• Anonym (Vågar jag?)

    Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?

    Hittat en lägenhet på första våningen i Malmö. Gillar planlösningen, och området verkar trevligt. Men jag är rädd för att bo på första våningen. Har alltid bott högst upp, eller högre upp än första våningen iallafall. Vill ha alarm, men vilket ska jag välja? Någon som vill vara snäll och tipsa mig? Lägenheten verkar även ligga nästan på markplan, men jag har än så länge bara sett bilder.

  • Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?
  • Rocket Mania

    Jag har bott ensam på NB i ett halvstruligt område. Jag kände mig faktiskt trygg där trots nattjobb.

    Det hände några gånger att fylltrattar knackade på fönstrena och precis innan jag flyttade fick en knarkarkäring psykos och trodde jag låst in hennes kompis så hon stod och bankade.

    Så på det stora hela tror jag faktiskt att området betyder mer än våningsplanet.

  • Anonym (Vågar jag?)
    Nashico skrev 2014-02-08 16:48:17 följande:
    Om du känner så stor oro tycker jag du ska tacka nej. Jag tror inte att du kommer känna dig trygg vilket är ett nödvändigt ont om man ska trivas. =)
    Tack för omtanken...men jag kan inte tacka nej, behöver en lägenhet och de är svåra att få tag på här i Malmö. Bor hemma, och det är för trångbott.
  • Anonym (Vågar jag?)
    mr me skrev 2014-02-08 16:50:20 följande:
    Det beror väl på många faktorer. Dels risken för att utsättas för brott, men även t.ex insyn kan vara ganska otrevligt om det är en gata precis utanför. Tanken på att folk kan se rakt in i ens hem såhär mörka vinterkvällar när man har tänt inne och det är mörkt ute skulle jag inte vara bekväm med.

    Sedan skulle jag, där jag bor nu och med tanke på hur Sverige utvecklas, inte vilja bo på första våningen. Dels pga risken för inbrott eller rån, dels med tanke på en del skottlossningar som varit utanför och att det känns otryggt att bara ha en glasruta mellan sig och en beväpnad galning.

    Så jag bor ganska många våningar över marken och det känns betydligt bättre. Dessutom har man bättre utsikt och slipper se alla tråkigheter precis utanför... :)
    Skottlossning? Beväpnad galning? Nu blev jag ännu mer rädd. Rynkar på näsan Men tack ändå för ditt svar
  • mr me
    Anonym (Milfhunter) skrev 2014-02-08 16:47:03 följande:
    vad beror det på att det är så?
    Det beror på att en stor del av Sveriges invånare är så kallade "goda människor" som gemensamt arbetar på att vi ska skrota gamla "omoderna" värderingar som respekt för sina medmänniskor, andras ägodelar, liv och hälsa.

    Konceptet kallas kulturmarxism, Sveriges nya statsreligion, med den nya treenigheten; Antirasismen, Feminismen och Alla människors lika värde.

    Amen.
  • Anonym (hm)

    Direkt jag såg rubriken så tänkte jag "Absolut, varför inte? Så länge det inte är i Malmö." Så mitt svar på din fråga är NEJ, det törs man verkligen inte. Alla bråkstakar verkar bo i den invandrartäta staden.

  • Nashico
    Anonym (Vågar jag?) skrev 2014-02-08 16:52:03 följande:
    Tack för omtanken...men jag kan inte tacka nej, behöver en lägenhet och de är svåra att få tag på här i Malmö. Bor hemma, och det är för trångbott.
    Bor i en tvåa i Göteborg med två barn. Jag och min man investerade i en dyr och bra bäddsoffa så jag förstår det där med att man nästan måste ta en lägenhet. DÅ är frågan hur du kan känna dig tryggare
  • Anonym (Vågar jag?)
    Nashico skrev 2014-02-08 16:56:49 följande:
    Bor i en tvåa i Göteborg med två barn. Jag och min man investerade i en dyr och bra bäddsoffa så jag förstår det där med att man nästan måste ta en lägenhet. DÅ är frågan hur du kan känna dig tryggare
    Larm och en stor hund kanske? haha

    Ja, det är trist att det finns så få lägenheter att man måste slå till när första dyker upp
  • Tinzu

    Min syster bor på bottenplan, eller nästan egentligen 0.5 under då fönstrena nästan når marken. Men det går bra för henne, hon har bott där i typ 4 år eller något och bara en gång har det hänt att någon tok kommit in via balkongdörren när dom hade fest och ville bråka. Men det var för att dom glömt dra igen balkongdörren ordentligt, detta hände i Luleå så det är ju en helt annan stad än Malmö

  • Anonym (Vågar jag?)
    LinneaJosie skrev 2014-02-08 16:59:59 följande:
    Om du känner dig otrygg kanske det finns nån sorts säkerhetsanordning för fönstren?
    Menar du dubbla fönsterrutor? Alarm tänkte jag ha

    Vet inte om jag ska ta lån och köpa en lägenhet istället för att hyra. Då kan jag kanske mer välja och vraka.
Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?