• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-05-20 23:38:56 följande:

    Du lämnar många frågor obesvarade themia...


    Menar du att dina frågor kommer att ta slut om jag fortsätter att svara?
    That would be the day ... Drömmer
  • themia
    Rutgers skrev 2015-05-20 23:31:10 följande:
    Elnäten har alltid varit smarta. El produceras bara när det behövs, det ingår i energiprincipen. Sen undrar jag hur ditt riksnät ser ut när det inte är några stolpar? Iofs har man grävt ner ett fåtal stamledningar det är sant. Kanske 2%?

    Det sista är inte sant. Vattenkraften ligger till stor del i norrland och därifrån går det en hel drös med ledningar till södra Sverige.
    Du är dåligt informerad.
    Här kan du läsa på
    www.svenskenergi.se/Vi-arbetar-med/Fragor-K-O/Smarta-elnat/
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-05-21 00:33:33 följande:
    Menar du att dina frågor kommer att ta slut om jag fortsätter att svara?
    That would be the day ... Drömmer
    Nej, dina inlägg skapar hela tiden nya och i och med att du bara svarar ett fåtal lär de aldrig ta slut...en obesvarad fråga står ju kvar...
  • Rataxes
    themia skrev 2015-05-20 23:06:44 följande:

    Jag har aldrig jobbat med kärnkraft, jag är datakonsult.

    Var försiktig med att dra förhastade slutsatser.


    Du påstod att ditt konsultuppdrag gjort att du vet vad du pratar om. Uppenbarligen inte. Du vet inte mer än hon som klipper gräset i barackbyn.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-05-20 21:39:04 följande:

    Man kan göra väldigt mycket på ett kärnkraftverk. Där finns vaktpersonal, byggnadsarbetare lokalvårdare, inköpare, etc. Att man jobbat som konsult på kärnkraftverk behöver inte betyda att man jobbat med kärnkraft. 


    Det vet jag mycket väl. De allra flesta av dessa yrkesgrupper är tillräckligt intresserade av sin arbetsplats för att ha mer koll än denna miljöpartist.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-05-20 21:39:04 följande:

    Man kan göra väldigt mycket på ett kärnkraftverk. Där finns vaktpersonal, byggnadsarbetare lokalvårdare, inköpare, etc. Att man jobbat som konsult på kärnkraftverk behöver inte betyda att man jobbat med kärnkraft. 


    Det vet jag mycket väl. De allra flesta av dessa yrkesgrupper är tillräckligt intresserade av sin arbetsplats för att ha mer koll än denna miljöpartist.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Mentat
    themia skrev 2015-05-20 12:20:26 följande:
    Eftersom jag inte vet hur du värmer ditt hus, kan jag inte kommentera.
    Om du värmer med direktverkande el finns flera alternativ.
    Prova Google
    Nej, det där är ett totalt ickesvar "Prova Google".
    Det är du som påstår att det är ett stort slöseri att värma huset med el och jag frågar vad du anser vara bättre.

    Jag har luftvärmepump och elelement som komplement till det men hela uppvärmningen baseras på el. Vilket energisystem anser du att mitt hus borde ha, varifrån tar vi den energin och vad kostar det att bygga om huset för att passa den visionen? Den sista frågan kan jag söka svar på själv om du svarar på de frösta två.
  • Cal XVI Gustf
    themia skrev 2015-05-20 23:03:42 följande:
    Lokala smarta elnät är normalt anslutna till riksnätet och levererar ut överskottet när den lokala förbrukningen är låg och köper el när den lokala förbrukningen är hög.
    Men vitsen med "smarta elnät" är just att de är smarta dvs. de anpassar ständigt produktion och konsumtion för bästa verkningsgrad.
    Eftersom merparten konsumeras lokalt blir belastningen på riksnätet lågt.
    themia skrev 2015-05-21 00:38:39 följande:
    Vad står det då egentligen på sidan du länkar till?

    Strömmen vänder vissa tider

    Många av de nya förnybara elproduktionsanläggningarna ansluts till region- och lokalnäten. Det innebär att eltransporten i näten under vissa tider på året/dygnet kommer att gå åt motsatt håll än idag. Och på andra tider på samma sätt som idag. Det ställer högre krav på driften av elnäten. Det kommer att behövas mer elledningar. Och det kommer att behövas mer avancerad utrustning för att elnätsföretagen ska kunna se till att elkvaliteten är god hela tiden - oavsett åt vilket håll elen transporteras.

  • Tom Araya

    ...


    Men alla politiker på Gotland håller inte med.


    Stefaan De Maecker, som är regionråd för Miljöpartiet på Gotland, tycker att det är betydligt viktigare att se till att hamnen i Slite byggs om så att den kan fungera som reservhamn för Visby än att fixa sprängkistor. I alla fall är det inte Gotlands sak att bedöma, menar han.


    ? Jag tycker att det känns helt absurt att någon lokalpolitiker ska bedöma att vi måste ha en infrastruktur för att kunna förstöra hamnen. Det är upp till militären.

    www.dn.se/nyheter/sverige/rysskracken-sprider-sig-pa-gotland/

  • Tom Araya

    ...
    I går antogs ?Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism? av socialnämnden. Ansvarigt borgarråd är Ewa Larsson (MP), vikarierande socialborgarråd. I den niosidiga strategiskrivelsen avhandlas fenomen av en karaktär som sannolikt aldrig hanterats i kommunala socialnämnder förut. Dokumentet andas en aningslöshet som måste skrämma även den mest luttrade. De IS-krigare det handlar om omnämns exempelvis genomgående ?personer som deltagit i strid? eller ?kommer hem från strider utomlands?.
    ...

    www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihad-och-naiva-stockholm_4577052.svd

Svar på tråden Varför hatar folk MP?