• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn
    SaJoH skrev 2017-04-07 08:33:24 följande:

    Tack så hemskt mycket för utförlig beskrivning! Det känns som att jag fumlar efter halmstrån.. är inte säker på om jag bör följa upp det här spåret eftersom jag inte vet om det ligger nåt i det. Min pappas ryggreuma kan ju indikera ngt, eller så inte. Svårt att veta. Känner mig dock lätt desperat nu...

    Vilka mediciner fick du utskrivna när ditt ivf lyckades? Får jag fråga hur gammal du är?


    Hej!

    Jag såg dina senare inlägg efter svar från Dr D. Jag lyckas bli gravid, eller befruktad snarare, majoriteten av IVF-gångerna. Blev gravid första gången på andra IVF:en som ledde till ett sent missfall utan konstaterat fel på fostret. Efter det har det varit omöjligt att komma längre än plus på BIM-dagen varefter mensen har kommit. Jag tyckte inte det var logiskt. Dessutom har min kropp reagerat så mycket bättre med åren (från 34 år-38 år) av någon underlig anledning har min äggreserv ökat, jag är mycket mer lättstimulerad, får ut fler ägg och många fler ägg blir befruktade. Allt ser som sagt bra ut och jag började själv att misstänka att något hände i min kropp. Först för att jag kände instinktivt på mig att det inte var något fel på mina ägg eller embryon. Sen började jag dra slutsatser från ruvargångerna, de gånger jag plussade badade jag i svett och jag slutade svettas så fort mensen kom. De gånger det inte blev något plus svettades jag inte alls. Sedan började jag fundera över mina föräldrars sjukdomshistoria och konstaterade att de båda har en hel del immunologiska problem (men haft superlätt att få barn).

    Jag tänker att det är det Dr D är ute efter med dig, att du ska fundera över hur dina månader av försök har varit. Har någon månad varit annorlunda än andra? Vet inte om du gjort detta men annars kan du ju faktist testa med graviditetestest för att se om det blir utslag. Så gjorde jag eftersom jag var så säker när det hade tagit sig. Jag testade på dag 12 efter ÄL då jag brukar få mens. Det handlar mycket om att känna sin kropp vilket jag förstår att många kvinnor gör här inne.

    Nu sist fick jag ju stöd av Dr D med prednisolon, trombyl, fragmin och IL-dropp. Jag fick mycket dropp runt insättning och behöver fortfarande ta dropp varje vecka för att hålla kroppen lugn. Jag börjar vissa veckor att svettas och det går över efter dropp. Dr D ger olika droppmängd beroende på provsvar, vissa får 100 andra 200 ml, jag har tagit 200 ml. Jag tror inte det hade gått utan dropp för mig men ev utan de andra medicinerna, men det vet jag ju inte och vågar inte chansa.

    Jag har oxå gått hos en akupunktör under snart 6 månader (4 mån innan jag blev gravid). Jag är oxå övertygad att det hjälpt mig. Jag började hos henne precis innan blodprovet och hon sa att min kropp var helt upp och ner samt att jag hade en inflammation i kroppen. Jag har gått hos två andra akupunktörer tidigare men den hör har behandlat mig helt annorlunda och hon har anv lite andra metoder. Blodprovet visade oxå att jag hade högt TNF-a men även NK-cellerna. NK-testet i Sverige visade ingenting liksom alla andra blodprov som jag tagit här.

    Sen kan man ju ha andra problem som gör att det inte blir några barn. Jag tror inte det är någon mirakelkur men en behandling för dem som har immunologiska problem och faktiskt inte skulle få några barn med enbart den hjälp som finns att få i bl a Sverige.

    Jag hoppas du får svar på vad ditt problem är!
  • SaJoH
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-08 10:14:24 följande:
    Hej!

    Jag såg dina senare inlägg efter svar från Dr D. Jag lyckas bli gravid, eller befruktad snarare, majoriteten av IVF-gångerna. Blev gravid första gången på andra IVF:en som ledde till ett sent missfall utan konstaterat fel på fostret. Efter det har det varit omöjligt att komma längre än plus på BIM-dagen varefter mensen har kommit. Jag tyckte inte det var logiskt. Dessutom har min kropp reagerat så mycket bättre med åren (från 34 år-38 år) av någon underlig anledning har min äggreserv ökat, jag är mycket mer lättstimulerad, får ut fler ägg och många fler ägg blir befruktade. Allt ser som sagt bra ut och jag började själv att misstänka att något hände i min kropp. Först för att jag kände instinktivt på mig att det inte var något fel på mina ägg eller embryon. Sen började jag dra slutsatser från ruvargångerna, de gånger jag plussade badade jag i svett och jag slutade svettas så fort mensen kom. De gånger det inte blev något plus svettades jag inte alls. Sedan började jag fundera över mina föräldrars sjukdomshistoria och konstaterade att de båda har en hel del immunologiska problem (men haft superlätt att få barn).

    Jag tänker att det är det Dr D är ute efter med dig, att du ska fundera över hur dina månader av försök har varit. Har någon månad varit annorlunda än andra? Vet inte om du gjort detta men annars kan du ju faktist testa med graviditetestest för att se om det blir utslag. Så gjorde jag eftersom jag var så säker när det hade tagit sig. Jag testade på dag 12 efter ÄL då jag brukar få mens. Det handlar mycket om att känna sin kropp vilket jag förstår att många kvinnor gör här inne.

    Nu sist fick jag ju stöd av Dr D med prednisolon, trombyl, fragmin och IL-dropp. Jag fick mycket dropp runt insättning och behöver fortfarande ta dropp varje vecka för att hålla kroppen lugn. Jag börjar vissa veckor att svettas och det går över efter dropp. Dr D ger olika droppmängd beroende på provsvar, vissa får 100 andra 200 ml, jag har tagit 200 ml. Jag tror inte det hade gått utan dropp för mig men ev utan de andra medicinerna, men det vet jag ju inte och vågar inte chansa.

    Jag har oxå gått hos en akupunktör under snart 6 månader (4 mån innan jag blev gravid). Jag är oxå övertygad att det hjälpt mig. Jag började hos henne precis innan blodprovet och hon sa att min kropp var helt upp och ner samt att jag hade en inflammation i kroppen. Jag har gått hos två andra akupunktörer tidigare men den hör har behandlat mig helt annorlunda och hon har anv lite andra metoder. Blodprovet visade oxå att jag hade högt TNF-a men även NK-cellerna. NK-testet i Sverige visade ingenting liksom alla andra blodprov som jag tagit här.

    Sen kan man ju ha andra problem som gör att det inte blir några barn. Jag tror inte det är någon mirakelkur men en behandling för dem som har immunologiska problem och faktiskt inte skulle få några barn med enbart den hjälp som finns att få i bl a Sverige.

    Jag hoppas du får svar på vad ditt problem är!
    Tack igen. Det är värdefullt att få höra om allt det här.
    Har faktiskt aldrig känt att jag skulle ha haft en graviditet på gång som skulle ha stötts ut, har varit minus de gånger jag testat på BIM. Ska testa det du säger dock, ibland är man inte helt uppmärksam på allt.

    Jag känner dock att rent instinktivt "bör jag åka till Aten utan någon indikation på att jag har ett immunologiskt problem"? Har inte ännu några misslyckade ivf bakom mig, men vågar inte heller satsa mycket pengar på behandlingar (vi började på ivf men de fryste 7 embryon för att de hittade en polyp i livmodern som ska opereras bort först) om inte denna bit är väl utredd. Men vågar jag åka till Aten på basis av en känsla, en ren misstanke?  Det verkar som att de flesta här haft något som visat dem vägen, som konkret provsvar eller symtom (utöver utebliven graviditet) som fått dem att misstänka immunologiska problem.

    Min största fråga är väl vilka prover jag bör ta här i hemlandet som kan vara en anledning till att ta sig till Aten och Dr. D i ett nästa steg.

    Fertilitetsguiden rekommenderar proven här nedan. Vad tror ni - är det en bra idé att gå på detta, och om ingenting visar något - bara köra på ivf här hemma?
    Anti Cardiolipin (ACA) Antibodies 
    Immunglobulin M (IgM) & IgG
    Anti-Phospholipid Antibodies panel
    Histone Antibodies
    Anti-Nuclear Antibodies Screen (ANA)
    Thyroid Autoantibody Panel (S Tpo-AK, anti TG )
    TSH
    FBC (Full blood count)
    Ferritin
    C-reaktivt protein, CRP
    Antibodies ?Anti-CCP
    Prolaktin
    P-Kardiolipin antikroppar, IgG
    Anti Fospholid (APS)

    Aergh - blir tokig och ledsen. Funderar på olika alternativ:

    1. Köra på IVF "trial and error" utan immunologisk utredning (och bli psykiskt nedbruten om de inte fungerar)
    2. Åka till Dr. D för att utesluta / medicinera immunologiska orsaker.
    3. Ta ovastående prover här hemma, prata med en expert inom immunologi och försöka medicinera med prednisolon och trombyl själv om IVF inte fungerar. Experimentera, testa,

    4. Är jag helt dum i huvudet???

    Ps. Min pappas ryggreuma ska enligt en reumatolog inte ha något med min infertilitet att göra. Men vad vet jag - de kankse inte alls fattar sambanden eftersom denna fråga, som Dr D påpekar, inte är väl utredd ännu. Blir ännu  mer ledsen när jag tänker på det.
  • supertjejen

    SaJoH:
    1. Du är inte dum i huvudet. I den här svängen känns det bara så ibland-ofta.
    2. Jag har vänt mig till Serum i Aten utan att ha någon känsla för att ha problem m immunologi. Dock har jag många plus med kemiska graviditeter och tidiga missfall. Nu när det stått mycket om immunologi i tråden stärks min känsla av att jag inte har de problemen men det går ju inte att veta. Jag vill eg bara säga att det inte var så krångligt som man kan tro att göra behandlingen utomlands. Har provat i Tjeckien också.
    Om jag skulle gått in i behandling hos dr D skulle det ha krävt en mycket större mängd prover än hos serum, och jag vet inte hur jag skulle fått till det. Jag bor i Umeå och har långt till närmaste werlab. Senast fick vi isf se ett hjärta slå och det är svårt att inte sätta det i samband med den stora mängd mediciner som man får i Grekland. Samtidigt tycker jag att det är lite svårt att förhålla sig till, ex att ta antibiotika i så stor utsträckning, men det är bara att svälja om man väljer behandling där.
    Har inga råd eg och du verkar vara väldigt insatt i vilka värden som spelar roll, jag ville bara berätta min syn och önskar dig stort lycka till hur du än gör.

  • mom2012

    Sajoh du kan på både life clinic och serum ha ett konsulterande samtal först. Då har du fyluppgifter och sedan pratar ni allmäntockså. Båda klinikerna kan säg per telefon om de misstänker att du är en av oss med immunologisk störning. Life clinic tar 100 euro för samtalet och det är väldigt detaljerat. Serum är gratis (var iaf).

    Börja där. Bestäm dig sedan för om du ska åka eller ej. Har du haft partners innan din man hade jag också gjort mensblodstest då kan man se dolda infektioner. De i sin tur ger ofta missfall enligt serum. Sen rekommenderar båda klinikerna hysteroskopi efter missfall.

  • minaimaginärabarn
    SaJoH skrev 2017-04-08 11:31:06 följande:

    Tack igen. Det är värdefullt att få höra om allt det här.

    Har faktiskt aldrig känt att jag skulle ha haft en graviditet på gång som skulle ha stötts ut, har varit minus de gånger jag testat på BIM. Ska testa det du säger dock, ibland är man inte helt uppmärksam på allt.

    Jag känner dock att rent instinktivt "bör jag åka till Aten utan någon indikation på att jag har ett immunologiskt problem"? Har inte ännu några misslyckade ivf bakom mig, men vågar inte heller satsa mycket pengar på behandlingar (vi började på ivf men de fryste 7 embryon för att de hittade en polyp i livmodern som ska opereras bort först) om inte denna bit är väl utredd. Men vågar jag åka till Aten på basis av en känsla, en ren misstanke?  Det verkar som att de flesta här haft något som visat dem vägen, som konkret provsvar eller symtom (utöver utebliven graviditet) som fått dem att misstänka immunologiska problem.

    Min största fråga är väl vilka prover jag bör ta här i hemlandet som kan vara en anledning till att ta sig till Aten och Dr. D i ett nästa steg.

    Fertilitetsguiden rekommenderar proven här nedan. Vad tror ni - är det en bra idé att gå på detta, och om ingenting visar något - bara köra på ivf här hemma?

    Anti Cardiolipin (ACA) Antibodies 

    Immunglobulin M (IgM) & IgG

    Anti-Phospholipid Antibodies panel

    Histone Antibodies

    Anti-Nuclear Antibodies Screen (ANA)

    Thyroid Autoantibody Panel (S Tpo-AK, anti TG )

    TSH

    FBC (Full blood count)

    Ferritin

    C-reaktivt protein, CRP

    Antibodies ?Anti-CCP

    Prolaktin

    P-Kardiolipin antikroppar, IgG

    Anti Fospholid (APS)

    Aergh - blir tokig och ledsen. Funderar på olika alternativ:

    1. Köra på IVF "trial and error" utan immunologisk utredning (och bli psykiskt nedbruten om de inte fungerar)

    2. Åka till Dr. D för att utesluta / medicinera immunologiska orsaker.

    3. Ta ovastående prover här hemma, prata med en expert inom immunologi och försöka medicinera med prednisolon och trombyl själv om IVF inte fungerar. Experimentera, testa,

    4. Är jag helt dum i huvudet???

    Ps. Min pappas ryggreuma ska enligt en reumatolog inte ha något med min infertilitet att göra. Men vad vet jag - de kankse inte alls fattar sambanden eftersom denna fråga, som Dr D påpekar, inte är väl utredd ännu. Blir ännu  mer ledsen när jag tänker på det.


    Jag förstår att du blir frustrerad! Har du tagit AMH och FSH? Då kan du ju få en indikation över din äggreserv och den säger ju lite över graviditetschanser.

    Jag tycker du ska börja med ett konsulterande samtal m Dr D. Sen kan du välja att ta blodprov här och skicka till Chicago med FedEx men att Dr D får svaren. Så gjorde jag då jag var totalt mentalt slut och inte orkade åka samt att det blev lite billigare.
  • SaJoH
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-08 15:17:13 följande:

    Jag förstår att du blir frustrerad! Har du tagit AMH och FSH? Då kan du ju få en indikation över din äggreserv och den säger ju lite över graviditetschanser.

    Jag tycker du ska börja med ett konsulterande samtal m Dr D. Sen kan du välja att ta blodprov här och skicka till Chicago med FedEx men att Dr D får svaren. Så gjorde jag då jag var totalt mentalt slut och inte orkade åka samt att det blev lite billigare.


    Det låter bra om man får skicka blodprov till US själv. Undra hur man får en vårdcentral eller liknande att ta blodproven? Hur gjorde du?

    Jo, jag har testat. AMH 2,4 och FSH 7,6 tror jag det vart...
  • Missne

    Hej. Måste bara få beklaga mig lite Det gick inte vägen denna gång för oss . Jag har inte testdag förrän på måndag för kliniken i Riga (dag 14), men Dr D ville att jag skulle ta blodprov redan dag 10 (i torsdags). Fick resultaten igår em och de visade på Hcg<2 IE/l vilket innebär minus. Har inte meddelat kliniken i Riga mitt minus än, vet inte om jag ska det. De kommer att undra varför jag tog test så tidigt. Det är dock väldigt jobbigt psykiskt nu att fortsätta med mediciner när jag vet hur det gått. Samtidigt har ju Riga sagt att jag absolut inte får sluta med några mediciner förrän de säger till. Vad ska jag göra??? Enligt Dr D är det dessvärre inget att hoppas på.

  • minaimaginärabarn
    SaJoH skrev 2017-04-08 20:58:21 följande:
    Det låter bra om man får skicka blodprov till US själv. Undra hur man får en vårdcentral eller liknande att ta blodproven? Hur gjorde du?

    Jo, jag har testat. AMH 2,4 och FSH 7,6 tror jag det vart...
    Hej!
    Vet fler som gjort som jag. Jag vände mig till Marie på fertilitetplus då jag redan hade kontakt med henne. Då jag var osäker på blodprovsrör och hon också fick jag gå till Sofia Hemmet där jag fick hjälp. Du får instruktioner av Dr D hur du skall gå till väga. Vet inte hur andra har löst det?
  • UndrandeSökare

    Missne - Gör som AvaRiga vill. Fortsätt med medicinringen och ta nytt blodhcg på din riktiga testdag. Om det fortfarande är minus efter test på riktiga testdagen, då kan du sluta med mediciner.

    Jag gjorde som Dr D ville, men det funkade inte för mig eftersom Dr D inte såg hela bilden.

    Nu har jag bytt klinik till AvaRiga och nu har jag plussat med ett blodhcg på 230. Jag har ingen kontakt med Dr D utan gör bara som AvaRiga säger !

    Lycka till !

  • Cao

    NinaCamilla: Stort grattis! Jag har tänkt på dig, du har kämpat så länge. Verkligen glad för din skull Glad. Hoppas att resten av tiden flyter på. Kramar

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!