• Anonym (jävla kärring!!)

    Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!

    Vilken chock - svärmor sade idag rakt ut till min man (och sin egen son!) att hon tycker vårt barns kusin är sötare!
    Till saken hör att vårt barn är adopterat, så det är ju inte våra eller svärmors gener i barnet, troligtvis därför kärringen vågar säga så. Men jag är arg som ett bi och undrar hur hon tänkte. Man undrar ju nu om hon ens ser barnet som sitt barnbarn. Om hon yppar något liknande igen så skäller vi ut henne efter noter!! Jag vill knappt att hon ska få träffa sitt barnbarn igen.

    Även om hon tycker så, så håller man väl tyst om det? Vad är det för fel på henne egentligen! Jag tycker för övrigt att vårt barn är mycket sötare än kusinen men skulle aldrig någonsin säga det till någon! Så gör man bara inte.

    Har någon någonsin varit med om något liknande? Vad tänkte hon egentligen!

  • Svar på tråden Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!
  • asta66
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 23:31:48 följande:
    Nu blev det helt fel, jag behandlar inte min systers pojkvän likadant som min pojkvän ska det såklart stå.

    Det skulle kanske skada din relation till din syster?Oskyldig
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (adopterad) skrev 2014-05-06 16:31:58 följande:
    Nej hon har inte valt att adoptera, men hon ska acceptera och respektera att hennes son har adopterat. OM svärmodern har sådana problem med att kunna acceptera ett adopterat barnbarn så bör hon söka hjälp. Det är inte normalt. Då har hon säkert även andra bekymmer. 
    Finns ju svärmödrar som inte valt att skaffa barnbarn öht och beklagar sig över det. Och då kan man ju undra varför dessa kvinnor skaffade barn från första början. Vissa människor kan inte hålla truten och borde lära sig att man måste inte säga allt som ploppar upp i huvudet. Det är bara att inse att alla är inte socialt kompetenta.
  • mpermper
    Anonym (Jhiiii) skrev 2014-05-03 20:03:23 följande:
    Nåja, jag sa go´kväll för att jag inte tänkte bidra mer här. Men men... eftersom du är så generös med dina åsikter om min intelligens så gör jag ett undantag. Det är inte lågbegåvat att värna om sin släkt och dess gener. Du får gärna tycka det, det är ok, men du behöver inte idiotförklara dem som inte håller med dig. Brukar du göra det? Isåfall är jag verkligen glad att vi inte är släkt. Ja, faktiskt att vi inte ens är adoptivsläkt. (Som ju såklart inte är släkt ) För människor som idiotförklarar andra för att deras åsikter går isär... ger jag inte mycket för. Tack och adjö.

    Ja...man kan ju värna om sin egen släkt och sina gener, men faktum är att människor är människor med allt vad det innebär.... Det finns väl ett par barn i varje klass som har en annan biologisk pappa än vad som står på pappret. Helt ovetande förstås. Det brukar framgå när man behöver en donation av något slag. Ca 15% av de barn som har behövt någon donation har en annan pappa än den förväntade hörde jag i en radiodokumentär.
  • Johan75
    mpermper skrev 2014-05-07 07:25:56 följande:

    Ja...man kan ju värna om sin egen släkt och sina gener, men faktum är att människor är människor med allt vad det innebär.... Det finns väl ett par barn i varje klass som har en annan biologisk pappa än vad som står på pappret. Helt ovetande förstås. Det brukar framgå när man behöver en donation av något slag. Ca 15% av de barn som har behövt någon donation har en annan pappa än den förväntade hörde jag i en radiodokumentär.
    Den siffran stämmer inte. Ca 15 % av de som begärt faderskapstest visar sig inta vara den biologiska pappan, men då lär det ligga ganska mycket misstankar bakom innan man gör själva testet. 

    De siffror som finns gällande att pappan är någon annan än den som tror han är biologisk pappa landar de bästa siffror jag sett på 2-3 %, vilket fortfarande givetvis är förvånansvärt högt.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 19:45:35 följande:
     Förövrigt kan man acceptera att ens barn har adopterat, vara glad för barnets skull men ändå inte se det som sitt barnbarn.
    Ja, klart det är så - och man har givetvis rätt att vara ytterst besviken på att någon i ens närhet känner så ifall man har adopterat och dessa känslor på ett eller annat sätt lyser igenom. 

    Alla har rätt att känna det de känner, men de har inte rätt att tycka att andra människor måste acceptera dessa känslor, framförallt om de märks utåt. Rätten att känna saker gäller liksom även det adopterade barnets föräldrar och inte bara svärmodern (om hon nu skulle känna på det viset, vilket vi inte vet något om).
    Behold, i come as a thief.
  • mpermper
    Johan75 skrev 2014-05-07 10:19:56 följande:
    Den siffran stämmer inte. Ca 15 % av de som begärt faderskapstest visar sig inta vara den biologiska pappan, men då lär det ligga ganska mycket misstankar bakom innan man gör själva testet.  De siffror som finns gällande att pappan är någon annan än den som tror han är biologisk pappa landar de bästa siffror jag sett på 2-3 %, vilket fortfarande givetvis är förvånansvärt högt.
    Behold, i come as a thief.

    Huruvida siffran 15% stämmer eller inte vet varken du, jag eller någon annan då man inte upprättat någon statistik på det -av etiska skäl kan man anta - den var en uppskattning som personal kring donation har gjort. Man pratar inte om dessa frågor, men det kan nog vara vanligare än man tror.
  • Anonym (hua)
    Anonym (adopterad) skrev 2014-05-06 16:31:58 följande:
    Nej hon har inte valt att adoptera, men hon ska acceptera och respektera att hennes son har adopterat. OM svärmodern har sådana problem med att kunna acceptera ett adopterat barnbarn så bör hon söka hjälp. Det är inte normalt. Då har hon säkert även andra bekymmer. 
    Mycket kategoriskt uttryckt! Vad tycker du en sådan svärmor skall söka hjälp för? Jag tycker det är fullt normalt eftersom svärmödrar oftast inte har någonting att säga till om i detta sammanhang och därför har all rätt i världen att dra sig undan. Dock bör hon kanske inte basunera  ut vad hon känner.
  • Anonym (söt)
    Den vita staden skrev 2014-05-06 19:13:23 följande:
    Det börjar så, o. det är lätt att det fortsätter om inte föräldrarna sätter stopp. Jag tror att det är så Ts tänker iom att hon reagerade så starkt som hon gjorde.

    Det blev så för att inte min "mamma" tog mitt parti så som Ts gjorde här o. reagerade. Den behandling jag fick gick så långt att jag hörde min sk. "mormor" ifrågasätta att jag adopterats. Hon lyckades att förstöra min o. "mammas" relation med sitt skitsnack och jag fick tyvärr inte chansen att reda ut det med henne heller då hon gick bort medan jag fortfarande var tonåring.



    Kan det jag skriver bidra till att ett adoptivbarns föräldrar får upp ögonen, säger ifrån o. skyddar det från släktingar som min "mormor" o. denna farmor så är det värt det smile1.gif
    Men du som inte är adopterad eller A-förälder har nog svårt att förstå varför.


     


     


     



    Ja, kanske det, men det jag menade var att just "sötheten" inte behöver innebära att svärmor uppskattar den sötaste mer. Som mitt exempel illustrerade så gillade ju kvinnan till de tre barnen INTE mest att umgås med det vackraste barnet, utan med att av de andra (som hon trivdes bäst tillsammans med).

    Jag menar, vad hjälper det att vara söt om ingen vill hänga med en?
  • Den vita staden
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 23:29:54 följande:


    Nu är det så att människor har en förmåga att leva sig in i olika situationer, man behöver alltså inte ha varit med om situationen för att förstå eller ha en åsikt.

    Jag kan såklart inte yttra mig om dina upplevelser då jag vet för lite, det låter dock som att din mormor var ganska elak. Det tycker jag absolut inte är okej, jag tycker svärmoren i trådstarten gjorde helt fel som sa så om barnet. Det är inte okej! Man ska aldrig förolämpa någon eller vara elak, särskilt inte mot någon som inte har gjort något. Däremot förstår jag om man inte ser det adopterade barnet som sitt barnbarn och därmed behandlar barnet annorlunda (utan att vara elak såklart) Tänk såhär, jag behandlar inte min pojkvän likadant som min systers pojkvän. Det betyder inte att jag ogillar honom eller tycker att han är en dålig person, men jag älskar honom inte heller.
    Tolkar dig inte som särskilt förstående nej. Kan man inte säga något snällt så ska man vara tyst.Punkt.
    Anonym (söt) skrev 2014-05-07 13:30:53 följande:

    Ja, kanske det, men det jag menade var att just "sötheten" inte behöver innebära att svärmor uppskattar den sötaste mer. Som mitt exempel illustrerade så gillade ju kvinnan till de tre barnen INTE mest att umgås med det vackraste barnet, utan med att av de andra (som hon trivdes bäst tillsammans med).

    Jag menar, vad hjälper det att vara söt om ingen vill hänga med en?
    Att börja indela och favorisera kommer det inget gott ur. Ett Adoptivbarn behöver inte fler motgångar i sitt liv i form av ignorant ny "släkt". H*n behöver positiv förstärkning inte negativ.

    ADHD = Alla Duktiga Har Det
  • Madmoiselle
    Den vita staden skrev 2014-05-07 16:32:31 följande:
    Tolkar dig inte som särskilt förstående nej. Kan man inte säga något snällt så ska man vara tyst.Punkt. Att börja indela och favorisera kommer det inget gott ur. Ett Adoptivbarn behöver inte fler motgångar i sitt liv i form av ignorant ny "släkt". H*n behöver positiv förstärkning inte negativ.



    Du har tydligen,inte ens läst mina inlägg. Jag tycker INTE det är okej att säga elaka saker. Läs gärna innan du skriver!
Svar på tråden Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!