• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig

    Cff, jag har gjort två stimuleringar där samtliga folliklar var tomma vid ÄP. Nu planerade hag vid de tillfällen ingen full färsk IVF med återföring, utan endast för befruktning och nedfrysning. Det var okt/nov förra året och i april i år. Inte kul alls! Du har inte funderat på att göra några plock utan återföring och sedan göra en separat FET när du planerar IVF i Aten? Du får typ tre ÄP för samma kostnad som ett färskt försök. Du slipper lida om och om igen om du misslyckas, vilket jag naturligtvis inte hoppas du gör. Du kan satsa på att få kroppen i bra skick vid ett (el två) tillfällen för FET. Du behöver inte stanna två hela veckor då varje gång. Du behöver ju absolut inte göra så fasligt många ÄP som jag. Bör det vill sig får du ju många ägg. Bara en tanke. Jag förstår dock att du kanske vill göra IVF så snart som möjligt efter hysto.

  • myran6801

    Hej!
    Tänkte höra med er i tråden om det är någon som är intresserad av att få böckerna The Infertility Cure och Is Your Body Baby-friendly? Jag rensar lite härhemma och tänkte det är bättre att dessa kommer till någon som vill ha dem än ligger här. Ni får dem mot att ni står för frakt/porto. Inboxa mig i sånt fall. // Myran

  • lill111

    Måste bara fråga min privata gyn har ju erbjudit mig hysto. Där ges ju inte någon narkos, men man kanske kan utföra det under lokalbedövning? Hur har ni gjort?
    Kan man avlägsna ett myom vid en hysto?
    Tacksam för svar från en förvirrad fröken....

  • aylak
    lill111 skrev 2013-11-18 06:42:54 följande:
    Måste bara fråga min privata gyn har ju erbjudit mig hysto. Där ges ju inte någon narkos, men man kanske kan utföra det under lokalbedövning? Hur har ni gjort?
    Kan man avlägsna ett myom vid en hysto?
    Tacksam för svar från en förvirrad fröken....
    Om myomet sitter inne i livmoderhålan, dvs precis bakom livmoderslemhinnan så tar man det inifrån via hysto, annars gör man lapraskopi. På RMC ger man inte heller vanlig narkos, utan det sk "vita guldet" som gör att man precis sover, men andas själv. Det är ju extremt viktigt att man inte rör sig så det verkar konstigt att göra det helt utan narkos? Ring och fråga din gyn och be henne beskriva op. Kram
  • myran6801

    Katt12, det går bra även om det är rätt tungt med två bebisar i magen. Knappt fyra veckor kvar, om inte filurerna vill titta ut tidigare.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!