• Pokergirl

    Kvinnliga företagare - här är vår tråd

    Tänkte starta en tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

    Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger!

  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - här är vår tråd
  • Sirlig

    Danbala: Hoppas du kommer med på kursen! Hur var det nu, hade du startat eller ligger du i startgroparna? Hur går det?

  • Danbala

    Sirlig:

    I startgroparna. Har liksom inte vågat börja satsa på allvar innan jag fått feedback från någon mer kunnig. Men hon var imponerad av affärsidén och så (eller ja, gilalde den i alla fall), så nu ska jag börja bli lite mer aggressiv.

  • Lindus77

    Danbala: vad är det för 3 veckors kurs du ska gå? Är den i gbg och hur mkt kostar den?

  • Danbala

    Lindus77:

    Nej, det kostar nog inget. Det går via arbetsförmedlingen - cfe rekommenderar till af att jag ska få gå på kursen, och min handläggare på af måste godkänna rekommendationen sådär...

  • Danbala

    Fråga till alla med enskild firma:

    Hur har ni valt att göra med företagskontot - har ni det på samma bank som ert personkonto för enkelhets skull, eller finns det någon bank som har några speciellt förmånliga villkor? Jag kan tänka mig att kontot för företaget dels har en annan insättnings- och uttagsprofil än ens personkonto, och också att man vill ha mer redovisningsstöd kopplat till det?

    Så, ja... Hur har ni gjort, helt enkelt? (Ska ut och fixa ett konto idag hade jag tänkt, men man får väl se om det hinns med...)

  • Iroyg

    Jag har både personkonto och företagskonto i Föreningssparbanken, företagskontot är gratis men har också 0% i ränta. Jag skaffade det samtidigt som mitt bankgironummer som är kopplat till just företagskontot.
    Jag vet att det finns många olika förmånliga alternativ som man kan använda sig av som företagare, iaf på FSB, men jag har inte så stort behov av redovisningstjänster och annat eftersom jag tar betalt för tjänster och det ganska sällan. Min första inbetalning för ett jobb kom i slutet av oktober, min andra i december. Sedan dess har jag jobbat häcken av mig med massor av kunder utan att få betalt ännu... Sparkontot för inbetalningarna till skattekontot är tömt, så nu brinner det i knutarna att försöka få ihop några slantar...

  • Danbala

    Annakay:

    Tack för svaret! Jag ska kolla upp FSB noggrannare under dagen, då.

  • Pokergirl

    Jag kör också fsb, tycker det är skönt att ha alla konton under samma tak. Sedan så fick jag jättebra bemötande, fri försäkringsrådgivning, kan ringa min kontakt när jag vill och han vet svaren på det mesta. Dessutom har fsb en insättningsautomat som jag kan använda och sätta in kontanter kostnadsfritt. Annars kostar det ju att ha via securitas.

  • Tesdy

    Jag har än så länge bara ett separat privatkonto för mina företagspengar. Det funkar också tills jag känner att jag behöver ett bankgiro i alla fall.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - här är vår tråd