål att sortera papper en gång i månaden, men det sprack. Men nu ska jag på det igen. Jag ska få det att fungera!!

    Låtsas att ni ska flytta, intala dig det! Givetvis till något mindre! Ta inspiration från hemnet! Jag började med att inbilla mig att vi skulle flytta (för jag ville faktiskt flytta), fast jag trodde det skulle ta några år. Tänkte att det är väl bra att förbereda sig i god tid, och började röja. Men, plötsligt blev det verklighet, och vi flyttar nog snart, och det satte ju verkligen fart på röjningen!
  • FuckGoggleAskMe
    Voxen1 skrev 2017-10-05 23:22:59 följande:
    Ja det är fröer, vitaminer, Alvedon, småsaker till leksaker, leksaker som ska lagas, party favors, ficklampor, batterier, servetter, nycklar, tändare till ljus, barnens plånböcker, screen protector till telefonen, små pockemon figurer som jag hade glömt bort, hänglås, ljus, några sladdar, samt några burkar med småsaker som jag inte kommer ihåg vad det är. Behöver sortera upp, slänga, samt hitta ett nytt hem till saker som ska sparas. Främst leksaker och smått, sladdar etc. Hör inte hemma i dessa skåp.

    Ok, berättar var jag förvarar dessa prylar: vitamin, alvedon (har en snygg ask på köksbänk), småsaker till leksaker (fin liten låda i sonens rum), allt som ska lagas ligger i en liten korg i vardagsrummet (tar itu med allt i korgen typ en gång varanna månad), party favors (småpryttlar barnen fått på kalas? Dom får ligga på en liten bricka i vardagsrummet några dagar, sen får sonen bestämma om dom hamnar i hans rum eller ges bort, allt ätbart ska ätas inom ett par dagar, resten ges bort), ficklampor (städskrubben), batterier (batterilåda i städskrubben), servetter (där jag förvarar dukar etc), nycklar (nyckellåda i städskrubben, finns annars små nyckelskåp att hänga på väggen), ljuständare (vid de ljus jag tänder oftast), plånböcker (sonens rum), Pokémon (barnens rum), hänglås (använder ibland på resa, så hos resväskorna), ljus (i en fin låda på golvet i ett kökshörn), sladdar (skarvsladdar bland verktyg, laddningssladdar i ask på köksbordet, diverse andra sladdar är märkta och ligger i en korg i arbetsrummet). Detta kanske inte hjälper dig, men ger kanske någon idé för boplats till prylarna.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!