• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • hon mot strömmen

    [quote=78154417][quote-nick]gröna skrev 2017-11-01 22:51:24

    Ang. källaren så har jag skurningen kvar. Hade planerat vara klar vid det här laget, men "livet" har kommit emellan. Så gissa om jag är avundsjuk på "hon mot strömmen"...men i morgon ska det bli av, nu har jag inget annat som distraherar.

    :)

    [/quote]

    Blir generad över att du blir avundsjuk på mig. Det är jag inte van med...

  • gröna
    hon mot strömmen skrev 2017-11-02 12:09:47 följande:

    [quote=78154417][quote-nick]gröna skrev 2017-11-01 22:51:24

    Ang. källaren så har jag skurningen kvar. Hade planerat vara klar vid det här laget, men "livet" har kommit emellan. Så gissa om jag är avundsjuk på "hon mot strömmen"...men i morgon ska det bli av, nu har jag inget annat som distraherar.

    :)

    [/quote]

    Blir generad över att du blir avundsjuk på mig. Det är jag inte van med...


    Klart man blir avundsjuk när du har lyckats med något jag vill men inte lyckats få gjort! Och 3 timmars jobb var det skrev du...  Men det är i vilket fall ingen "dålig avundsjuka" (eller hur jag nu ska beskriva det) utan mer en peppande avundsjuka.

    Nu ska jag gå ut en stund och trötta ut hunden, sen traskar jag ner och möter helvetets käftar....
  • hon mot strömmen
    gröna skrev 2017-11-02 12:51:44 följande:

    Klart man blir avundsjuk när du har lyckats med något jag vill men inte lyckats få gjort! Och 3 timmars jobb var det skrev du...  Men det är i vilket fall ingen "dålig avundsjuka" (eller hur jag nu ska beskriva det) utan mer en peppande avundsjuka.

    Nu ska jag gå ut en stund och trötta ut hunden, sen traskar jag ner och möter helvetets käftar....


  • Voxen1

    Jag blir också avundsjuk på er andra, fast på ett bra sätt precis som gröna säger. Det får mig att resa på mig ur soffan och ta tag i det som behöver göras. Vissa dagar är så tröga, men när jag läser denna tråden så känns det inte riktigt lika motigt :) Tack för all inspiration från er alla!

    Nu ska jag göra som dig gröna, dyka in i helvetesgapet (garderoben) och riva ut allt som inte är kläder eller accessoarer. Återkommer senare !

  • Ms H

    Skulle egentligen jobba idag. Behöver egentligen verkligen jobba idag. Men nej, jag bestämde mig för att ta ledigt, en av få dagar på året jag har möjlighet att bestämma en sådan sak. Jag kommer att få göra jobbet under helgen istället, men just idag var det värt det! Så nu har jag en mys-och-skapa-mer-ordning-och-mer-rent-dag! Varvar soffhäng med att plocka, sortera, förflytta grejer, damma, stryka, dammsuga osv. Och så klämmer jag in lite fixa-inför-resa-grejer också.

    Nån mer som är hemma och fixar idag?

  • hon mot strömmen

    Har varit bortrest några dagar, skönt att komma hem till ett städat och diskat hem som fixade innan man for.

    Plocka ur bilen lite snabbt när vi kom hem och skickade iväg gubben på sitt jobb. Tog hand om all packning med kläder, kuddar, täcken och allt annat på en gång.

    Har lagat mat, tvättat två maskiner och tagit hand om disken efter det. Så nu känns det som en vanlig kväll på något underligt sätt...

  • Voxen1
    Ms H skrev 2017-11-03 12:10:34 följande:

    Skulle egentligen jobba idag. Behöver egentligen verkligen jobba idag. Men nej, jag bestämde mig för att ta ledigt, en av få dagar på året jag har möjlighet att bestämma en sådan sak. Jag kommer att få göra jobbet under helgen istället, men just idag var det värt det! Så nu har jag en mys-och-skapa-mer-ordning-och-mer-rent-dag! Varvar soffhäng med att plocka, sortera, förflytta grejer, damma, stryka, dammsuga osv. Och så klämmer jag in lite fixa-inför-resa-grejer också.

    Nån mer som är hemma och fixar idag?


    Låter mysigt, en sådan dag skulle jag också vilja ha!
  • Voxen1
    hon mot strömmen skrev 2017-11-05 19:22:54 följande:

    Har varit bortrest några dagar, skönt att komma hem till ett städat och diskat hem som fixade innan man for.

    Plocka ur bilen lite snabbt när vi kom hem och skickade iväg gubben på sitt jobb. Tog hand om all packning med kläder, kuddar, täcken och allt annat på en gång.

    Har lagat mat, tvättat två maskiner och tagit hand om disken efter det. Så nu känns det som en vanlig kväll på något underligt sätt...


    Kul att åka iväg lite! Visst är det skönt när det är städat när man kommer hem. Bra jobbat att få ordning på all packning! Skönt att starta veckan så.
  • Voxen1

    I helgen slutförde jag garderobsrensningen. Rensade ut massor, men det blev ändå inte så minimalistiskt som jag hoppats :) Istället för att kasta ut kläder som jag gillar, så ska jag stoppa inflödet. Så nu blir det köpstopp på kläder och även skor.

    Sovrummet städades och dammades, alla ytor som ska vara tomma är tomma. För första gången på flera år som det känns luftigt och undanplockat. Så skönt.

  • hon mot strömmen
    Voxen1 skrev 2017-11-06 16:01:07 följande:

    Kul att åka iväg lite! Visst är det skönt när det är städat när man kommer hem. Bra jobbat att få ordning på all packning! Skönt att starta veckan så.


    Helt underbart. Men jag har begränsat packningen till max två ombyte per barn och ett per vuxen, då blir det inte överkomligt när man kommer hem.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!