• Anonym (förbannad)

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • La Lola
    La Lola skrev 2013-01-09 16:51:05 följande:
    Jag var otroligt utsatt i duschen för där fanns inga vuxna.
    Jag hade iofs säkert varit lika utsatt ändå men jag hade sluppit visa min kropp inför alla iallafall om det funnits något att gömma sig bakom.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 16:45:26 följande:
    Jag tycker man tydligt kan se att vi är många, faktiskt väldigt många, som har jobbiga minnen från skolgymnastiken (med det menar jag inte själva gympan utan själva duschmomentet). Vi är i klar majoritet. Av detta kan man dra slutsatsen att något måste vara fel. Barn och ungdomar i en viss ålder tycker ofta att duschen efter skolgymnastiken är jobbig, punkt slut. Detta oavsett om man är poppis eller mobbad (eller bara nåt mittemellan). För vissa av oss påverkar detta även oss i vuxenlivet. Jag gillar fortfarande inte allmänna duschar. Ger mig flashbacks från skoltiden, plus att jag tycker det är allmänt jobbigt att behöva traska runt näck bland okända människor. Min man duschar på arbetet och han tycker nog inte det är särskilt betungande. Alla är vi olika. Jag byter om på mitt arbete och upplever det som helt naturligt. Hade jag behövt duscha på jobbet hade jag säkert vant mig vid det. Oavsett så tycker många av oss att duschen efter gympan var jobbig. Som sagt. Måste ju betyda nåt, eller hur?! Hur jävla jobbigt kan det vara att sätta upp några draperier? Byt dem när de blir lortiga, hur svårt kan det va? Detta ger de elever som upplever nakenheten som jobbig chans att byta om och duscha ifred. Puberteten är tillräckligt jävlig som den är.
    Men hur snabbt blir de lortiga? Det måste ju handla om att de behöver bytas någon gång i veckan i alla fall. Vid det laget har väl i alla fall hundra personer varit där. Kanske kan upphandla draperitvätt och draperibyte i samband med städningen på skolorna?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-09 16:51:22 följande:
    Jag håller fullständigt med TS! Borde införskaffas separata duschbås i skolan och badhus!
    Ser absolut ingen anledning till varför man inte skulle ha det.
    Pengar.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 16:51:22 följande:
    Jag håller fullständigt med TS! Borde införskaffas separata duschbås i skolan och badhus!
    Ser absolut ingen anledning till varför man inte skulle ha det.
    Hur skulle de se ut?
    Kostnad?
    Hållbarhet?
    Funktion, hur de hindrar insyn, intrång men ändå är säkra så de inte inbjuder till detsamma istället.
    Många problem att lösa för att några individer anser att deras personliga problem ägs av andra.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 16:54:31 följande:
    Men hur snabbt blir de lortiga? Det måste ju handla om att de behöver bytas någon gång i veckan i alla fall. Vid det laget har väl i alla fall hundra personer varit där. Kanske kan upphandla draperitvätt och draperibyte i samband med städningen på skolorna?
    Det kan vi ganska snabbt räkna ut att det blir en ganska stor kostnad.
  • Anonym
    La Lola skrev 2013-01-09 16:51:05 följande:
    Jag var otroligt utsatt i duschen för där fanns inga vuxna.
    Då kanske lösningen skulle kunna ha varit att en vuxen varit på plats i ert fall? Det finns ju många vuxna på skolan, på samma sätt som man kan ha lärare i matsalen och på skolgården borde man kunna ha vuxna i omklädningsrummen i de fall behov finns. En vuxen är ett säkrare kort mot övergrepp än duschbås, det vågar jag nog lova.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 16:51:22 följande:
    Jag håller fullständigt med TS! Borde införskaffas separata duschbås i skolan och badhus!
    Ser absolut ingen anledning till varför man inte skulle ha det.
    I många offentliga duschutrymmen finns en skiljevägg mellan varje dusch, räcker det?
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 16:48:30 följande:
    Ni som pratar om de som är utsatta, personligen tror jag att de öppna duschutrymmena är en fördel då alla kan se vad som händer. Risken att råka illa ut var betydligt större på ett undangömt hörn av skolgården eller om någon lyckades få in en på en toalett t.ex. Den som vill utsätta någon hittar sätt och det värsta vågar man inte göra när tio eller femton personer till är närvarande, risken är för stor att någon reagerar.
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-09 16:58:23 följande:
    Då kanske lösningen skulle kunna ha varit att en vuxen varit på plats i ert fall? Det finns ju många vuxna på skolan, på samma sätt som man kan ha lärare i matsalen och på skolgården borde man kunna ha vuxna i omklädningsrummen i de fall behov finns. En vuxen är ett säkrare kort mot övergrepp än duschbås, det vågar jag nog lova.
    Näe de blundade så egentligen hade det inte gjort nån skillnad.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Draperi tack!)

    Draperier, duschbås, tegelmurar med glaskross ovanpå....skit samma, bara barnen/ungdomarna kan få möjlighet till avskildhet. Orka diskutera kostnaderna för draperier!!

Svar på tråden samduschning