• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • stor grön drake
    Fröken W skrev 2016-07-19 23:28:58 följande:

    Vad härligt! Grattis till graviditeten! Glukosbelastningen får man väl svar på på en gång, det har iaf jag fått båda gångerna jag gjort den.

    Blodsockret tas direkt när du kommer, och är fastande, och då ser de ju vilket blodsockervärde du har. Sedan får du dricka sockerlösningen, vänta två timmar och då tas ett nytt blodsockerprov som du får svar på direkt.

    Kan inte förstå varför man skulle behöva vänta på svar på en glukosbelastning. Lycka till iaf! :)


    Jag minns inte hur de gjorde förra gången, men bm sa att vi skulle diskutera provsvaten när vi träffades.

    Här tas 0 värde direkt man kommer, dricka glukossirapen, vänta en timme, blodprov, vänta en timme, blodprov. Jag har kompisar som fått vänta på svaren, det kanske beror på de som tar provet.
  • Hallondricka
    Lovisens skrev 2016-07-18 11:06:12 följande:

    Är också skriven i Blekinge  landsting men är inte gravid ännu. Är för överviktig för att kunna få hjälp till pergotime/ivf, trots att jag lyckats gå ner 20 kg så  har jag en del kilon kvar. Hade du lätt för att bli gravid eller fick du hjälp?


    Vi har blivit gravida på egen hand. Första barnet tog flera år med flera missfall och uteblivet resultat. Den andra kom nu av bara farten, vår dotter kommer vara 1,5 år när nya bebisen kommer. Det var någon i min mammagrupp som sa att det sägs att det brukar gå lättare med andra barnet om man haft svårt att få det första. Om det stämmer vet jag inte.

    Mitt råd till dig är att hålla koll på din cykel via någon app. Jag själv använde menskoll, håller hyfsat koll på när du beräknas ha ägglossning och så, gratis är den med.
  • idetenklabordetvackra

    På tisdag är de äntligen dags att besöka bm igen, känns som man aldrig får gå dit haha.. Har gått upp snart 7 kg , går in i v25 imorgon. . Men känner mig lätt (ja vet , konstigt..men har aldrig älskat min kropp mer än nu & känner mig såå fin) och piggelin , promenerar varje dag & står/går på jobbet hela dagarna.. . Så hoppas att värdena ligger bra trots min vikt.. trodde innan att jag skulle må kasst pga övervikt men jag måste säga att jag har mindre krämpor än många normalviktiga. . Sånt kan man ju inte hjälpa såklart men retar mig på en smal nruf som gapar om sin vikt hela tiden i en grupp jag är med i..som skrev att " ja konstaterat i vår grupp är då att de som väger för mycket inte går upp så många kg & andra som är smala/normala ökar mer" och sen lite andra saker.. . tänkte skriva då att ja jag må vara tjock men jag är då fan piggare och rörligare än er iaf... hormoner som tar allt som en pik.. allt är ju individuellt men fan va de gnälls i grupperna.. funderar på att lämna dem hehe.. nu gnällde jag iofs haha.. hoppas ni alla mår bra !!

  • Hallondricka
    idetenklabordetvackra skrev 2016-07-21 09:40:23 följande:

    På tisdag är de äntligen dags att besöka bm igen, känns som man aldrig får gå dit haha.. Har gått upp snart 7 kg , går in i v25 imorgon. . Men känner mig lätt (ja vet , konstigt..men har aldrig älskat min kropp mer än nu & känner mig såå fin) och piggelin , promenerar varje dag & står/går på jobbet hela dagarna.. . Så hoppas att värdena ligger bra trots min vikt.. trodde innan att jag skulle må kasst pga övervikt men jag måste säga att jag har mindre krämpor än många normalviktiga. . Sånt kan man ju inte hjälpa såklart men retar mig på en smal nruf som gapar om sin vikt hela tiden i en grupp jag är med i..som skrev att " ja konstaterat i vår grupp är då att de som väger för mycket inte går upp så många kg & andra som är smala/normala ökar mer" och sen lite andra saker.. . tänkte skriva då att ja jag må vara tjock men jag är då fan piggare och rörligare än er iaf... hormoner som tar allt som en pik.. allt är ju individuellt men fan va de gnälls i grupperna.. funderar på att lämna dem hehe.. nu gnällde jag iofs haha.. hoppas ni alla mår bra !!


    Så var det för mig med. Förra (första) gången jag var gravid mådde jag bättre än någonsin! Gick ner i vikt istället för upp. Nu är jag i vecka 20 med nr 2 och just nu ligger jag på samma vikt som vid inskrivningen. Jag har alltid sett mina pustande gravida vänner som vart smala från början men i regel gått upp 30kg vis graviditeten, jag såg ju framför mig att jag skulle se ut som en megabyte flodhäst innan allt var klart, men icke. Tror dock inte jag kommer gå ner i vikt denna graviditeten, är glad om jag står kvar på samma vikt.
  • Frkmaria

    Uh. Själv har jag redan gått upp 9 kilo, i v 17. Vet liksom inte hur jag ska ta mig till. Vet ju att det slinker ner fel saker ibland men det dämpar mitt illamående otroligt mycket så i illamåendestunder hjälper det ju och precis där gör man vad som. Hoppas på att inte ha för mycket Plusvikt efter ungen väl ploppat!

  • Tess1990


    Ca. 1 månad innan förlossningen :)

    Hade gått upp ca. 6kg där och mådde lite bättre från kräkningarna och foglossningen

    Fick tecken på havandeskapsförgiftning men de gick över? Spontant under kontrollerna varannan dag, var mysigt att lyssna på bebisen under ctg iaf

    Älskade magen ^^
  • Lovisens
    Hallondricka skrev 2016-07-21 08:22:07 följande:
    Vi har blivit gravida på egen hand. Första barnet tog flera år med flera missfall och uteblivet resultat. Den andra kom nu av bara farten, vår dotter kommer vara 1,5 år när nya bebisen kommer. Det var någon i min mammagrupp som sa att det sägs att det brukar gå lättare med andra barnet om man haft svårt att få det första. Om det stämmer vet jag inte.

    Mitt råd till dig är att hålla koll på din cykel via någon app. Jag själv använde menskoll, håller hyfsat koll på när du beräknas ha ägglossning och så, gratis är den med.
    Tack för dina råd. Jag använder mig både av app + ägglossningstester. Min fertila vecka börjar imorgon och ÄL beräknad vara på onsdag nästa vecka så vi ska sätta igång ikväll och sen fortsätta varje/varannan dag under en vecka. Tråkigt bara när man blivit så van vid att mensen kommer att man snart inte se något hopp.
  • Fröken W
    Tess1990 skrev 2016-07-21 16:39:06 följande:

    Ca. 1 månad innan förlossningen :)

    Hade gått upp ca. 6kg där och mådde lite bättre från kräkningarna och foglossningen

    Fick tecken på havandeskapsförgiftning men de gick över? Spontant under kontrollerna varannan dag, var mysigt att lyssna på bebisen under ctg iaf

    Älskade magen ^^


    Fint!

    Kul med en magbild från någon som inte är pinnsmal från början. Är ju lättare att jämföra med sig själv då :) Tack för att du delar med dig!
  • stor grön drake

    Fin mage

    Kul att se annat än sugrör med fotbollar på, som många i min närhet tyvärr är

    Jag måste säga att jag upplevt samma, att smalisarna verkar mer utsatta för besvärliga graviditeter. Alla de "sugrören" har blivit sjukskrivna långt innan v.20 pga foglossning och liknande. Då är jag hellre tjock, även om det inte eg har med varandra att göra.

    Fast nu är ju jag sjukskriven till v.20 ungefär, för utbrändhet/utmaningsyndrom och ska väll inte vara så kaxig.

    Förra gången gick jag ju upp nästan 30kg och hade vid inskrivning BMI 32. Och nu väger jag samma som vid förlossningen och har över 3/4 av graviditeten kvar men det är som det är med det. Jag ska försöka fortsätta äta så nyttigt jag klarar, tidigare självklara favoriter som mörkt surdegsbröd och turkisk jogurt får jag kväljningar av. Det är jättesvårt när nästan alla rekommendationer för gravida krockar med de man vanligtvis, och fortsättningsvis, får som överviktig.

    Tex dricker jag inte mjölk, då behöver jag äta ost och jogurt istället, men helst inte smörgås och flingor. ..

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.