• Anonym (Vågar jag?)

    Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?

    Hittat en lägenhet på första våningen i Malmö. Gillar planlösningen, och området verkar trevligt. Men jag är rädd för att bo på första våningen. Har alltid bott högst upp, eller högre upp än första våningen iallafall. Vill ha alarm, men vilket ska jag välja? Någon som vill vara snäll och tipsa mig? Lägenheten verkar även ligga nästan på markplan, men jag har än så länge bara sett bilder.

  • Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?
  • Luella

    Jag har bott på nedre botten i Stockholms innerstand flera år och det har aldrig varit några poblem. Till och med jätteskönt.

  • Anonym (Farligt?)
    ledigidag skrev 2014-02-08 22:06:20 följande:
    Det händer saker i Göteborg också, det händer saker mer eller mindre överallt numera. Men Malmö har störst problem i Sverige i förhållande till sin storlek.

    Jag skulle INTE välja Malmö om jag var du. Egentligen synd för Malmö är egentligen en trevlig stad, men det har blivit som det har blivit... Skyll på en politik som har bedrivits mm :-/

    Göteborg är en jättetrevlig stad och undviker du de "värsta" områdena, händer inte mer där än någon annanstans. Det finns t om delar av Bergsjön som är helt OK. Jag hälsade på en kompis där en gång och blev förvånad. Bergsjön är stort och hon bodde uppe på en höjd med jättefin utsikt och blandad men trevlig befolkning. Några hundra meter bort låg ett litet köpcentrum där det var ganska slitet och stökigt, men där hon bodde - och vid den närmaste spårvagnshållplatsen - var det hur lugnt som helst.

    Såna trevliga områden finns självklart i Malmö också. Men staden är inte så stor och har STORA problem, så de märks mer eller mindre överallt. Så är det inte i Stockholm eller Göteborg, inte på samma sätt.

    Tack för svar! Exakt hur är det som det har blivit i Malmö? 

    Jag har bott i Göteborg i flera omgångar, dels i Vasastan och dels i Majorna. Har trivts superbra och har aldrig känt mig otrygg på något sätt (Har dock bott på 5-6:e våningen, men jag reflekterade aldrig ens över att det skulle vara farligt att bo på bottenplan.) Idag bor jag på bottenplan i Vasastan i Linköping, och känner mig inte utsatt på något sätt här heller. 


    Att jag funderar på att testa Malmö ett tag (det skulle bli något halvår) är för att testa på en ny stad. Men som sagt, den här tråden får mig verkligen att tveka på den saken. Jag ska besöka Malmö ett par dagar om en vecka så jag får väl känna efter lite då.... 

  • Brummiie

    Oj så mycket fördommar mot Malmö, det händer saker i hela Sverige dagligen.. Det beror helt på vilket område i Malmö? Hela Malmö är inte likadant!!!!

  • Anonym (fd Mölndalstjej)

    Jag bodde som ensam tjej i Mölndal på bottenvåningen. Det var som ett enplans radhus, fast någon bodde ovanpå. Jag trodde innan jag flyttade in att jag skulle vara konstant rädd särskilt eftersom det var uteplats och två ingångar (var rädd att glömma att låsa nån av dörrarna.) Men konstigt nog kände jag mig aldrig otrygg, det visade sig vara ett bra och lugnt område. Ett av de bästa ställena jag bott på till och med.

  • Anonym (Malmöbo)
    Brummiie skrev 2014-02-08 22:33:48 följande:
    Oj så mycket fördommar mot Malmö, det händer saker i hela Sverige dagligen.. Det beror helt på vilket område i Malmö? Hela Malmö är inte likadant!!!!

    Malmö är en trevlig stad om man bor och rör sig i rätt områden. Tråkigt nog syns och hörs de sunkiga kvarteren mest.
  • Anonym (Farligt?)

    VIlka områden i Malmö är allra bäst, och hur farligt är det att vistas/bo där? Finns det något område i innerstan som är bra? 

  • adiscobloodbath

    Jag flyttade hemifrån år 2011 till en tvåa på bottenvåningen i ett invandrartätt område, dock i en liten stad i norra Sverige. Jag hade uteplats med altandörr i sovrummet, trodde jag skulle vara jätterädd men det gick bra. Hade alla persienner nere på nätterna och om jag var bortrest för ville inte att nån skulle kika in. Bodde ensam där i 5mån sen flyttade min kille in, vi bodde där i sammanlagt ett år och inget läskigt hände.

  • Anonym (Vågar jag?)
    Anonym (Farligt?) skrev 2014-02-08 22:45:20 följande:
    VIlka områden i Malmö är allra bäst, och hur farligt är det att vistas/bo där? Finns det något område i innerstan som är bra? 
    Några av de bättre områdena:

    Västra Hamnen
    Limhamn
    Fridhem
    Davidshall
    Mellanheden
    Lugnet
    Dammfri
    Ribersborg

    Andra helt okej områden:

    Kirseberg
    Segevång
    Lorensborg
    Lindeborg
    Kulladal
    Gröndal

    Bara ett urval


Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?