• linnn89

    15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

    Hej

    Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

      

  • Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • hon mot strömmen
    linnn89 skrev 2013-04-13 21:49:21 följande:
    Ok känner en lättnad för ditt inlägg :) han är ju barn fortfarande och som dom andra nämde jag är inte insatt i detta. Hur vet man om det är ren protein och inte andra skuma ingr!? Ibland förstår man inte vissa ingr
    Som någn skrev så ska du vara väl insatt för att veta vad som är okej eller inte.
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-13 21:49:21 följande:
    Ok känner en lättnad för ditt inlägg :) han är ju barn fortfarande och som dom andra nämde jag är inte insatt i detta. Hur vet man om det är ren protein och inte andra skuma ingr!? Ibland förstår man inte vissa ingr
    Googla och läs på, det är enda sättet du kommer att kunna förstå.
    Du kommer inte att bli så mycket klokare här heller för som sagt expertisen är inte ens överens så varför ska vanligt folk vara det?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Twin Dad
    hon mot strömmen skrev 2013-04-13 21:47:11 följande:
    Jag hade sagt NEJ till detta, eftersom det kan finnas ingredinser som är dopingklassade utan att man är medveten om det. Sedan vet jag också att det görs rajden på gym med dopingkontroller. Det går tyvärr inte att skylla på andra eller vad som står på innehållsförteckning om man åker dit. Det är utövarens uppgift att hålla koll på vad man stoppar i sig. 

    Behöver man tillskott av proteiner så finns det andra bättre vägar att gå. Men det bästa är att skynda långsamt eftersom sonen fortfarande växer och kan tyvärr få problem med sin kropp på äldre dagar.  
    Det finns skojare inom alla branscher tyvärr. Det man kan göra är att man kollar upp vad man köper och varifrån man köper det. Det finns ju många märken ett pulver kan ha från diverse tävlingsarrangörer och förbund där tester har gjorts på utövare som tagit exakt det tillskottet.
    Proteinpulver gör ingenting egentligen. Enda gången det är bra är om man har underskott på protein, vilket man lätt får när man tränar, oavsett ålder. 
  • Regnig måndag
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 21:53:02 följande:
    Googla och läs på, det är enda sättet du kommer att kunna förstå.
    Du kommer inte att bli så mycket klokare här heller för som sagt expertisen är inte ens överens så varför ska vanligt folk vara det?
    Och för att klargöra: ökad belastning på njurarna kan leda till framtida problem och tex njursvikt är det man inte vill dö av...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Twin Dad

    Du kan ju alltid ringa en personlig tränare från en av de stora kedjorna för konsultation och kanske en snabbkurs i tillskott, näringslära o.d.

  • Regnig måndag
    Twin Dad skrev 2013-04-13 21:57:00 följande:
    Du kan ju alltid ringa en personlig tränare från en av de stora kedjorna för konsultation och kanske en snabbkurs i tillskott, näringslära o.d.
    Mycket bra förslag! Tummen upp för det!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lostpuppy
    hon mot strömmen skrev 2013-04-13 21:47:11 följande:
    Jag hade sagt NEJ till detta, eftersom det kan finnas ingredinser som är dopingklassade utan att man är medveten om det. Sedan vet jag också att det görs rajden på gym med dopingkontroller. Det går tyvärr inte att skylla på andra eller vad som står på innehållsförteckning om man åker dit. Det är utövarens uppgift att hålla koll på vad man stoppar i sig. 

    Behöver man tillskott av proteiner så finns det andra bättre vägar att gå. Men det bästa är att skynda långsamt eftersom sonen fortfarande växer och kan tyvärr få problem med sin kropp på äldre dagar.  
    Ge mig en källa på att det kan finnas ing. som är dopingklassade i proteinpulver! När har det hänt, hur många drabbade, vilken tillverkade och vilken försäljare. För under alla dessa åren jag testat määäängder med proteinpulver så har jag aldrig varit med om detta. Även vid kontroller på gym så är det alltid 1-3 som åker fast för att dom använder andra grejer, inte proteinpulver. 

    Så nä TS, lyssna inte på såna här inlägg för dom har noll koll. Om grabben vill testa proteinshakes, så köp hem ett till honom, låt honom prova och se hur det funkar. Se till att han äter ordentligt i övrigt med även mycket protein där.   

      
  • linnn89
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 21:54:56 följande:
    Och för att klargöra: ökad belastning på njurarna kan leda till framtida problem och tex njursvikt är det man inte vill dö av...

    Av  ren protien? det är såna saker jag är rädd för..
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:00:25 följande:

    Av  ren protien? det är såna saker jag är rädd för..
    Överskott (eller all, har inte fattat riktigt där) leder till ökad belastning av njurarna eftersom protein bryts ner där.
    Har man (ovanligt) redan svagheter på njurarna så är det inte sådär himla bra att utsätta dem för mer påfrestnig.
    Jag kommer inte ihåg alla betänkligheter som finns, men det gör det i alla fall.

    Sen har jag sett flera dö i just njursvikt vilket gjort att jag är jävligt hönsig när det gäller det.Onödigt jag vet... 
    Trots det valde jag att tillåta sonen använda sig av det. Egentligen är ju råden att du ska läsa på och gå efter eget huvud och inte efter vad alla andra säger...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • roffe

    Läs ingredienserna. I den ts länkade fanns inget olagligt. Det är proteinpulver, inte ett prestationshöjande medel vi talar om. 

    Antar en del syftar på det prestationshöjande som innehöll ett derivat på metamfetamin. Det hade väl inte hunnit bli narkotikaklassat i vårt land ännu iom man inte hade stött på det tidigare. 

    Handla på Life, då kan du prata med en som jobbar där. Eller gå in på ett gym och fråga vilket proteintillskott som skulle passa din grabb bäst.  

Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??