• Anonym (Vågar jag?)

    Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?

    Hittat en lägenhet på första våningen i Malmö. Gillar planlösningen, och området verkar trevligt. Men jag är rädd för att bo på första våningen. Har alltid bott högst upp, eller högre upp än första våningen iallafall. Vill ha alarm, men vilket ska jag välja? Någon som vill vara snäll och tipsa mig? Lägenheten verkar även ligga nästan på markplan, men jag har än så länge bara sett bilder.

  • Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?
  • Anonym (...!)

    Nope. Aldrig i malmö. Ja, skit kan hända var som helst. Men har med mig från besiktningsmannen som var här efter vi flyttat in i vår villa. Kollade larm osv. Han sa. "Ja, hade ni bott i malmö så hade ni fått ha larm på fönstren också."

    Detta var 4-5 år sedan. Nej, aldrig.

  • sch32
    Frontline skrev 2014-02-08 17:59:08 följande:
    Ni som inte vågar bo längst ner kommer ni någonsin kunna bo i hus?Visst ni kanske inte bor ensamma då fast ni kommer ju garanterat vara ensamma hemma ibland...

    Knappt, har bott i hus och höll på att dö när det var några brunstiga rådjur som gapade utanför fönstret, trodde att det var Michael Myers som kom för att slakta mig.
  • Anonym (Rädd)

    Jag har bott på nedre plan i ca 5 år, men det är 20 år sen. Nu bor jag på våning 4, skulle aldrig våga bo på nedre plan ensam i dagens samhälle.

  • Anonym (Vågar jag?)

    Har beslutat mig för att iallafall gå på visningen, jag kan alltid tacka nej. Men jag som annars inte brukar vara velig..
    Hittade flera andra lägenheter jag gillade, men ja, flera andra gillade också dem. Nu lutar det åt att flytta ifrån Malmö.

  • Loriyana
    Frontline skrev 2014-02-08 17:59:08 följande:

    Ni som inte vågar bo längst ner kommer ni någonsin kunna bo i hus?


    Visst ni kanske inte bor ensamma då fast ni kommer ju garanterat vara ensamma hemma ibland...


    Självklart inte. För om någon bryter sig in och överfaller en, ja då kan de komma undan med det genom att säga att de trodde att mitt "nej" betydde "ja jag vill gärna ha lite våldsam sex tack"
  • Denicee

    Det beror väl på var i malmö.. Jag bodde på första våningen på södervärn. Dock hade jag innergården på min sida och en liten bit upp. Absolut inte Rosengård, bellevue holma, kroksbäck Hermodsdal eller Lindängen :p

  • Anonym (Farligt?)

    Jag har aldrig ens varit i Malmö men väljer mellan att flytta antingen dit eller till Göteborg om ett par månader. Den här tråden får mig ju dock att tveka...... Är det verkligen SÅ hög brottslighet i Malmö så man behöver vara orolig även i ett bra område!? Ni som inte skulle bo på bottenplan i Malmö, skulle ni kunna tänka er att göra det i Göteborg? (I ett av de bra områdena, nu menar jag inte Bergsjön.) 

  • ledigidag

    Nu skulle jag inte flytta till Malmö öht (sorry TS, men jag känner folk som har bott där och så är det), MEN det händer ju en del otrevliga saker i Stockholm, Göteborg mm också. Ändå känner jag inte en enda som har fått problem av att bo nära marken eller på bottenplan, men så har de bott i något "bättre" områden också. De sunkigaste stadsdelarna ska man nog undvika öht, men framför allt inte bo på markplan där.

    En kompis bor i en lägenhet på markplan med uteplats. Hennes område är lugnt och tryggt, mycket barnfamiljer, typ medelklass. Men bara 1 km bort ligger ett halvsunkigt höghusområde med en del kriminalitet och problem.

    Hon har bott där i 11 år och det har ALDRIG hänt något trots att hon bor på bottenplan, hon har trevliga grannar osv. (Detta är en Stockholmsförort).

    Men visst, inbrottsrisken är högre om man bor så nära marken att det i princip bara är att slå in en ruta och klättra in. Det får man räkna med.

  • ledigidag
    Anonym (Farligt?) skrev 2014-02-08 21:39:47 följande:
    Jag har aldrig ens varit i Malmö men väljer mellan att flytta antingen dit eller till Göteborg om ett par månader. Den här tråden får mig ju dock att tveka...... Är det verkligen SÅ hög brottslighet i Malmö så man behöver vara orolig även i ett bra område!? Ni som inte skulle bo på bottenplan i Malmö, skulle ni kunna tänka er att göra det i Göteborg? (I ett av de bra områdena, nu menar jag inte Bergsjön.) 
    Det händer saker i Göteborg också, det händer saker mer eller mindre överallt numera. Men Malmö har störst problem i Sverige i förhållande till sin storlek.

    Jag skulle INTE välja Malmö om jag var du. Egentligen synd för Malmö är egentligen en trevlig stad, men det har blivit som det har blivit... Skyll på en politik som har bedrivits mm :-/

    Göteborg är en jättetrevlig stad och undviker du de "värsta" områdena, händer inte mer där än någon annanstans. Det finns t om delar av Bergsjön som är helt OK. Jag hälsade på en kompis där en gång och blev förvånad. Bergsjön är stort och hon bodde uppe på en höjd med jättefin utsikt och blandad men trevlig befolkning. Några hundra meter bort låg ett litet köpcentrum där det var ganska slitet och stökigt, men där hon bodde - och vid den närmaste spårvagnshållplatsen - var det hur lugnt som helst.

    Såna trevliga områden finns självklart i Malmö också. Men staden är inte så stor och har STORA problem, så de märks mer eller mindre överallt. Så är det inte i Stockholm eller Göteborg, inte på samma sätt.
Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?