• A0508

    Hur mkt billån är rimligt?

    Vad är rimligt att ha billån på??

    Vi ska byta bil då vi behöver en större (7-sitsig) och har i dag en V70 -06:a.
    Har hittat en XC90 7-sits -08 och byter vi in vår gamla så kommer vi då ha ca 143.000kr i billån och det är ju mindre än vad bilden är värd idag då de begär 219.000kr för den...

    Är ett billån på 143.000kr mkt pengar (med tanke på modell osv givetvis, alla bilar kostar ju olika mkt).

    när vi köpte vår nuvarande bil så kostade den 160 och vi la in 70.000 kontant, så den har ju inte kostat så mkt varje månad.... nu blir ju kostnaden något högre... är det värt de? 
     
    Vad har/hade ni i billån??? 

  • Svar på tråden Hur mkt billån är rimligt?
  • A0508
    Vinterankan skrev 2012-04-22 19:53:49 följande:
    Tycker också att det är en väldigt dyr bil till inkomsten. Nyare bilar köper man ju mycket för att slippa verkstadskostnaderna men ni slipper ju dom och har inte alls samma nytta av en nyare bil som "vi andra" som inte kan mecka själva. Som jämförelse så har vi har satt en gräns på att en bil får kosta ca 100-170 000 då vi tycker det känns som en rimlig bilkostnad till vår inkomst och då tjänar vi brutto ca 30 000 mer än vad ni gör. Sedan gör ju alla sina prioriteringar och det står ju er fritt att prioritera bilkostnaden högt om ni känner att de är viktigt med en nyare än bil än ni egentligen behöver.
    Räknar jag in vad vi får ut i företaget så finns det såklart mer pengar varje månad... Men visst, högavlönade är vi inte...
    sen finns det ju de som röker/snusar och hade vi gjort det båda två så hade man nog bränt nån tusing där i månaden...
    Finns mkt man kan välja bort o olika att prioritera...  

    Man bränner även pengar på att byta saker som går sönder på gamla bilar, även om man kan skruva själv... 
  • A0508
    Olle i skogen skrev 2012-04-22 19:58:40 följande:
    Jomen då e de en ju 200tusenkronorsbil
    fast jag är lite nördig på bilar ;) 
  • Olle i skogen
    A0508 skrev 2012-04-22 20:05:08 följande:
    fast jag är lite nördig på bilar ;) 
    O de tror du inte jag e Flört

    jag har 4st
  • A0508

    Vad har du för bilar då? =)

    Vi har bara 3 st o en traktor haha 

  • DetGodaLivet

    Man får väl vara nördig på vilket område man vill men har man inte råd så har man inte råd, och ni har ju inte råd med en 200' krbil. Du tänker köpa bilen för pengar du inte har, det går väl inte att jämföra med att röka och snusa?


  • A0508

    pangar jag inte har? jag har råd att betala alla mina räkningar på hus o bil mm. samt att jag sparar 2000:- /månad. Men jag har inte 200.000 just nu i fickan. Men jag kommer såklart hinna släcka lånet fortare än bilens värde sjunker... 
    samt att denna bil kommer kosta 1600:- mer i månaden än idag. och jag har precis bytt jobb o slipper pendla, vilket kostat mig 2500kr/mån i bara bränsle....
    så råd har jag.... 

    Jag vet ju vad vi har i räkningar varje månad och att pengarna räcker till o blir över.... Men besparingen jag har på kontot nu tänkte jag lägga på nytt badrum och en altan... jag lägger hellre in de pengarna i mitt hus då det är den bästa investeringen man kan göra..

     

  • Olle i skogen
    A0508 skrev 2012-04-22 20:21:00 följande:
    Vad har du för bilar då? =)

    Vi har bara 3 st o en traktor haha 
    saab 900turob cab -88
    Saab 9-3 2.0-98 jobbebil
     Saab 9-3 Viggen -01.. 500hk biopower  familjebil
    Porsche 944- 84 trackdaycar 
  • DetGodaLivet

    Med tanke på ränteskillnaden är det inte en bättre investering att lägga dina sparpengar på huset (även om jag personligen inte lånar till renoveringar heller). 

    Det allra smartaste vore förståss att inte köpa en dyrare bil än vad du har råd med.   


Svar på tråden Hur mkt billån är rimligt?